Hej,

Någon här som kan rekommendera bolag som bygger stenhus med prefab-väggar i området Stockholm-Eskilstuna-Västerås?

Alla bolag jag hittar ligger i Skåne förutom Finja AB.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
S
stenhus?? vad menar du då?
skall du synliga stenar? eller putsad fasad?
lägg gärna in en länk på dom du hittat
 
Varför prefab och inte tex Leca sten?
Det tog inte många dagar för murarna att få upp första våningen hos oss
 
SBH skrev:
viktigaste är ett putsat utseende(och husdesignen)?
funkar betong hus för er?
några länkar:
[länk]
Ja, det var betong jag menade när jag skrev "stenhus":)
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
S
stenhus för mig är riktig sten först. sedan tegel, lättbetongsten. sist betong
 
IsoMan, varför just betonghus? Du låser in dig på många sätt, samt att du får en industribunker på köpet. De där fogarna mellan elementen ser man på långt håll, samt att "arkitekturen" blir typisk för prefab betonghus. Med prefab sandwich kommer man inte ifrån det.
Ska du absolut ha betonghus, så åtminstone utan isolering mellan betongskivorna, och isolera sedan utvändigt och lägg tunnputs.
 
S
det skall ju va putsad yta
 
SBH skrev:
det skall ju va putsad yta
Menar du att jag skrev något annat?
 
Känns som det råder viss förvirring kring begreppet "stenhus. Kanske borde förtydligas i forumdelens bekrivning att vi pratar hus med stomme av tegel, betong, lättbetong (natursten?).

Inte t.ex. tunnputsad cellplast på träregelstomme i enstegstätade fasader :rolleyes:

Tror många är ute efter putsat fasadutseende men inte är så intresserade av vad som döljer sig bakom egentligen...

För att återgår; har ni kollat upp Lammi Stenhus (genom Svenska Livsrum) ?

/A
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Jag funderar på att bygga med lammi-block som källare. Priset för LL400-stenar ligger på ca 900kr inkl moms, transporten från finland tillkommer med ca 100kr/m2 (givet fyllda 38tons lastbilar), sen tillkommer armering och betong, så totalt hamnar man på omkring 1400sek/m2 inkl moms för materialet. Det tillkommer arbete. Jag fick pris på rak vägg för ca 3000kr/m2 inkl moms på färdig och oputsad vägg från svenska livsrum. Puts tillkommer vilket jag inte är helt säker på priset på men det blir väl 500-800/m2 nånting, så priset landar på omkring 4000kr/m2 vägg om du har putsat på båda sidor... jag letar för tillfället efter nån som kan göra jobbet billigare, får se hur det går...
 
Vi har tidigare funderat på att bygga med Leca Isoblock men tycker idag att det blir alldeles för komplicerat. Många moment och det skulle ta mycket längre tid att bygga huset.

Med prefab-väggar går det snabbt... Sen är det lite dyrare men vi tycker det är värt det. Att man ser fogarna gör oss inte så mycket.

Det som gör att vi ändå tvekar är att de flesta bolag som tillverkar sandwich-väggar finns i Skåne. Vi skulle gärna vilja ha nån som ligger lite närmare. Jag vet inte om vi är helt fel ute men det skulle kännas lite tryggare. :)
 
Finja har jag för mig tillverkar sina sandwhichväggar bl.a i Katrineholm (KC-betong), så det finns tillverkare av väggar men däremot finns det inte så många stora husföretag som bygger med prefab, gäller att hitta nån mindre byggfirma som kan göra resten utöver väggarna.

Sandwhichväggar är trevliga, dock blir de väldigt dyra om de är för små eller stora, mest kostnadseffektiva storleken är typ 6-7m lång och 3m hög så det sätter en del begränsningar jämfört med lösa block.
 
IsoMan skrev:
Det som gör att vi ändå tvekar är att de flesta bolag som tillverkar sandwich-väggar finns i Skåne. Vi skulle gärna vilja ha nån som ligger lite närmare. Jag vet inte om vi är helt fel ute men det skulle kännas lite tryggare. :)
Strängbetong i Örebro....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.