Vet inte om det helt hör till tråden, men ungefär samma ämne...
Bolagen tar ut en extra kortavgift, kan man få deras utbud utan kort?
Vad jag förstår så måste man ha kort och då ser jag de extra kortavgifterna som en smygavgift som borde vara inbakd i abbonemanget. Eller vad säger ni?
 
Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt, vill du se deras (operatörernas TV utbud) så måste du betala deras avgifter, må så vara kortavgift eller månadsavgift eller aviavgift eller va de nu behagar kalla det.

Eller menar du att alla aviavgifter/kortavgifter osv borde bakas in i abb.kostnaden för att enkelt kunnas jämföras, så håller jag med dig, men det är den sköna marknadsekonomin in action, de försöker bara försköna den faktiska kostnaden. Alla operatörer gör det men de räknar med att de flesta kunderna inte läser det finstilta. Men det är ju din skyldighet som konsument att ta reda på alla fakta först.
 
Redigerat:
whatever skrev:
Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt, vill du se deras (operatörernas TV utbud) så måste du betala deras avgifter, må så vara kortavgift eller månadsavgift eller aviavgift eller va de nu behagar kalla det.

Eller menar du att alla aviavgifter/kortavgifter osv borde bakas in i abb.kostnaden för att enkelt kunnas gämföras, så håller jag med dig, men det är den sköna marknadsekonomin in action, de försöker bara försköna den faktiska kostnaden. Alla operatörer gör det men de räknar med att de flesta kunderna inte läser det finstilta. Men det är ju din skyldighet som konsument att ta reda på alla fakta först.
Jag kollar alltid det finstilta, vilka extra avgifter som tillkommer mm.
Men jag funderar, och retar mig på kortavgiften, är det något som 100% av viasats kunder betalar, eller finns det sätt att se deras utbud utan kort.

Det mest ärliga mot deras kunder bord vara ett pris utan extra avgifter,
 
OnTopic:
Själv valde jag CanalDigital (parabol) och deras familjepaket då de har flest HD kanaler "for the bucks" jämfört med ViaCrap. Tyvärr har CD supit bort sitt försprång pga sin otroligt buggiga inspelningsbara HD box, efter att de införde Video On Demand så har allt gått utför, det går knappt att spela in ett program utan att boxen buggar ur. CD har nu tecknat avtal med TiVO så snart (vilket årtionde som helst) så kanske CD kommer upp i samma funktionalitet som man kan med Dreambox...
 
Zixten skrev:
Jag kollar alltid det finstilta, vilka extra avgifter som tillkommer mm.
Men jag funderar, och retar mig på kortavgiften, är det något som 100% av viasats kunder betalar, eller finns det sätt att se deras utbud utan kort.

Det mest ärliga mot deras kunder bord vara ett pris utan extra avgifter,
Ahh, det beror på distrubitionen, men man kan vara säker på att man på ett sätt eller annan betalar deras "dolda" avgifter.Bor man i villa och väljer Boxer/Viasat/CanalDigital så syns kortavgifterna på fakturan oftast varje kvartal. Bor man i lägenhet så betalar man ju oftast till ComHem och detta bakas ju oftast in i hyran och det syns ju inte lika tydligt, men betalar gör man ju ändå via hyran. Samma sak om man ser via IPTV. Så i princip, oavsett om man ser via DVB-T/DVB-C eller DVB-S så betalar 100% dessa kortavgifter
 
Redigerat:
whatever skrev:
OnTopic:
Själv valde jag CanalDigital (parabol) och deras familjepaket då de har flest HD kanaler "for the bucks" jämfört med ViaCrap. Tyvärr har CD supit bort sitt försprång pga sin otroligt buggiga inspelningsbara HD box, efter att de införde Video On Demand så har allt gått utför, det går knappt att spela in ett program utan att boxen buggar ur. CD har nu tecknat avtal med TiVO så snart (vilket årtionde som helst) så kanske CD kommer upp i samma funktionalitet som man kan med Dreambox...
Min box har aldrig buggat ur....
Har iofs bara haft den ett knappt år, men ändå.

Bara för att undvika missförstånd, det är CDs inspelningsbara box
 
Självklart betalar man! Det får man vackert göra vad man än gör...
Men väljer man ett parabolpaket har man ju inte direkt ett val om man vill ha kort eller ej, i alla fall om man vill se kanalerna.
(Ungefär som om man skulle hyra en bil och den kostar 25 kr / dygn.... Sen får man hyra nycklen för 250 kr/ dygn...)
 
har forskat lite i detta och det är en djungel kan jag säga dig. ska du installera allt nytt så är viasat billigast. men tänk på att ta allt du ska ha nu för annars så kommer det extra typ nytt abonemang och installations avgifter mm om du inte kan dra sladdar mm själv eller ordna box själv.. viasat har precis som canal + 1upp till fyra boxar eller fler b. jag har 3 st boxar var av en är inspelningsbar. Det till kommer kortavgift oxå förutom månads avgiften.. inspelningsboxen kan strula vissa har inga problem andra har mycket problem. canal digital har gratis det har visat oxå. Men du måste köpa boxarna trr den billigaste kostar runt 500 kr´...
 
Y
Hur skulle ni resonera idag inför att skaffa parabol och ett system som ger dumburken något sevärt?

Viasat eller Canal Digital... I butiker så vill de hävda att Viasat har lika stor bandbredd och typ köperupp canal digital osv.

Har Canal Digital kvar den dåliga inspelningsboxen som ingen är nöjd över?
 
När vi valde för ett antal år sedan så verkade det som att Viasat körde mer "B" kanaler. Och dessutom hade de en mer aggresiv telemarketing, jag undviker alltid att göra affär med företag som anlitar telemarketing.

Senare för typ 2 år sedan blev jag irriterad på CD och deras ständiga höjningar av kortavgiften, just då ringde dte en telefonförsäljare från CD som ville sälja på oss ngt. tillägg.

Jag tyckte "vad bra att du ringer just nu, jag vill säga upp mitt abbonemang". Till min stora förvåning hanterade telefonförsäljaren det (fjäder i hatten för CD).
 
CD kommer att fasa ur den gamla inspelningsbara boxen på 250 GB. Enligt CD själva har de bytt ut ca 5000 boxar av ca 70000 sålda. En stor del av dessa fel beror tydligen på felaktig nätdel.
De har släppt en ny inspelningsbar box på 500 GB, den stödjer även SAT-CR. Den boxen fungerar bättre.
 
Ang kortavgift.

Anledningen till kortavgiften är att distributörerna (viasat etc) tycker att de har för dålig marginal på kanalpaketen. Höjer man avgiften för ett kanalpaket (månadsavgiften) så höjs även ersättningen som distributören måste betala till tv-kanalerna (tv3, tv4, tv5 etc). Inför man istället en "kortavgift" så kan man stoppa alla pengarna i egen ficka. Dvs man ökar inkomsterna, utan att man får ökade utgifter.

/
 
De har även fått konsumentverket över sig för kortavgifterna
 
och nu har CD bytt ut "kortavgiften" mot "krypteringsavgift" istället, som de rättfärdigar med att det är kostnader för säkerhet och kryptering ;-).
 
Y
verkar som de första 500gb boxarna krånglade med, någon nyare utgåva tolkade jag som att de kommit av 500gb modellen men mja...

kikar lite på alternativa boxar såsom dreambox eller vu+


Fast man måste ju ändå välja en operatör..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.