Min dotter har fått överta en mindre lantgård från sin faster. Vi var där i helgen och inspekterade det hela, för att se om det var något akut som behövdes åtgärdas. Det jag såg som mest anmärkningsvärt är att bakom huset in på grannens tomt (jordbruksfastighet, grannens bostadshus ligger ca 1 km bort) är det fullständigt igenvuxet med träd av diverse slag, mycket hassel, björk, och en jättelik gran står ca 6 meter från fasterns bostadshus.

Jag har viss erfarenhet av skogsvård och anser att man här bör gallra dels för att främja skogen att utvecklas normalt, sen borde granen tas bort då den hotar samtliga fastigheter samt luftledningar för el och tele.

Jag hörde mig för hos mostern (som är delvis senil) och tydligen påpekade hennes gubbe detta när han var i livet för 5 år sen, men fick inget gensvar hos grannen (denne bor inte ens där, utan hyr ut), men denne hade inget som helst intresse att prata om saken. Mosterns gubbe var skogshuggare och hade erbjudit sig att gallra där själv, men man kom ingen vart alls.

Det hör också till saken att det finns en grävd brunn på mosterns tomt, och tydligen var en del i konflikten att grannens många träd direkt vid tomtgränsen har tydligen påverkat vattentillförseln negativt, något som mycket väl kan stämma.

Finns det något man kan göra i detta fallet? Grannen har tydligt visat att denne inte är intresserad att ens prata om saken (finns en jättegammal konflikt här som utspelades någon gång på 40-50-talet där länsman var inblandad, där mosterns far hade fått sin brunn förorenad av grannens barn)

Helt klart har grannen inget att vinna på detta, medans *vi* har allt att vinna, huset slipper ligga i konstant skugga, vi slipper oroa oss för den jättelika granen och förhoppningsvis blir det bättre tillförsel av vatten till brunnen, samt att det i allmänhet kommer se trevligare ut än en mur av träd.

Någon som har tips? Jag har givetvis redan tänkt på att bara fälla de mest kritiska träden, och sen ta eventuella skadeståndsanspråk och stämningar den vägen, men föredrar givetvis att hitta en fredligare lösning.

Grannen bedriver ingen som helst form av skogsbruk, utan har istället betesmark verkar det som, med lite kor och får, så denna mur av träd 10 meter bred har förmodligen bara sparats för att "jäklas"
.
/S
 
Enkelt svar, vill inte grannen göra något med sina träd, så behöver han inte göra det. Det är hans egendom och han bestämmer över den.
Att du själv skulle fälla träden utan lov är inget att rekommendera då detta kan bli väldigt dyrt för dig.

Enklaste alternativet är nog att ni erbjuder er att köpa marken så slipper ni bråka om den.
 
Grannen har all rätt på sin sida, men vad ni ev. kan göra är att erbjuda grannen att ni står för kostnaden för att ta ner jättegranen (och ev. annan gallring som ni tycker borde göras) inkl. bortforsling av grenar mm, samt erbjuda grannen att få träden uppsågade i lämpliga längder för ved, fritt levererat till grannens vedbod. Visst, det kommer att kosta er lite pengar, men det är nog det bästa sättet att locka grannen att gå med på att få bort träden.
 
Om grannen inte känner till släktbanden kan man kanske döda konflikten genom att ge sken av att man har köpt gården.
 
Kan ni inte kontakta bolaget som äger luftledningarna och hävda att granen utgör en risk. Minns en granne på landet som fick sin Björk nedsågad av Vattenfall, fast då stod den nära...
 
Tack för era kloka svar. Ska börja med att försöka träffa grannen, och låtsas man är den nya ägaren. Vet inte vad dottern har för planer, kanske använda som sommarstuga eller hyra ut till tyska/danska turister...
Helt klart är att på något sätt måste urskogen rensas upp.

Inte helt lätt detta med grannar och saker som händer precis i tomtgränsen. Vill folk jäklas är det ganska enkelt.

/S
 
inleder Du samtal med grannen, går det inte senare att prova med Round Up
 
Men ni har alltså inte pratat med grannen själva utan detta skedde för 5 år sen av någon som grannen inte tyckte om...grannen kanske inte trodde på mosterns man om att granen står för nära. Snacka först!, bjud in honom till huset på kaffe och gotte samt gå ut och titta så att han kan se själv hur nära det är, dessutom är det svårare för honom att säga nej om ni är på erat område än om ni står i hans dörr/hus.
 
saturnus skrev:
inleder Du samtal med grannen, går det inte senare att prova med Round Up
Och du ville säga vaddå??
 
jokomoko skrev:
Och du ville säga vaddå??
Han ville väl säga att i så fall blir han prime suspect. Men det blir han nog i alla fall.
 
Jag kunde gissa det. Och när blev Byggforum en sajt där man tipsar hur man undgår kriminell verksamhet?

Vi kanske ska tipsa om hur man bäst bränner ner granngården utan att bli upptäckt också.
 
D
jokomoko skrev:
Jag kunde gissa det. Och när blev Byggforum en sajt där man tipsar hur man undgår kriminell verksamhet?
Vad är det för fel med tips på hur man undgår kriminell verksamhet? Skulle gärna ha tips på det, då bostadsinbrotten har ökat på senaste tiden. ;)
 
Touche! Haha, jag uttryckte mig lite galet där, inser jag :)
Menar: "..hur man undgår upptäckt för (sin) krimininella verksamhet..."
 
Redigerat:
Staffans2000
Man skall tänka sig för mer än en gång, innan man greppar sågen och gör "det rätta" som den insnöade besserwisser man då är.
Grannen kan kanske vilja hjälpa er genom att ex.vis. förbättra ventilationen i ert hus medelst några stenar genom dororna.

I ditt fall verkar det bara finnas en väg -prata med honom!!!

Tänk ett steg längre.
Eventuella Tyska & Danska hyresgäster kan mycket väl gilla att ha grannens föraktliga träddunge inpå knuten. till skillnad mot oss Svenskar, är de inte så bortskämda när de gäller träd.
Glöm inte heller att träd ger lä.

Staffan
 
steve5432 skrev:
...och en jättelik gran står ca 6 meter från fasterns bostadshus.

/S
Om granen står 6 meter från huset, på grannens tomt, så måste ju huset ligga bra nära tomtgränsen, eller granen stå precis på gränsen? Hänger granens grenar över tomtgränsen så är det bara att kapa dessa..i princip.

Men jag tror också på att börja det hela med att ringa på hos grannen och bjuda in dem på en kopp kaffe för att presentera er som de nya ägarna. Inte nämna någon gammal konflikt med ett ord, och förneka all kännedom om någon sådan...och om den nämns bara hålla med nya granne och säga "Ja, det var ju förfärligt dumt gjort av de gamla ägarna".
Angående planer på förändringar på er nyköpta fastighet så har ni inga planer på annat än att bevara det som det är...

Och först efter en månad eller två tar ni upp frågan om det möjligtvis skulle gå att ta ner den stora granen...ni står för alla kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.