Hej. Jo jag kör med 12 volts panel. Kör man en mppt regulator så kan man ju serie koppla panel upp till en 150 volt, så det är ingen fara än så länge.
Orsaken till att jag kör 12 volt än är väl att jag har haft en del saker som går på 12 volt, och lite krångligare faktisk att köpa saker som går på 24. Jag har i tillägg en vindgenerator som är på 12 volt, så det är mycket därför jag kör det också.
Jag håller på med en solfångare som jag tänkte jag skulle fått upp på taket i dag, men har blivit så vansinnig förkyld, så det blir nog inte mer nu innan påsk. Jag har fått styrning till solfångare och pump, men har inte fått hämtat dom än. Men det kommer jag göra i kväll..
Så det är på G.. :)
 
Kom mig hem och fick hämtad min solfångar styrning.
När jag öppnade så fick jag se att den funkade på allt ifrån 110 -220 volt, OCH 10 till 30Volt DC.. :)
Så jag har testat den med en batterieliminator och den funkar hur bra som helst.
Så nästa gång jag åker till stugan så blir det att koppla in solfångare på köks taket. :)
Med ett pris på under 450 kr, så kommer den nog till att sitta i min anläggning tills den går sönder.
 
  • DSC_0760_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag gissar att det är vattensolfångare du har på stugan när du nämner pump?
en luftsolfångare är ju inte fel att ha heller då du får både ventilation och värme i ett.
 
Ja det blir ju en "Vatten solfångare" jag skall ha först och främst. Men jag misstänker att det blir några luft till luft också. Men det blir då antagligen på söder sidan av stugan, dom blir då platserade brevid fönster på varje sida. Men detta blir inte med en gång.
Jag har också hörd att man skall vara lite försiktig med hur man bygger dom, då det är lätt att få in fukt i stugan. Man skall i alla fall inte ta luften inifrån stugan och låta den cirkulera då fukten bygger sig på hela tiden, så någon form av kallras skydd måste man ju fixa till i så fall.
 
tror det ingår eller iaf finns som tillbehör med både termostat o kallrasskydd till dom luftsolfångare som finns på 24v.eu.
helt rätt, man får ju lite mer värme om man värmer upp inomhusluften genom solfångaren men det ger ju inget luftombyte/ventilation.
lättast är ju att ersätta tilluftsventil(erna) med solfångaren.

har själv tänkt smälla upp ett par såna solfångare till garaget.

edit: ser att du har dina solceller vertikalt och detta är ju ingen optimal vinkel för en sommarstuga. på vår/höst rekomenderas 60-70 grader och på sommaren horisontellt
 
Redigerat:
Det kommer nog att bli någon form av kallrasskydd i alla fall, oc med termostat som kör igång en fläkt när det endast är varmt nog i solfångaren ja.
På masten så sitter dom i 90 grader ja, jag hade lite bråttom med att få dom på plats då det var kallt och snöväder. Och sedan har dom fått hänga där då jag tänkte flytta dom till taket på stugan.
På taket så har dom väl en 30-35 grader eller något. Men jag ville inte ha något som sticker ut från taket, så det fick bli den vinkeln taket har. Ser inte bra ut med solpanel som har annan vinkel än taket.
Annars så har jag fått med mig någon stans att båda solpanel och solfångare har den bästa vinkeln mot solen om man tar den brädd grad man bor på i vinkel mot solen. Om detta stämmer vet jag inte, men det hörs ju rätt smart ut..
Solfångarna tror jag nog jag monterar lite så, för jag har endast 2 st som utger en yta på 4,4 kvadrat, och med en del skog runt stugan så måste jag nog forsöka optimera den vinkeln bäst möjligt. Vet inte helt hur jag gör än.
 
ja lättast är väl egentligen att helt enkelt mäta hur solen står men det blir nog bra tillslut.

ett kanonjobb har du iaf gjort på stugan =)
 
Hade jag inte haft skogen så tät inpå stugan så hade det kanske varit lättare att haft en ställning som jag kunde haft alla paneler på, Men när jag måste ha dom på taket så får jag nog göra så dom smälter in så gött det går.

Tackar du.. :)
 
Y
Riktigt Imponerande!

Jag hade ångest för inte satt golvlisterna här hemma, och kan ju säga att ångesten inte blev mindre nu när man ser hur du donar flitigt på helt annan nivå. :)
 
Yrrol, är det inte så det ska vara då? :p
känner många som både byggt nytt och helrenoverat eller utbyggt, allt har gått bra tills man kommer till golvlister/foder o andra detaljer, där stannar det upp :D

har själv nån list, kopplingsdosa, ventgaller o sånt plock lite överallt som skulle varit gjort.
istället går man på nästa större projekt istället för att färdigställa en sak i taget :p
 
Tackar Yrrol, men du måste tänka som så att även en erfaren snickare kapar fel på lister / vinklar i bland. Så när du skall kapa lister så får man INTE stressa sig upp för att bli färdig. DÅ går det fel. :) Ha sågen du skall kapa med så nära hörnet / vinkeln du skall kapa som möjligt, så du kan se 19 gånger extra om du kapar rätt utan att behöva gå någon stans för varje gång man blir osäker.
Tro mig, jag vill heller inte kapa fel, så jag tänker om 5 gånger extra innan sågen går igång.

Men som jag säger, jag har ingen erfarenhet med något så stor omfattning som detta, men man får inte vara rädd för att forsöka. :) Då kommer man ingen stans.


kickassford skrev:
har själv nån list, kopplingsdosa, ventgaller o sånt plock lite överallt som skulle varit gjort. istället går man på nästa större projekt istället för att färdigställa en sak i taget :p
Du jag känner nog lite till det där. .Det synas ju nu redan men.. På detta bygget så SKALL bara allt på plats, även om det är lite småjobb kvar här och där.

Jag skulle fixa en lite friggebod hos min mamma för några år sedan. Dom profilerade listerna jag sågade till där fick jag skära ut med motorsåg, då det var det enda jag hade tillgång till.. :)

Här har jag ju lyckligt vis en del fler värktyg.. :)
 
Y
Om du nu laddar 12 eller 24volt batterier.
Ser du då till att använda detta till saker som håller sig i den förbrukningsskalan eller omvandlar du det till 230volt? Isf borde väl batterierna ta slut på nolltid?
 
man får ju en viss förlust i omvandlingen men samtidigt så blir spänningsfallet stort om man köra långa 12v ledningar. utan några som helst belägg så tror jag man tjänar på att omvandla till 230v nära batterierna.
 
Jag laddar 12 volts batterier. I alla fall än så länge. Det är mycket som talar för att gå över till 24 eller 48 volt när det gäller strömstyrka. Så jag får nog se hur jag gör i framtiden, men nu så är det 12 volt.
Jag trodde batterierna var ganska dåliga innan vintern men detta börjar jag faktisk undra lite på.
Jag använde slutsteget (från en bil) som är på 2X100watt, plus en 10" bas till ljud från datorn, LED belysning i fönster och lite fläktar som värmeflyttare från kaminen, och från jag startade på eftermiddagen och till jag stängde ned allt på kvällen / natten, så var spänningen på truck cellerna sjunkit 0,1 volt. Så jag har tydligen en del kvar att använda av batterierna.
Jag har delat upp det lite då. Dom små egen tillverkade solpanelen laddar 3 små bilbatterier som jag har via en regulator på 20A. Från dom så går det en till en splitter inne som jag använder till LED belysning.
Allt annat kör jag från 3 st truck celler ( 18 st på 3 X 12 volt ) som jag har. Du kan se lite nederst på sida 1 på denna tråden.
Kommer till att bli mer och mer eftersom det blir klart.
Jag kommer också till att köra 230 från batterierna, men växelriktarna har ju en egen "Shutdown" när batterier börjar bli låg spänning på, så det är bara att kolla hur länge dom batterierna jag har funkar..
Innan jag kopplar mig ifrån elen ifrån "Grid" kommer jag nog att kolla ett tag så jag vet att jag klarar mig med det jag har först. Men måste nog räkna med att jag får fixa någon form av generator för dagar utan vind och sol.
Men detta händer nog inte i år misstänker jag.
 
Ja det är ju som kickassford säger.
Jag kommer till att installera växelriktare inne i stugan "ganska" så nära batteri huset. Så dom 6 meter med kabel som går nedgrävd i backen får jag nog ta spänningsfallet ifrån. Det ligger för tillfället ett sätt med 16kvmm alukabel från truck celler och ett 10kvmm kopparkabel från bilbatterierna, så om det visar sig att detta blir för stort spänningsfall över så får man ju öka till något kraftigare. Men detta var det jag hade. :) Så jag använde det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.