R
Jag behöver tips på vart jag kan kika på och beställa snöslunga från Tyskland (på nätet). Vet heller inte vad sådan heter på tyska. Schneewerfer? Kikade runt i UK där de var billigare än här, men frakten blev dyr, lite drygt £300..
:(
 
R
Jag har skippat tanken på att köpa snöslunga utrikes, mestadels pga den dyra frakten.. Men vilka märken är typ riktigt bra!? Har i alla fall en yta på minst 200kvm som behöver skottas. Har läst om Honda, Stiga, m.m men vilka märken anses vara typ bäst!?
 
Köp en begagnad från södra Sverige istället. P.g.a. snöbrist börjar priserna att rasa här. :cool:
 
Honda is the shit....
 
ullberg
Såvitt jag vet heter det schneefräse. När det gäller märken är väl just Honda da shit, men man skiter ju också på sig när man ser vad de kostar. Toro tycker jag ger mest för pengarna (och också där jag la mina). Fördelar som jag ser det:

- överskottsficka så man redan i designen säkerställer att det inte går att köra slungan full (tja inte vet jag om det alltid funkar men jag har aldrig fått stopp

- Enhandsjustering av kastvinkel och längd, mekansikt också, = mindre som kan gå sönder, och rimligtvis lättare att laga.

saker man inte får som andra märken har:

- elvärme i handtagen
- elektrisk justering av utkast
- säkert en massa fler små nymodigheter

Jag tyckte altså att Toro kändes stabilt, kanske inte all lyxutrustning men inte så mycket som kan paja och smarta designlösningar. Verkar dessutom hålla.

Nu kanske man inte kan jämföra gammalt och nytt, men vi har en uråldrig toro på landet också, har alltid funkat, men så startade den inte en gång nu, märkligt tyckte vi, tills vi såg att förgasaren går att lätta ganska kraftigt mot motorblocket (vissa bultar saknas helt och andra var långt utgängade), men den har ändå funkat medan dessa bultar skakat loss (gissar att den hängt kvar i någon gammal klibbig packning). En maskin som ger upp först när förgasaren ramlar loss har skött sig ganska bra tycker jag.

/U
 
Om behovet är en "riktig" slunga som kostar en slant i Sverige så tycker jag att du ska söka på forumet om import från USA. Jag har för mig att det var i verktygstråden som det fanns inlägg. Det var någon som köpte från staterna och trots frakt och tull så blev det avsevärt mycket billigare att köpa ett kvalitetsmärke från USA. Satsar man på ett bra märke så är formdligen inte service ett problem heller.
 
Synd du inte bor i Norrland. Har en Ariens kvar som jag tog hem från USA som jag säljer till kostpris.
 
Det kan inte vara så dyrt med frakt från Tyskland "egentligen". Jag har betalat under en tusenlapp med Schenker för att skeppa kylskåp från Italien till Sverige. Och nu när jag bor i södra Tyskland så ser jag hur samhället fungerar - allt skeppas kors och tvärs hela dagarna, man skickar verkligen alla varor på tåg och tradare, och leveranserna kommer alla dagar utom Söndag då man inte får köra lastbil enligt lag.

Däremot kanske handlaren du kontaktat inte orkat kolla något annat än sin vanliga "inom Tyskland" frakt. Då får du köpa varan i ett steg och skicka speditören för att hämta upp den. Fungerar riktigt civiliserat här nere.
Och snöslungorna är billiga ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.