Hur går det med bygget? Hoppas du får lite mera feedback på din tråd.:)

Kul att se bilder!
Taket såg ju inte för roligt ut! Och inte heller de rosa sidiplattorna!

Var takstolarna i så dåligt skick så att de måste bytas? Eller var det för att ni ville ha en annan konstruktion? (Har själv ett lite små-läckigt tak som någon gång måste förnyas, men har aldrig tänkt tanken att även takstolarna skulle behöva bytas...)

Och angående väggarna som måste tas ner och byggas upp igen: uppstod det behovet av att ni hade gjort andra ingrepp i konstruktionen? (Jag har själv sådana väggar med tvivelaktig hållfasthet, men kommit fram till att så länge jag underhåller putsen och inte river några innerväggar eller tar bort takbjälkar så borde huset hålla ihop ändå...)

De befintliga fönstrena var ju inte så så speciellt charmiga, så det blir säkert ett lyft med de nya! Spröjsat, antar jag?

Ska ni ha kvar den lilla kuren vid rullstolsrampen?
 
Tack för visat intresse! ;)

Näe den kuren skall bort. Det var en liten tillbyggnad (farstu) som vi inte tycker passar in på huset.

Grundtanken är att huset lyfta fram huset som står en aning inklämd mellan det pampiga stallet och den stora maskinhallen.
Lyftet består i att få upp grunden lite till (skilde 300 mm från den ena till den andra sidan) och lägga ett varv extra på väggarna så vi får 2,4 m invändig höjd. Vi reser taket lite till vilket kommer att göra (förhoppningsvis) huset mer markerat istället för som idag "hukande" mellan byggnaderna.

Vi skall försöka göra det så varsamt som möjligt för att bevara känslan av en Skånelänga när man närmar sig huset.

Jag rekomenderar dig inte att röra väggarna för då riskerar du sättningar i väggarna. Vårt hus hade förr eller senare trillat. Detta kunde ske om 10 eller 50 år. Inget vi vet.
Det vi vet är att vi har ett hus som kommer att stå i par hundra år from nu.
Takstolarna var i många fall i gott skick men de flesta var angripna till den grad att det var inget att spara på.

Fönstrena kommer (sluta läs nu alla puritaner) är i plast. Orsaken och det är vårt beslut med tanke på den värk vi har, att inte behöva slipa trä vart och vartannat år.
De är inköpta och står och väntar tillsammans med alla takstolar i maskinhallen. Ibland är det bra med extra utrymmen ;)

Jag skall se om jag kan ladda lite bilder senare!
 
Knas med bilder men det kommer.
Har köpt en gasspis från Danmark. Det blev en Asko (tillverkad i Italien) som vi gav 8500 SEK att jämföra med svensk levererad för 14900 SEK. Vi beslöt att satsa på 2 st kyl/frys kombinationer istället för separata kyl och frys. På så sätt kan vi ha olika temperatur zoner i kyldelarna samt att vi slipper bocka oss efter grönsakerna hela tiden.

Även köket beställt och detta är från IKEA. Det blev ett Ramsjö.

Öppen spis även inköpt. En Jydepejsen!
 
ISO block 290
001.jpg

Vy norr mot utbyggnaden på 28 kvm som skall innehålla vårt sovrum och klädkammare.
014.jpg

En dag senare
003.jpg
 
Hittade bilder i min telefon!

Lutande vägg som nog hade stått ett tag till men inte hur länge som helst! :confused:
136.jpg

Olika takbjälkar i olika tillstånd av förfall där man tom ser igen någon! :(
144.jpg

143.jpg

142.jpg

141.jpg
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Kul att se bilder!
Taket såg ju inte för roligt ut! Och inte heller de rosa sidiplattorna!
Kom att tänka på vad det fem åriga barnbarnet sa när hon såg huset för första gången: Nämen farmor!! Ett rosa hus!! Va fiiiint!! :D
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
intressant projekt, och kul Du delar med dig av dina ideèr och det fortlöpande arbetet. Då jag själv jobbat med dessa gamla kåkar under mitt verksamma liv, är det lätt konstatera att du gör rätt, när du bygger upp huset på nytt, med modernt material, då dessa hus är för dåliga för att fortsätta som bostad till nya generationer. Dom var billigt uppförda en gång, och har tjänat som bostad under lång tid, så vad mer kan vi begära. Men visst, spara gärna på bilder, om hur det såg ut en gång i tiden.
 
Glömde att berätta att vi beställt en IVT Premiumline EQ10 VP med kombiberedare 300FC. Till detta skall 500 meter kollektorslang ner i backen.
Golvvärme från Roth på bägge planen.
 
Blocken är Ergotherm 290 för 66,25 fritt utkört på plats
 
OJ! (Apropå bilderna)

Slutade det med att ni tog bort hela huset? Ser inte att det finns några gamla väggar kvar.
Anade ni att det skulle bli så stort projekt innan ni började riva i det?
 
Ursäkta ett sent svar men batterier har laddats på Kanarieöarna!!
Väggarna ersattes efter hand och är snart resta. På din andra fråga kan väl svaret varit: ja och nej!

Ja: Huset är gammalt och mycket gömdes bakom den gamla eterniten så överraskningen blev inte så stor när det uppdagades att mycket var ruttet bakom eterniten. Vi hoppas att vi kan bevara väggarna och den gamla stilen där det största avbräcket nu från befintligtliga stilen utvändigt är att vi satt dörrar och fönster symmetriskt istället för som det var enligt de första bilderna på huset var hipp som happ. Charmen var att det satt in fönster och dörrar vart efter vilket gjorde allt oregelbundet på fasaden.

Nej: Nej inte om vi ser hur planen var från början att bara ersätta takstolarna samt ett nytt tak. Nu fick vi räkna in nya väggar också. Detta har inneburit en väsentlig fördyring av projektet kortsiktigt men totalt på längre sikt billigare ekonomiskt. Om vi hinner räkna in besparingarna på värme tror jag inte just nu men den dagen vi säljer kan vi säkert göra detta. Komfortmässigt kan vi göra det iaf.
 
Vi har velat mellan innerväggar i gips eller Leca. Vi valde till slut Leca vilket vi tror blir bäst i längden. Innerväggar åker upp just nu, så jag skall se om jag kan lägga upp någon bild på måndag.
(vi har bara smalband där vi bor just nu)
140 HEA balk beställd som avlastning till utbyggnaden efter byggråd med kvalitetsansvarig.
 
Har du gått in i väggen? :)
 
Näe Styrman men fy va mycket det varit på siståne! Tittar man på vad andra producerar i detta forum är det kanske en andeviskning men för mig....

OK Bilder och status uppdatering!

Från infarten sett. Teglet på pallarna är det som plockats från en del innerväggar. Skall sparas och sättas upp som fond i köket.
Lillhaga6.jpg

Takstolar på där andra våningen är placerad
Lillhaga5.jpg

Bilden tagen från grovkök till andra ändan av huset där vardagsrum och kök skall vara
Lillhaga4.jpg

Bilden är tagen från köket mot väggen där trappan skall gå upp från den vänstra väggen upp till mitten, ja det kommer bilder sen på detta.
Lillhaga3.jpg

Fasaden nätad och klar för putsningen. Prov skall göras på en gavel imorgon för godkännande. Fasaden skall putsas med korta tag från höger till vänster.
Lillhaga2.jpg
 
Kollektorslang nergrävd och framdragen till huset.
Limträbalk och takstolar över den del av huset som skall vara öppet upp till nock är på plats.
Lillhaga1-1.jpg
Vi börjar att spika tak på tisdag. Köper flak för att speeda upp takten lite.
Utanför bygget har vi rensat upp i hela trädgården samt anlagt gräsmattor på 3000 kvm (ta och ge ett par hundra kvm upp och ner) Igår plocka vi sten i blivande gräsmattor. Som skrivbordspilot har jag en underbar träningsvärk idag. :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.