Hej,

Jag funderar på att köpa ett DSC-larm för mitt husbygge och skall nu projektera för rördragningen.
Vad bör jag ha trådbundet? Så mycket som möjligt, dvs allt? Eller bara vissa saker?

Jag skall ha musikstudio, värmepump och annat av värde i garaget och vill ha larm där också. Garaget är ca 1,5 m från huset - hur löser jag det på bästa sätt? Det är skönt om garaget och huset är sammankopplat men fungerar ändå oberoende av varandra, om ni förstår vad jag menar ;)

Jag har läst lite att en hel del importerar från USA - är det fortfarande mest lönsamt?
Bör jag köpa allt från dem då?

Dvs:
-magnetgivare till skal
-brandvarnare
-fuktsensorer (behövs det om man kör fuktlarm likt http://www.leakomatic.com/ ?)
-inomhus-siren(er)
-utomhus-siren
-närvarodetektorer

Hur skall jag planera för att få ett väl fungerande system?
 
Är inte så insatt i larminstallationer själv, men ska du ändå ha en musikstudio i garaget förutsätter jag att du ändå planerat med slangar/rör i marken för nätverkskablar osv? Ser inga större bekymmer att dra larm och nätverk i samma rör om du inte underdimensionerat det allt för illa...
 
Yes, har tänkt lägga rör för vatten, el, Nätverk mm.

Tack för tipset :)

Sent from my GT-I5510 using Byggahus
 
Se till att slanga fram så mycket som bara möjligt för larmet. Var och vad som ska placeras ut kanske nån här kan hjälpa med mha en planritning.

Kabel, slang och trådade detektorer är bra mycket billigare än trådlösa alternativ. En bra magnet kostar 75 kr istället för en trådlös för en 500, inga batterier eller placeringsproblem dras den med heller.

Tyvärr kom larmet lite sent i vår byggnations, så jag fick ingen slangdragning i ytterväggarna, då åker man på ytmonterad kabel lite här å där. Har kompletterat med en och annan trådlös men bara där det strulat.
 
Tack för tipset. :)

Någon som vill hjälpa med utplacering av prylar?
Jag kan definitivt slänga fram ritningarna ;)
 
En annan sak: om du handlar DSC från staterna så kan du inte komplettera med trådlösa tillbehör från Sverige, olika frekvenser.
Vet dock inte hur det är med trådbundna prylar från respektive sida av Atlanten, alltså DSC-specifika saker, detektorer på tråd går bra.
 
Minst slang till utomhussiren och deckare + övrigt som ska sitta i kalla utrymmen. De trådlösa jag har drar inte så mycket ström, batteribyte var tredje år ungefär, men sitter de utomhus eller i kallgarage så tar dom nog slut på 1år.
Kan även vara bra att dra en slang till/inärheten av dörklockan, jag ska fixa en lysdiod dit så att man ser om larmet är på eller inte. Kan vara bra då det går att slå av/på laret med sms och då kan personen som ska in se om det har fungerat.
Ska du ha GSM larm så kanske det kan vara bra med en slang för en extern antenn om mottagningen inte är het ok på din plats.
Har läst att man även har kopplat på en givare på sin värmepump och då får larm om pumpen stannar.
 
Redigerat:
DSC har ju en trevlig egenhet att man kan dra ut dess "databuss" dit man behöver den som tex ditt garage, bussen är bara en smidig fyrledare. Sen sätter man ett eller flera expansionskort med 8 ingångar i garaget och drar kablarna från sensorerna dit.
Handlar du från Usa är det nästan lika bra att gå på 1864 på en gång. Skiljer så lite i pris på centralerna ändå
 
Bra tips allting :)

Är det dumt att ha en panel i garaget också så att jag kan larma av på därifrån? Åtminstone just garagedelen.
Man vill ju eventuellt att garaget skall vara pålarmat även då man är hemma. Och när man kommer med bilen vill man kanske kunna larma av både garaget och huset på en och samma gång, alternativt bara garaget och ta huset sen när man kommer in där.

Vad tycker ni?

När det gäller trådbundet kontra trådlöst så har jag tänkt ha trådbundet så mycket det bara går om ingen tycker den idén är dum
 
jag valde att köra allt i ett till slut men du kan köra det som två larm om du vill.
Dsc stödjer partitioner och varje aprtition uppträder som ett eget larm i princip.

Jag tycker att det är en bra ide att dra så mycket trådat som du kan. Billigare detektorer och pålitligare
 
Det blir klart billigare att köpa grejjerna från andra sidan vattenpölen, åtminstonde allt förutom en RFK och eventuella trådlösa grejjer, jobbigt att skicka efter alltid, här kan du knata in hos första bästa grossist och hämta det du behöver komplettera med. Var nog med att du inte får tag i två RKF knappsatser, max en per larm.

ett PC5108 så är allt du behöver dra ut en fyrledare til garaget för att kunna larma allting där. Går att knyta en knappsats till varje område men inga problem att larma på/av allt på ett ställe ändå.

Tycker med att du ska satsa på ett 1864, eller kanske lillebror 1832 (som inte säljs här)

//J
 
Ok, vad är en RFK?

och är det alltså inte billigare att köpa från USA?

Kommer jag klara mig på ett 1832 då? Vad är skillnaden?
 
Jo, det är billigare att köpa allt från staterna, men det blir enklare att utöka om du köper det trådlösa här. Samt du får svenska menyer.

1832 klarar 32 sektioner
1864 klarar 64 sektioner

RFK är en knappsats med inbyggd trådlös mottagare, knixet är att du kan endast ha en rfk

//J

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
 
Redigerat:
Ytterligare en bonus med 1864 är att du får två programerbara utgångar till. Bra till att tex låta en diod visa larmstatus vid dörren tex eller styra belysning eller .....
 
Casca skrev:
Jo, det är billigare att köpa allt från staterna, men det blir enklare att utöka om du köper det trådlösa här. Samt du får svenska menyer.

1832 klarar 32 sektioner
1864 klarar 64 sektioner

RFK är en knappsats med inbyggd trådlös mottagare, knixet är att du kan endast ha en rfk

//J

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Svenska menyer är inget krav från mig :)
Däremot funderar jag över till vilka enheter jag bör ha trådlöst. Jag skall ju bygga nytt. Kan ni ge förslag?

I så många fall jag kan kör jag normalt trådbundet om jag inte ser en direkt fördel. Hittils i husbygget har jag bara sett fördel i golvvärmetermostater, då de kan behövas flyttas pga solinstrålning man inte räknat med m.m.

Jag tar gärna emot tips om vad jag bör ha som trådlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.