Varför är det sjukt? Kanske topografin gör att det passar med större hus på den udda sidan. Eller att udda sidan ligger mot norr och de husen inte skuggar för jämna sidan.
 
achilleas71 skrev:
#redigerat# om jag skulle ha en sådan granne, tänker själv bygga till på höjden.

Man får hoppas att det inte är en sådan granne som du i detta fall.

Finns ett skäl till att man "måste" bygga till oftast, men att hela grannskapet ska kunna säga tills om ens bygge i detta kommunistiska samhälle tycker jag är helt snedvridet.

Man ska kunna bygga det man vill på sin tomt för fasen, man ska bygga till en altan, jamen då frågar vi grannen vad han tycker om det är närmare 4 metersgränsen.

Så ***** stört, och med människor som "DU" blir det bra mycket värre, du får ursäkta påhoppet men känner mig som att jag vore i din grannes kläder just nu.

#redigerat#
/Achilleas

*suck* ´Ska det vara så svårt att föra en civiliserad diskussion?

Nu är det så att vi råkar bo i Sverige och när man bor inom detaljplanerat område så får man inte bygga precis som man vill och grannarna har rätt att ha en åsikt om eventuella förändringar. Det får man tycka vad man vill om, men så är det. Punkt!

Om du tycker att detta är fel, ge dig inte på mig (jag frågade bara vafd för alternativ vi har) Det är inte jag som har stiftat lagar och förordningar som styr detta. Du har tre val som jag ser det.
1. Acceptera faktum och anpassa dig.
2. Påverka dina folkvalda politiker att ändra reglarna.
3. Flytta till en plats där du får göra precis som du vill.

Lite OT: Detaljplanen finns där av en anledning... Det är säkert någon här på forumet som bor i Södertälje. Det finns ett nybyggt områden (kommer inte ihåg namnet) där de har byggt massor med giggantiska 2 vånings villor på ca 250-300kvm. Tomterna är minimala och husen ligger som packade sillar. Ingen höjdare direkt
 
Redigerat av moderator:
Jag kan förstå att det blir reaktioner när man befinner sig i en "motsatt" situation, men reglerna gäller även i den här tråden!

§ 4.4 Visa respekt och hjälp till om du kan
Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.
 
Jag kan förstå din oro. Blir ni av med sol eller är det bara insynen som känns jobbig?

Med insyn är det annars så att man är oftast inte tillräckligt intressant för att orsaka någon längre uppmärksamhet. Själv anser jag att insyn är en ganska bra inbrottsförsäkring. Vi har tre rejäla fönster rakt in mot vardagsrmmet så grannarna kan se vad vi tittar på pa tv och vad vi gör. Men jag tror inte folk har tid att titta på mitt rätt trista liv. Men jag tror ingen ens funderat på att göra inbrott I vårt hus. (y)

Är det dessutom bara insyn det handlar om så kanske ni kan diskutera kring hur de ämnar sätta fönster åt ert håll?
 
noone70 skrev:
Det är några hus i området där de har byggt till på höjden och jag lider verkligen med grannarna för deras "läge" har verkligen försämrats
Om jag förstår dig rätt så är dessa hus inom samma detaljplan som din egen, samt byggda på ett sådant sätt att det skulle störa dig om din granne bygger på liknade sätt.
Du kan utgå från i att kommunen kommer låta din granne göra som de låtit andra grannar göra även om det avviker från detaljplanen. Dock så tappar du inte din besvärsrätt.

Jag skulle säga att först och främst prata med grannen, vad har dem för avsikter och hur långt har de kommit. Att söka bygglov brukar kosta pengar och vet de att deras grannar kommer motsätta sig det bygget så kan det vara dumt att kasta pengarna i sjön ( om ni har detaljplanen på er sida)

Och att ändra detaljplanen hux flux låter knepigt, i min kommun tar det tre månader att göra arbetet och kostar 120000 kronor, där efter måste planen äga laga kraft vilket ta yttligare tre månader.
/RF
 
A
Noone: Jag tycker precis motsatsen mot vad du tycker, och försök inte få mig att tänka som du kära du,
kommer aldrig att ske.

Jag förstår hur du menar med har man rättigheten att så att säga jävlas mot folk iom att det står i lagstiftningen så varför inte?

Men min tankejargong undviker det resonemanget, jag är aldrig ute efter att jävlas mot någon människa och framförallt aldrig ens granne som man kommer bo i närheten av en längre period framöver förhoppningsvis.

Så om min granne får för sig att bygga 10 bajamajor på sin tomt, rör det inte mig ryggen.

Om det visar sig vara ett svartbygge och han åker dit för det, är det hans problem.

Men att jag ska tillbringa hela min tid och allt vad jag kan för att försöka jävlas med ens grannar kommer aldrig på tal.

Hoppas du förstår hur jag menar nu.

Mvh
Achilleas


Jag stängde av achilleas71 och raderade några inlägg här.
morsan/moderator
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
JAK2011
  • Laddar…
achilleas71 skrev:
Så om min granne får för sig att bygga 10 bajamajor på sin tomt, rör det inte mig ryggen.

Om det visar sig vara ett svartbygge och han åker dit för det, är det hans problem.

Men att jag ska tillbringa hela min tid och allt vad jag kan för att försöka jävlas med ens grannar kommer aldrig på tal.
Jag kan delvis förstå din ståndpunkt, men finns det en detaljplan som avgör vad man får göra på sin tomt så är det inte mer än rimligt att man följer den och vill man göra något annat så ansöker man snällt och då får man också acceptera att grannar kan ha synpunkter utan att för den sakens skull se det som om de bara försöker djäklas.

Så har du inga problem med att en granne skulle sätta upp ett dussin bajamajor på tomtgränsen eller bygger ut huset utan bygglov så är det väl helt OK, men samtidigt måste du väl ha en förståelse för att vissa kan tycka att man ska följa den detaljplan och de regler som finns utan att behöva bli beskyllda för att de djäklas med sina grannar utan anledning.
 
Redigerat av moderator:
haavard: Där är nästan platt. Och maktmissbrukaren kunde inte motivera als. Snart skall vi alla gå i uniform.
 
Reqans skrev:
Därför man bosätter sig på landet så man slipper bostadaterrorister och papperstalibaner.
Så enkelt är det inte..
 
Att följa detaljplaner är en fråga om demokrati. Varför skall någon ha fördel på någon annans bekostnad?

Kolla upp detaljplanen: Begär in dokumenten, be kommunen förklara vad de betyder.

Begär in alla dokument om din grannes fastighet, se om det finns avsteg som redan beviljats. Enligt PBL skall varje nytt avsteg bedömmas tillsammans med redan beviljade avsteg, och det kan det slarvas med.
 
Detaljplaner är inte demokratiska om det inte gäller samma för alla. Lika inför lagen, glöm det i hus sammanhang.
 
pmm skrev:
Detaljplaner är inte demokratiska om det inte gäller samma för alla. Lika inför lagen, glöm det i hus sammanhang.

Mja lagen har väldigt lite att göra med detaljplanen, visst finns det riktlinjer i pbl, men detaljplanen antas i den lokala nämnden. Men väldigt många tycker det är lätt att klaga, väldigt få är berädda att ta steget in och försöka påverkat något.

Detaljplanen är ju just för allas rättighet i ditt område, du ska få göra som de andra och de andra ska inte få några förmåner ut över dina. Dock får man bejaka detta själv precis som ts har funderat på om denne kan göra. En detaljplan är dessutom inte värre än att den kan göras om, dock krävs det lite jobb.

/RF
 
Om du inte förstår varför lagar och regler kring hus är sjuka. Läs dem och fundera på hur det sett ut om andan gällde alla område i samhället. Tänk lite själv, och var inte en maktmissbrukares drömrobot.
 
pmm skrev:
Jag vet en gata där udda husnummer får bygga 1 1/2 om de vill, men jämna inte får. Sjukt är bara efternamnet. Det kommer att störa ögat på känsliga, om några börjar utnyttja sin rätt. Och sen tycker jag att alla inom samma kvarter, skall ha samma regler. Påpekade detta för en maktmissbrukare. Och han sa att det inte fanns resurser att titta på ärendet....Regler kring hus är sjuka, och borde ses över. De följer inte tidens anda.
Men det är väl inte så konstigt. Udda nummer brukar ju ligga på en sida och jämna på andra sidan. Detaljplaner brukar gälla kvartersvis. Dvs du har en detaljplan för kvarteret på ena sidan gatan och en annan på andra sidan gatan. Vad är det för sjukt med det?
 
Visst finns det regler som kan få märkliga effekter, som drabbar oss som vill bygga.

Men alternativet med helt fritt byggande, skulle ju kunna innebära att din granne smäller upp en 52 våningars skyskrapa som går ända fram till tomtgränsen. Och efterssom man inte heller behöver uppgradera avlopp i gatan så får du in det mesta av skyskrapans avloppsvatten via golvbrunnar i din källare.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.