Har det senaste halvåret noterat varmvattenbrist allt oftare. Det borde vara omöjligt med den förbrukning och produktionskapacitet vi har, men icke.

En Nibe bergvp med 160liter inbyggd beredare förvärmer vattnet innan det skickas in en elvb på 200 liter som nästan bara hållvärmer på 65grader. Niben är tio år gammal så den värmer till drygt 55 grader, ingen elspets.

VPn börjar värma när VVtemp är 34 grader vilket är standard.

Om jag minns rätt har jag en inställning gjord som hindrar pumpen att starta oftare än var 25 minut - jag är dock rätt säker på att VV-produktion prioriteras före denna regel.

Detta system har under många år producerat till synes ändlösa mängder varmvatten men inte nu längre. Jag vet att jag under förra året ändrade elvb's temp från 85 till 65grader vilket är den enda ändringen som är gjord.

Senast jag fick brist duschades det i 20minuter med takdusch. Mycket vatten ur den talriken, men det är inte rimligt att 360liter 60gradigt vatten tar slut....

Funderar på var jag ska felsöka och hur?
 
Mycket vatten från takdusch och också mycket VARMT vatten. Vattnet avkyls snabbt på sin väg genom luften så den som vill spara energi ska ha duschhuvudet så nära sitt eget huvud som möjligt.

En delförklaring åtminstone...
 
full fräs på duschen i 20 min borde förbruka max 150l 60gradigt vatten. kan elvb'n vara trasig lr avstängd?
då kan förbrukningen vara rimlig?
 
Det skulle kunna vara förklaringen. Sänkningen från 85 till 65 grader påverkar även detta kapaciteten, men det borde ju ha märkt direkt efter säkningen i så fall. Kan ju vara så att elvb börjar bli gammal eller att elpatronen är igenkalkad, då värmer den sämre och i vissa fall kan överhettningsskydded lösa ut om det är mycket kalk på elementen, då kyls de inte av pga kalklagret utan blir för varma och det tar längre tid att värma upp vattnet. Hur gammal är elvb ?
 
Elvb är lika gammal som VPn, knappt tio år. En rostfri OZO.

Elvb har en egen elmätare och där ser jag att elpatron går när den borde gå. Dvs, elvb förbrukar el på det sätt jag förväntar mig. Ev kalkning vet jag förstår inget om men det är inte något överhettningsskydd som löst.

Det jag själv funderar lite på är om det skulle kunna vara något knas med växelventilen i VPn. Å andra sidan verkar även VPn värma sitt vatten som den ska.
 
Har du kalkhaltigt vatten så är inte rostfria beredare helt optimala.
Jag skulle börja med att kolla på elpatronerna i både panna o VVB.
 
MathiasS skrev:
Om jag minns rätt har jag en inställning gjord som hindrar pumpen att starta oftare än var 25 minut - jag är dock rätt säker på att VV-produktion prioriteras före denna regel.
Det brukar även finnas en maximal VVB-produktionstid. På vår Nibe är det förinställt till 20 minuter per timme.

Man skulle kunna tänka sig att det tar slut vid två långa duschar i följd, men knappast annars.

Det enklaste är väl att skruva upp el-VVB igen och testa, fast 85 grader verkar lite olämpligt att ha i långa loppet med tanke på skållningsrisken.
 
Nimajneb skrev:
Har du kalkhaltigt vatten så är inte rostfria beredare helt optimala.
Jag skulle börja med att kolla på elpatronerna i både panna o VVB.
Jag minns inte värdena men det är Stockholm Vatten som levererar vatten och jag kollade dessa saker (hårdhet, ph etc) innan jag skaffade RF-beredare (lågt ph => välj koppar, svagt bräckt välj emalj). Alla värden är ok i det avseendet. Just kalk vet jag inte om man kan mäta men jag har inte sett några utfällningar någonstans i systemet. Ska fundera på om det går att tappa ur systemet på något rimligt enkelt sätt för att kolla detta.
 
Har du kollat temperaturen ut från VP VVB när det blir kallt i duschen? Det borde avslöja om felet sitter i VP eller el-VVB.
 
mycke_nu skrev:
Det brukar även finnas en maximal VVB-produktionstid. På vår Nibe är det förinställt till 20 minuter per timme.

Man skulle kunna tänka sig att det tar slut vid två långa duschar i följd, men knappast annars.

Det enklaste är väl att skruva upp el-VVB igen och testa, fast 85 grader verkar lite olämpligt att ha i långa loppet med tanke på skållningsrisken.
Ska kolla upp mina VP-parametrar......

Angående skållning så är det inte ett problem - finns ju en blandningsventil på elvb som är ställd mycket lägre än så!
 
mycke_nu skrev:
Har du kollat temperaturen ut från VP VVB när det blir kallt i duschen? Det borde avslöja om felet sitter i VP eller el-VVB.
Nej, just den rackaren har jag inte mätt själv, bara läst värde på pumpen. Igår stod det på 40 grader när jag klev ur en sval dusch och gick ner och tittade.

Borde förstås skaffa någon logger och mäta dessa saker......nytt projekt! Behöver ändå en logger till poolprojektet...
 
40 grader är för varmt att duscha i, har du kollat blandaren i duschen?
 
Det är inte blandaren för då är alla blandare trasiga i hela huset.... :)

40 grader läste jag av efter att ha torkat mig torr så det var rimligvis lite lägre när det kom svalare vatten. Tja, det måste ju ha varit 34 grader eftersom det är då pumpen startar.... Uppenbart är att jag måste verifiera att givarna i pumpen är ok.
 
Hej! Vet inte vilken nibe du har men att start tempen är 34 grader låter skumt,Dom flesta pumparna brukar start tempen ligga på 44grader som starttemp (standard men vi brukar ställa ner dom till 40-42grader som starttemp) så kolla vilken start temp du har.Sedan brukar dom flesta vp producera värme före varmvatten mao om din vp gör värme och under tiden så sjunker tempen för varmvatten så din givare 34?(44) så kommer växelventilen växla för att värma varmvatten och integralen stanna upp och när den gjort klart varmvatten så växlar den över för att forsätta köra värme och räkna integralen OM DU FORTFARANDE HAR ETT VÄRMEBEHOV.
 
Ok.

Jag ska göra en djupdykning i parameterinställningarna inställningarna ikväll. Det kanske finns en hund begraven där....konstigt bara att vattenbristen smyger sig på oss på detta vis....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.