Lantmäteriet mäter inte in annat än gränser. Sedan producerar även lantmäteriet kartor, men det sker via flyg och via avtal med kommunerna.

I vår kommun skickas ALLTID mätningsfolket ut vid nya nybyggnadskartor, sedan kan det så klart vid exploateringsområden kan vara så att de mäter allt samtidigt, även om inte NBK är beställt för att slippa åka flera gånger...
 
Martin_B
Det är fortfarande helt sjukt dyrt. Ca. 8000kr pratar vi om i många fall.

Anledningen till att jag tycker att det är orimligt dyrt är att kartan mer eller mindre bara är till för att kommunen skall kunna kontrollera var byggnaden placeras. Det är för att bygglovshandläggarna snabbt och enkelt skall se en översikt av tomten och byggnadens placering.

Man har ju själv inte mycket nytta av det egentligen för det är ju så att tomtkartor kan man skriva ut gratis själv, man kan måttsätta de, sedan kan man gratis få utsatt var el-, telefon- och vattenledningar går, vart avlopp går, vart brunnar finns, osv. osv. Allt det materialet har man tillgång till. Det enda jag är osäker på är nivåskillnader, vet ej om man kan få tag i det gratis. Mått osv. kan man sedan mäta in mot tomtgränspinnar som finns utsatta, vilket det oftast finns. Och finns det inga tomtgränsmarkeringar så hjälper ju inte någon karta i världen.

Så med tanke på allt detta, så är det några grymt onödiga 8 tusenlappar som bara slängs i sjön egentligen. Man kan göra roligare saker för de pengarna när man bygger hus.
 
Martin_B: Du har i princip rätt, det är ungefär som att anlita vilken hantverkare som helst. Om man gör allt jobb själv istället blir det betydligt billigare. Men det tar tid och kräver en del kompetens för att bli bra.
 
Det är riktigt, nyttan av en NBK är nästan enbart för kommunen och bygglovsenheten och sen kan man debattera om huruvida det är riktigt att det är byggherren som ska betala arbetet eller om det är skattekollektivet. -själv är jag inte helt säker på att alla skulle skriva under för högre skatt (eller sämre vård och skola) för att det ska bli billigare för folk att söka bygglov.
 
Martin_B
b8q skrev:
Martin_B: Du har i princip rätt, det är ungefär som att anlita vilken hantverkare som helst. Om man gör allt jobb själv istället blir det betydligt billigare. Men det tar tid och kräver en del kompetens för att bli bra.
Så du menar att om du anlitar en hantverkare så utför denne ett arbete som någon annan får och som någon annan har nytta av? :D

Om du läser mitt förra inlägg så förstår du säkert vad jag menar.

Hade byggherren haft "8000-kronorsnytta" av nybyggnadskartan så hade det varit en sak. Men han har ju inte det. Byggherren får ju köpa den för att så fint lämna över den till kommunen. Den lilla nyttan byggherren har av nybyggnadskartan är ju definitivt inte värt 8000kr! Det är knappt värt 1000 tycker jag. 500-1000kr något där känns mer rimligt för den nytta man egentligen har av den.

Tänk om du skulle få skicka in en handlarlista till kommunen varje gång du skall handla mat, bara för att de vill kontrollera så du inte handlar något onyttigt och farligt. Och denna handlarlista skulle en oberoende konsult vara tvungen att sammanställa och kontrollera vilket han tar 750kr i timmen för :). Vad skulle det hjälpa dig personligen? Kommunen hade ju då varit den enda som hade blivit hjälpt av det.
 
Redigerat:
Jag tycker du fattar lite trögt. Du har fått förklarad ett antal gånger att den som ska godkänna ditt bygglov måste kunna se att ditt hus kommer funka i området. Hur skulle det gå till om ingen vet var det finns hus och på vilken höjd de ligger? Och hur ska man veta att avloppet från ditt hus rinner till huvudledningen och inte stannar kvar i din källare?
 
Martin_B
haavard skrev:
Jag tycker du fattar lite trögt.
Det är nog du som fattar lite trögt. Hade du bara läst mina inlägg så hade du förstått precis vad jag menar.


Du har fått förklarad ett antal gånger att den som ska godkänna ditt bygglov måste kunna se att ditt hus kommer funka i området.
Men snälla du, det är väl ändå inte jag som har fått förklarat för mig någonting. Det är väl ändå JAG som har förklarat precis det du skriver. Tänk efter nästa gång du skriver att någon annan är "trög" och läs igenom tråden istället för att vräka ur dig massa skit om andra.

Jag citerar mig själv:
"Anledningen till att jag tycker att det är orimligt dyrt är att kartan mer eller mindre bara är till för att kommunen skall kunna kontrollera var byggnaden placeras. Det är för att bygglovshandläggarna snabbt och enkelt skall se en översikt av tomten och byggnadens placering."


Tänk efter lite mer innan du skriver nästa gång, är du snäll.
 
Men när du förstått att kartan är till för kommunen kan du väl inte argumentera om att nyttan för dig inte är värd 8000?

Sent from my ST18i using Byggahus
 
Martin_B
För att förtydliga ytterligare hur jag menar.

Ponera att någon äger 3 samtaxerade tomter som ligger intill varandra. Dessa 3 tomter är i verkligheten och rent fysiskt en enda tomt, medan det på papper är tre olika tomter och på kartan går det gränslinjer mellan dessa tomter. Den totala arean på dessa 3 tomter är 900m2 så den är inte på något vis ovanligt stor.
På en av tomterna står det ett hus, den andra tomten står det ett garage samt en friggebod på 15m2 och på den tredje tomten står det ingen byggnad alls.

Anta nu att ägaren vill sätta en liten lekstuga på 2 stackars kvadrat på den obebyggda tomten, då det bara finns plats att sätta lekstugan där.

Hur skall han göra? Han bor inom detaljplanlagt område, så han kan inte bara smälla upp lekstugan hur som helst. Han har ju redan utnyttjat sina 15m2 till friggebod!

Han måste nu söka bygglov för dessa 2 kvadratmeter. För att kunna söka bygglov så måste han ju skicka in handlingar. I dessa handlingar skall det bland annat vara med en karta där byggnaden är inritad. Kan han då skicka in en primärkarta för detta? Nej, det kan han inte, för tomten är obebyggd. Så nu måste han jaga fatt i en nybyggnadskarta, och vad kostar den? Den kostar 8000kr säger de då.

Människan hade ju tänkt att sätta upp en liten lekstuga på 2 kvadrat till sin lilla dotter, en lekstuga som i material kostar honom 2000 kr!!!
Skall han nu inte bara söka bygglov för kanske 3000-4000 kr för detta, utan även betala för en nybyggnadskarta som kostar 8000 kr för att inte nämna andra avgifter som utstakning med mera?

Bygger man ett nytt hus och har utgifter på runt 3.000.000 kr så drunknar ju avgiften för nygbyggnadskartan i den budgeten. Men om man har lite mindre projekt på gång då?
 
Enligt lag och praxis är det upp till. bygglovshandläggaren när det finns behov av nbk. Ditt exempel är ett typiskt exempel där handläggaren inte borde kräva nbk.

Tycker att det är en annan diskussion än den som varit i den här tråden....

Sent from my ST18i using Byggahus
 
Martin_B
Gallianoman skrev:
Men när du förstått att kartan är till för kommunen kan du väl inte argumentera om att nyttan för dig inte är värd 8000?
Det beror på vem som skall använda den så klart. Jag personligen behöver ingen nybyggnadskarta då jag inte bygger nytt. Men det finns andra som gör och som har tight budget och bygger litet osv. osv. Så det beror ju klart på vad man bygger, var man bygger, vad man har för budget osv.

Jag menar endast att det man får för de 8000kr som kartan kostar, åtminstonde för MIG, inte känns som att det verkligen är värt 8000kr. Och detta just för att den är till för att bygglovshandläggare skall kunna "kontrollera". Det är nämligen inte den enda "administrativa" avgiften när man bygger hus. Lägger man ihop alla avgifter för bygglov och det ena och det andra, så blir det ju väldigt mycket totalt.

Jag tror exempelvis inte att de som arbetar som förvaltare tycker det är särskilt motiverat att de skall sitta och sammanställa en årsredovisning över sina huvudmäns ekonomi enbart för att kunna bli kontrollerade av överförmyndaren, just med tanke på att de får göra detta helt utan ersättning. De får alltså själva bekosta kontrollen av sig själva. Kontrollen över det arbete som de utför. Det skulle kunna jämföras med att hanverkare själva skulle få bekosta kontroll av deras utförda arbete, när köparen kräver detta. Så lite åt detta hållet tänker jag när det gäller kontrollen som bygglovshandläggarna utför och att man själv får bistå med material för denna kontroll - även om det naturligtvis inte går att jämföra och likställa helt åt hållet då bygglovshandläggning ju är en annorlunda process. Jag är ganska övertygad om att många håller med mig vad gäller sådana här stora avgifter, vars "värde" bara "försvinner" från betalaren, och det kan jag säga med säkerhet då jag själv har hört många gnälla om dessa avgifter då de också anser att de köper någonting som de inte "kan ta på" och inte alls känner nyttan av - och då menar jag så klart "8000-kronorsnytta" :)
 
Redigerat:
Sen är det ju inte så att byggherren beställer en nybyggnadskarta för att bara lämna över den till bygglovshandläggaren! Vad byggherren ska lämna in är en situationsplan, och för att kunna skapa denna situationsplan så att den på ett korrekt sätt visar både föreslagna husets läge i förhållande till gränser, prickmark, andra byggnader etc, och för att kunna visa hur stora förändringar i marknivå man har tänkt göra, så behöver byggherren en nybyggnadskarta att rita sin situationsplan utifrån (om vi nu tittar på exemplet bygga nytt hus). Så jo, jag anser att man som byggherre faktiskt har lite nytta av en sådan karta.
 
b8q skrev:
Ja, jag listade bara vad som ingår i att ta fram kartan, och vem som helst kan se att om man följer de stegen så blir det faktiskt ett antal timmars arbete, uppdelat på såväl administrativt jobb som mättekniskt och cad-ritande. Plus en del restid, kostnader för fordon och bensin mm.
Sen får var och en dra sina egna slutsatser om man tycker nybyggnadskartan kostar mer än den borde göra eller ej.
Jo, det kan säkert vara så att det läggs ner ett fruktansvärt omfattande jobb på att hantera och administrera de här kartorna ute i kommunerna.

Men det hjälper ju inte mig som kund. Det enda jag vet är att jag tvingas betala 5-8000 för ett papper som jag varken vill ha eller behöver.
 
En liknelse då: när jag kör upp för körkortet, för att så att säga få lov att köra en bil. Måste då JAG betala för kostnaderna med exempelvis lämplighetsintyg och halkkörning? Det är ju ändå trafikverket som vill kontrollera mig? Eller tänker jag fel?

Sent from my ST18i using Byggahus
 
Det är på grund av sånna här människor som kommunerna mer o mer går över till att baka in priset för kartorna i tomtpriset, där kommunerna är exploatör. Problemet då blir ju att folk som köper tomter privat känner sig lurade.

Personligen tycker jag bara att det gnälls åt h-vete för mycket. Har du inte råd med administrationen så har du inte råd att bygga. Flytta eller bygg nåt annat då,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.