kinglolle skrev:
Du vet inte hur det går till bakom kulisserna Thomas så jag borde inte svara men ett sådant oberoende test kommer inte att kunna utföras. Dessutom antar jag att du som oftast mest vill provocera så jag borde inte svara - men det handlar fortfarande inte om ett test med konkurrerande branschorganisation utan att låta testa ens egna produkter under olika former o jämföras men det har hitills varit tvärt nej vilket man är unik med. Alla oavsett Biltema under BKR eller mattor hos GVK har tillåtit o tom viljat medverika i fler tester även om inte alla publicerats utom just Byggma

I övrigt vem har sagt att produkten inte duger? Vi har olika åsikter, du tycker kakel o klinkers är Lucifers onda avkomma medan matta o skivor är Guds kärleksbarn vilket jag inte riktigt håller med om. Däremot har du faktiskt rätt i praktiken har vi mer skador på keramiska badrum än de med matta. Dessutom är skadorna tydligare o mer direkta i skador där ytskikt o tätskikt är densamma men ett korrekt tätskikt under kakel fungerar även i längden....
Fibo-trespo har låtit testa sina produkter, hos Sitac, om SP vill göra ett test av fibo-trespo så är det ju bara att köra på. Men det är inte SP som tar initiativ till de tester du pratar om, utan, ja vem då?

Denna sista diskussion här kom igång av någon som sa att if sagt att fibo-trespo inte duger, du har själv sagt vid tidigare tillfälle att de inte håller måttet och att casco avråder, men belägg för sådana påståenden har jag då aldrig sett.

Nej, det är inte jag som provocerar, det är andra, som du, som kommer med grundlösa påståenden helt utan referenser om att något är dåligt, inte tillåtet, avråds ifrån osv. Trots att det inte finns några belägg för något av det.

Jag tvivlar inte en sekund på att det pågår en massa bakom kulisserna, och därför är jag inte ett smack förvånad över att fibo-trespo inte deltar i era tester.....

Det är lustigt, du säger att jag har rätt i sak, men tycker ändå att jag har fel!? Ja, tycka kan man göra vad man vill, men som du säger själv om kakel och klinker.

Och nej, jag ser det inte så som du så färgfullt försöker uttrycka det, i så fall hade jag väl knappast satt kakel själv. Däremot är det ett faktum hur det ligger till med tätskiktssystemen, och jag tycker det är riktigt dålig stil att prata ner något visst system helt utan belägg och dessutom sprida felaktig information!
 
Chefen för skadeförebygg. hos Länsförsäkringar Dalarna har skriftligen gett mig OK för att använda Fibo Trespo i badrummet/våtrum.

Tränger fukt in i skarven så bubblar ytskiktet upp sig ganska omgående, jämför det med ett läckage på en kaklad vägg!
 
Redigerat:
Har funderingar på att använda Fibo Trespo i mitt lilla 3 kvm badrum. Jag har rivit ned all porslin och nu sitter det bara våtrumsmatta och våtrumstapet kvar med svetsade fogar. Borde inte just den kombinationen vara bra för våtrumspaneler? Alltså att behålla våtrumstapeten på väggen som ett fungerande tätskikt och skruva upp våtrumspaneler direkt på tapeten? Eller är det rekommenderat att man först river ned våtrumstapeten? Alt. med kakel är ju inte lika bra att sätta på en våtrumstapet eftersom det finns risk att klistret släpper och fogar går sönder.

F.ö. känns det som hela denna diskussion om vad som är bästa tätskiktet har spårat ur. Först tätar man enligt alla konstens regler, men sedan är det helt ok att peppra hela väggar som en kulspruta med diverse skruvhål för sånt som ska hängas upp. Om det nu finns risk att fukt kommer in någonstans så borde det ju vara i dessa borrhål samt i felaktigt gjorda golvbrunnar.

Mitt lilla badrum har som sagt våtrumstapet och våtrumsmatta. Mattan ligger direkt på betonggolv. 3 av väggarna är lättbetong. Det känns lite om nästan omöjligt att något skulle mögla även om det nu läckte. Betongunderlag med matta måste ju vara en av de säkraste tätskikten. Varför då riva det? Jag hade tänkt göra lika för golvet. Lägga klinker direkt på mattan. Jag vet att detta inte är enligt branschens rekommendationer, men jag har mycket svårt att förstå reglerna i vissa fall.
 
Redigerat:
Vad kul, nu har två Försäkringsbolag gett sitt tillstånd till att använda dessa skivor.

När det gäller utseende så tycker jag inte man kan jämföra kakel och dessa skivor, man får se det som ett "eget mönster" efter eget tycke och smak.
Det är ju framförallt smidigheten som jag föll för sen att det ser fräscht ut gör ju inget:)

Det bästa du kan göra är att rådfråga de som säljer Fibo-Trespo om du kan montera dessa direkt på våtrumstapet.

Är det någon som fått skriftligt från något annat Försäkringsbolag att det inte är godkänt enligt dom?
 
vi kommer använda dessa skivor till vårat badrum. Vore kul om försäkringsbolaget godkänner dom (moderna trygghetsförsäkringar) men ärligt talat så skiter jag i vilket, nån vettig ersättning får man nästan aldrig ändå.

vi fick inte ersättning när vårat nuvarande badrum blev vattenskadat (rinner vatten bakom kaklet inunder plastmattan.
badrummet var inte fackmannamässigt tätskiktat enl. Folksam men enligt två oberoende besiktningsmän så var det det.. jahaja...

följer man anvisningarna och är noga med fogningen/tätningen ser jag inte hur det ska vara sämre än kakel och dess tätskikt.
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet. :)

lexx2012 skrev:
...Mitt lilla badrum har som sagt våtrumstapet och våtrumsmatta. Mattan ligger direkt på betonggolv. 3 av väggarna är lättbetong. Det känns lite om nästan omöjligt att något skulle mögla även om det nu läckte. Betongunderlag med matta måste ju vara en av de säkraste tätskikten.
Det är ju inte bara lättbetongen i sig som lever farligt. (Eller tja, lättbetongen lever väl inte speciellt farligt, precis som du skriver ;))
Men vattnet transporteras ju vidare, främst kapillärt men även genom diffusion, till andra ställen.
Så efter en tid kryper det in under limmade golvmattor och ger emissioner (sjukahus-sjukan), och det tar sig trä, gips och tapetkonstruktioner där det börjar mögla.
 
Hej!

Till hösten tänkte jag sätta igång med badrummet på övervåningen, helt oinrett i dagsläget och kommer köra med Fibo Trespo.

Men, hur kombinerar man det med våtrumsmatta på golv? Har bara sett förslag på kombination klinker och Fibo Trespo där man helt sonika klinkrar en kant där du skruvar nedre listen mot klinkerkanten och ställer skivorna på denna.
 
Raskus skrev:
Hej!

Till hösten tänkte jag sätta igång med badrummet på övervåningen, helt oinrett i dagsläget och kommer köra med Fibo Trespo.

Men, hur kombinerar man det med våtrumsmatta på golv? Har bara sett förslag på kombination klinker och Fibo Trespo där man helt sonika klinkrar en kant där du skruvar nedre listen mot klinkerkanten och ställer skivorna på denna.
Fast frågan är väl egentligen motsvarande för klinker, men mer specifikt; När man sätter med klinker på golvet, hur kombinerar man då fibo-trespo med tätskiktet? Det finns väl beskrivet i monteringsanvisningen, förmodar jag, och det bör bli motsvarande för plastmatta, om inte det också finns i arbetsbeskrivningen. Finns inte det hade jag skickat frågan till fibo-trespo, för dom har säkert en metod.
 
du gör ju på samma sätt som vid klinker, skruva listen en bit ner på golvtätskiktets uppvik.
dom har ju videosnuttar som visar både klinker o plast.
tycker det verkar lättjobbat, lycka till :)
 
Jag gjorde golvet enl konstens alla regler samt satte våtrumsskivor och traditionellt tätskikt 30cm upp på väggen. Sen la jag klinkers på golvet och en sockel 10 cm upp på väggen. ska leta i arkivet efter byggbilderna om någon vill se. Men så här blev resultatet iallafall.



Jag är riktigt nöjd med resultatet och för det otränade ögat så är det ett snyggt kaklat badrum. Kommer troligtvis inte använda det i badrummet i nya huset men eventuellt på lilla toan i källaren och i tvättstugan. Mest pga av att det inte funkar med det utseendet jag vill ha på badrummet. Men i övrigt så är det grymt!
 
Raskus skrev:
Hej!

Till hösten tänkte jag sätta igång med badrummet på övervåningen, helt oinrett i dagsläget och kommer köra med Fibo Trespo.

Men, hur kombinerar man det med våtrumsmatta på golv? Har bara sett förslag på kombination klinker och Fibo Trespo där man helt sonika klinkrar en kant där du skruvar nedre listen mot klinkerkanten och ställer skivorna på denna.
Här är monteringsfilmen och det är även plastmatta alternativet med.
http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2939

Kommer själv montera det om några veckor och kommer att ha plastmatta.
 
lexx2012 skrev:
nu sitter det bara våtrumsmatta och våtrumstapet kvar med svetsade fogar. Borde inte just den kombinationen vara bra för våtrumspaneler? Alltså att behålla våtrumstapeten på väggen som ett fungerande tätskikt och skruva upp våtrumspaneler direkt på tapeten?.

Jag är i nästan typ samma sits.. Har du påbörjat renoveringen? hur har det gått?
 
Tänkte tillföra ingenting till tråden.
Kan för allt i världen inte förstå varför man sätter upp skivor med "kakelimitation" på väggarna. Såg det på ett hotell där jag bodde och det såg riktigt billigt och plastigt ut (jfr. plastmatta/laminatgolv som ser ut som klinker) Garanterar att det ni vinner ekonomiskt på att välja det billigare materialet, lika mycket minskar huset i värde den dag ni ska sälja det. Hade jag flyttat in i ett hus med dessa skivor i badrummet hade jag rivit ut dem direkt, oavsett om de var splitternya eller suttit några år.

Men det är jag det och förhoppningsvis är ni klokare än så :)
 
jeppeknaster skrev:
Tänkte tillföra ingenting till tråden.
Kan för allt i världen inte förstå varför man sätter upp skivor med "kakelimitation" på väggarna. Såg det på ett hotell där jag bodde och det såg riktigt billigt och plastigt ut (jfr. plastmatta/laminatgolv som ser ut som klinker) Garanterar att det ni vinner ekonomiskt på att välja det billigare materialet, lika mycket minskar huset i värde den dag ni ska sälja det. Hade jag flyttat in i ett hus med dessa skivor i badrummet hade jag rivit ut dem direkt, oavsett om de var splitternya eller suttit några år.

Men det är jag det och förhoppningsvis är ni klokare än så :)
Att det skulle handla om kakelimitiation är bara din personliga uppfattning ;) Det är en laminerad träskiva som är mönstrad, det finns många olika mönster inkl t.ex. marmor. Jag kan se många anledningar till att använda fibo-trespo, inte minst för att det är en mycket enkel montering vilket gör det utmärkt för gör-det-självare, åsså så klart för att det är riktigt snyggt och lätt att underhålla. Åsså hamnar det inte en massa fukt bakom heller. Egentligen bara fördelar jmft med gammal stenåldersteknik ;)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
jeppeknaster, jag måste faktiskt hålla med dig en aning, visst ser imitation billigt och plastigt ut men det brukar även gälla andra saker också. likväl som dagens träimitation eller plastkrom i bilar.

MEN man behöver ju inte välja just kakel/klinker imitation, det finns ju andra snyggare alternativ som faktisk inte har denna billiga plastkänslan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.