Hej Kan ju vara så enkelt att din termostatblandare har gjort sitt och det brukar kunna ställa till det med varmvatten och är rätt så vanligt.
 
Näe blandaren är inte problemet. Vattnet tar slut på alla 7 tappställen jag har.
 
Hej okej kolla starttempen så den står rätt och gärna lyssna efter luft när den gör varmvatten.
 
Är du säker att det inte är blandningsventilen som trilskar. Det felet hade jag.
 
JanneL skrev:
Är du säker att det inte är blandningsventilen som trilskar. Det felet hade jag.
Nej det är jag inte säker på.

Ett sätt att testa det på skulle ju kunna vara att, när vattnet är "slut", joxa lite med blandningsventilen, både vrida upp tempen och blåsa ut lite vatten genom säkerhetsventilen.

Det ska jag prova.
 
Håller med om att 34 grader låter väldigt lågt, och dessutom föga optimalt om du sedan spetsar med en elberedare. Det sparar visserligen kompressorstarter på sommaren, men..
 
Det finns goda skäl till att det stått lågt (har varit på minvärde tidigare, 30 grader).... tycker mig ha haft oändliga mängder varmvatten tidigare så en stor hysteres har varit ok, elvb har sanerat ev ohyra i vattnet - systemet har varit optimerat för långa gångtider och få start/stopp. SKillnaden i elförbrukning på elvb mellan 34 graders starttemp på VP och tex 40 är knappt mätbar.
 
Väldigt lågt även med 40, tycker jag.

NIBE rekommenderar start vid 47-48 och stopp vid 58 för min 1150. Nu är det dock en inverter så den stannar aldrig på vintern.

Finns det ingen automatisk "avlusning" i din VP?
 
Din 1150 är lite modernare än min 1210 och har annat köldmedium också (tror jag) som möjliggör högre temp. Över ca 50 grader blir det elpatron på en 1210.

Jo, det finns funktion för automagiskt avlusning, men det sker då med elpatron vilket känns onödigt när jag ändå har elvb på.

Jag ljög nog lite om ett standardvärde på 34 grader, hittar det inte i manualen längre. Start temp går att ställa i intervallet 30-49 grader. Nu har jag satt det till 42 grader.

Hör inget luftsug/pysljud när den värmer vv.
 
Regleringen av VV i en 1210 är sådan att vv prioriteras när mintemp för vv nås. Då slår pumpen över till vv-drift och kör i max 45 minuter. Därefter slår den över till värmeproduktion om ett gradminutunderskott fortfarande finns och värmer i 15minuter får att sedan återigen värma vv om det behövs.

VV temperaturerna mäts i botten på tanken så med skiktning antar jag att tempen i toppen är ett par grader högre.
 
Ingen granne som skaffat pool nyligen?
 
Hej Då är det bara prova och se.Har för mig att jag har varit på några 1210 och det sitter en luftning ovanpå vpn men kommer inte ihåg vilken som du kan prova att lufta när den gör varmvatten.Samtidigt om du har en radiator som sitter närmast vpn kan du känna på tilloppet och kolla så att inte växelventilen läcker igenom när den gör varmvatten.Du känner att tilloppet blir kallare.
 
Att sänka VVB från 85 till 65 gör STOR skillnad.
Det gör mycket att vattnet är 45 grader varmare än 25 till ditt duschvatten.

Protte
 
Elffors skrev:
Ingen granne som skaffat pool nyligen?
Nix!
 
växelventil skrev:
Hej Då är det bara prova och se.Har för mig att jag har varit på några 1210 och det sitter en luftning ovanpå vpn men kommer inte ihåg vilken som du kan prova att lufta när den gör varmvatten.Samtidigt om du har en radiator som sitter närmast vpn kan du känna på tilloppet och kolla så att inte växelventilen läcker igenom när den gör varmvatten.Du känner att tilloppet blir kallare.
Sitter en luftning ovanpå, vänster fram, helt rätt. Någon radiator finns inte i närheten men jag borde kunna känna på rören ut från pumpen före acktanken (sitter i serie som en stor radiator).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.