Här läst lite på forumet och är nyfiken på följande:

Vi har hittat ett hus som är kanon. Allt är nyrenoverat från att ha varit ett gammalt torp. Nytt tak sen par år tillbaka, ny grund, dranerat, ny el, badrum osv osv. Rubbet. Problemet är att det är bara 70kvm, och ovanvåningen som mest troligt bara varit vind är obeboligt pga dess låga takhöjd. Huset är rätt smalt med så än smalare där uppe.

På baksidan är det förberett med nygjuten platta och el som är draget. Så där är så man kan bygga ut från vad jag såg kanske 40-50kvm till. Då hade det blivit att man fått byta taket med och höja litet så man kan utnyttja det med. Inga våtrum kommer finnas i utbyggnad. Endast så man kan få störer vardagsrum och fler mindre rum. Större sovrum bland annat.

Vad kan detta hamna på? Ca 300k? Lär ju behålla materiallet från den befintliga väggen som lär flyttas fram bara. Kortsidorna kommer förlängas. Nyttt tak på detta. Är priset rimligt eller lär det kosta mera?
 
Måste tyvärr som vanligt på frågor som dessa be om mer info...

Förstår inte frågan om taket. Lyfta befintligt eller menar du det nya?

Skall du göra själv eller leja ut?

Om plattan är gjord och den är ok borde det inte vara några större kostnader. Fönster är dyrt, tak Kan vara det beroende på material.

En vild gissning på material utan fönster och takbeklädnad, 50m2 i ett plan, är ca 200.000.
 
Som sagt lite klen information. Men jag tolkar inlägget som att det är förberett att bredda hela huset? Så att man behöver nya takstolar som kan täcka hela det breddade huset?

Jag tror att det kommer att kosta 600 000 - 1 milj. Om du låter hantverkare göra allt.

Du bör också kontrollera vad du får bygga, finns det redan nu bygglov beviljat, efterssom de hade gjutit en platta? Och i så fall när beviljades lovet, ett bygglov gäller bara i 5 år.

Det kan finnas bestämmelser i planerna för området som begränsar yta och höjd på huset.
 
Tack för svar=) Taket är redan bytt. Ett vanligt vinkeltak men eftersom huset i sig är så smalt så är ovanvåningen än smalare. Så tanken är att bredda taket ihop med utbyggnaden och då ev. lyfta det med.

Tänkte leja bort det som kräver fackman som tak och el samt själva stommen så att säga till utbyggnaden. Så att det är läcksäkert. Kan spika plank och lägga golv osv själv om kostnaden blir väldigt mycket mindre. Såg dock ju ett företag som gör specialbeställda moduler så man har det klart på en dag.

Just nu är huset i sig för dyrt för sin storlek. Dom begär 2miljoner. Så slarv som tex färg som kladdats under vingskenor och panelvägg i trä på flera ställen i huset som målats efter man satt upp panelen. Därmed var det massa färgklet som klibbat sig mellan panelerna. Såg i mina ögon inte direkt proffsigt och noggrant ut. Kan ju ha påverkat och blivit fukt också pga all färg där med kanske?

Fönsterna såg ut att ebhövas bytas med vilket jag påpekade. Man sade att ägarna velat behålla dom för de var charmiga... tror snarare för det är för dyrt för att byta. Dom hade bara tätat dom helt enkelt. Färgen flagnade överallt.

Annars var det värmeslingor i kök och badrum, fackmannamässigt. Såg bra ut. Vardagsrummet var öppet till nocken med bjälkar som hade spottar infällda. Allmänt jäkligt mysigt ställe. Men känslan jag fick var att det ändå kändes lite haffsigt gjort, det som ägaren själv då hade gjort.

När jag även tittar på en bild jag tog på husets kortsida där jag kan följa husets grunder. Då ser det ut som att dom inte ligger i linje med varandra. Hur viktigt är det att dessa två plattor ligger helt rätt våghöjd med varandra och inte lutar? Som det ser ut så lutar baksidans platta neråt ifrån huset. Svårt att förklara men hoppas du hänger med på vad jag menar :) Alltså den plattan som nu är som en uteplats där man kan bygga ut, den ser ut att luta neråt.:x
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Som sagt lite klen information. Men jag tolkar inlägget som att det är förberett att bredda hela huset? Så att man behöver nya takstolar som kan täcka hela det breddade huset?

Jag tror att det kommer att kosta 600 000 - 1 milj. Om du låter hantverkare göra allt.

Du bör också kontrollera vad du får bygga, finns det redan nu bygglov beviljat, efterssom de hade gjutit en platta? Och i så fall när beviljades lovet, ett bygglov gäller bara i 5 år.

Det kan finnas bestämmelser i planerna för området som begränsar yta och höjd på huset.

Såg inte du hann svara innan jag skrev mitt senaste inlägg. Var par minuter efter dig hehe.

Ja det är ju som du antog. Lär ju bli nya takstolar som ska täcka det breddade huset.
Så 600k till 1milj så är det bara att ställa in möbler sen? Ang bygglov så är där inget utan det måste ansökas också.
 
Mjölner81:

Har du nån länk till huset ifråga? I min värld har jag lite svårt att se varför man gör om ett helt tak, sen gjuter ny platta för att sen göra om alla takstolar och sen lägga om taket 2 gånger.

Kan det möjligen vara så att du endast behöver 1 nytt tak på den plattan som är nygjuten? Med nyta takstolar till tillbyggnaden?
 
Vad lätt allt blir när man läser :=)
 
Nu ska jag inte måla fan på väggen här men om du köper detta hus kommer du inte undan dubbla takbyten förutsatt att den första bilden du länkar till är den tiltänkta utbyggnaden. Visst du slipper göra om ena sidan men jag tvivlar starkt på att du kan växla av snyggt i ditt befintliga tak utan åverkan på insidan. Dagens fritidshus är inte dimensionerade för våra levnads standard dvs åren runt boende.
 
nilspyssling skrev:
Nu ska jag inte måla fan på väggen här men om du köper detta hus kommer du inte undan dubbla takbyten förutsatt att den första bilden du länkar till är den tiltänkta utbyggnaden. Visst du slipper göra om ena sidan men jag tvivlar starkt på att du kan växla av snyggt i ditt befintliga tak utan åverkan på insidan. Dagens fritidshus är inte dimensionerade för våra levnads standard dvs åren runt boende.
Nä jag håller med. Känns som hela taket måste bytas. Och det stämmer, det är den tilltänkta utbyggnaden som jag länka till i första länken.

Nä, jag trodde man hade kunnat bygga ut ena sidan av taket, gör nån slags annorlunda design.
Men det blir kanske ändå för svårt. Hade tänkt att bygga upp huset i etage, så att den nya byggnaden kommer upp till nivån av gräset. Men drömma kan man ju :D
 
Mjölner81 skrev:
Nä jag håller med. Känns som hela taket måste bytas. Och det stämmer, det är den tilltänkta utbyggnaden som jag länka till i första länken.

Nä, jag trodde man hade kunnat bygga ut ena sidan av taket, gör nån slags annorlunda design.
Men det blir kanske ändå för svårt. Hade tänkt att bygga upp huset i etage, så att den nya byggnaden kommer upp till nivån av gräset. Men drömma kan man ju :D
För det första så är nivån utav din tillbyggnad redan satt. Det är inget du kan ändra på. Visst du kan gräva ut allting runtom men vad kostar inte det? Sen är det såhär (skjut mig inte nu) Men du ser ut att ha en takhöjd på max 210 ovanför takfoten på redan din befintliga byggnad. Detta gör att du automatiskt måste höja din tillbyggnad för att få en dräglig tillvaro innanför och utanför.
Vi är större idag än vad våra kära föräldrar var på den tiden. Jag sätter 100 spänn på att ditt nyförvärvade hus inkl. grund inte hade en åtanken när det byggdes.
 
Fy fan va tråkig jag låter! Förlåt
 
nilspyssling skrev:
Fy fan va tråkig jag låter! Förlåt
haha ingen fara! Bara kör på.

Invändigt var taket lågt absolut. Man fick böja sig litegrann när man gick in till toan märkte jag. Men jag är förvisso van vid att bo i mindre torp. Har bott som ungdom med mina föräldrar i ett litet rött torp med vita knutar.
Vardagsrummet kändes helt ok eftersom dom öppnat upp till taknocken.

Att tillägga så är läget helt perfekt. Mycket det vi fastnade för. Men det går inte att bo där mer än max två personer. Tillkommer en nummer 3 så funkar det inte.
 
Ja alltså oavsett hur jag låter och uppfattas på ett forum så kan jag garantera dig att allt går att lösa.

Det kan så vara mycket väl att din grund med tak klarar snölaster med ev förstärkningar och att man förmodligen kan spara 90% utav ditt tak och sedan lägga om igen det jag vill att du är med på att är att det förmodligen kommer kosta.

Nu menar jag inte en finare gipsskiva från beijer utan sånt här skit som gemene man aldrig räknar med. dvs förstärka upp och ev växla av diverse.

Hade jag vart dig så skulle ja ringa en konstruktör och få en ritning på allt . När du gjort det här så kommer du kanske få en hint om vad som måste göras! Glöm inte heller kommunen för om jag förstått det rätt idag så åker man på piskan om man slår upp en bräda som är gul bland dom röda! Lycka till !
 
nilspyssling skrev:
Ja alltså oavsett hur jag låter och uppfattas på ett forum så kan jag garantera dig att allt går att lösa.

Det kan så vara mycket väl att din grund med tak klarar snölaster med ev förstärkningar och att man förmodligen kan spara 90% utav ditt tak och sedan lägga om igen det jag vill att du är med på att är att det förmodligen kommer kosta.

Nu menar jag inte en finare gipsskiva från beijer utan sånt här skit som gemene man aldrig räknar med. dvs förstärka upp och ev växla av diverse.

Hade jag vart dig så skulle ja ringa en konstruktör och få en ritning på allt . När du gjort det här så kommer du kanske få en hint om vad som måste göras! Glöm inte heller kommunen för om jag förstått det rätt idag så åker man på piskan om man slår upp en bräda som är gul bland dom röda! Lycka till !
Ja du har rätt. Det blir för mycket jobb och för mycket pengar att tex lyfta taket, eller bygga ut hela huset där man ändå måste byta takstolar tex.

Men jag har en annan tanke. Om man låter taket vara helt och hållet och bygger ut på båda hörnen av husets baksida så man skapar ett U-hus. Lite som jag har skissat här. Lova och inte skratta åt min extremt grymma ritning :D

Här är som planlösningen är idag
http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/WelderDJ/53c5fefbeddcdbaf96292c252a306f8d.jpg

och såhär hade man kanske kunnat bygga ut. De röda strecken sak vara tak. Så man bygger ovanpå det befintliga taket bara.

http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/WelderDJ/utbyggnad.jpg

Kostnaderna måste ju bli bättre på detta vis? Man får ett betydligt större vardagsrum, samt ett ordentligt sovrum. Takhöjden kan man också va högre i de nya utbyggnaderna. Tror det hade kunnat bli en härlig byggnad på detta vis. Utbyggnaden som förlänger vardagsrummet hade kunnat vara öppet hela vägen upp, som det redan är i det ursprungliga vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.