En snabbare väg att få koll på vad som gäller är att ta kontakt med byggnadskontoret och se vad man får göra enligt detaljplanen.
 
En lösning kan ju vara att grannen byter halvplanet mot ett brutet tak. De vill väl bygga till för att få mer utrymme och ett brutet tak ger en våning till utan att höja huset alldeles för mycket. Föreslå detta!
 
Om det ska 2 plan eller 2,5 plan (2 plan med inredd vind) vet jag inte. De verkar inte kommit så långt i planerna, de utvärderar nog sina alternativ. Men huset är ju idag 1,5 plan, så att bara bygga till så det blir 2 plan ger ju inte så mycket mer ytan i förhållande till vad det kostar. Jag vet inte vad ett sådant bygge skulle kosta men bara att lägga ett nytt tak går ju på i runda slängar 100 000kr och det är ju bara toppingen på kakan.
 
Du får väl sätta upp en högre häck?
 
Det är nya regler om just upplysningar gällande bygglovsärenden. Man får kännedom via Stadsbyggnadskontoret så fort man är berörd granne. Deta merarbete har i min kommun lett till nyanställningar.
 
Detta hände till en kompis här i Danderyd. Grannen - som också låg högre - bestämde sig för att bygga till en våning och dessutom lägga en garage 1m från tomtgränsen. Min kompis motsade sig men kommunen ändrade raskt detaljplanen på just den tomten och vips så var bygglovet ett faktum. Lärdom: förlita dig inte på vad som står i detaljplanen. Den kan tyvärr ändras när det passar.
 
dfallman skrev:
Du får väl sätta upp en högre häck?
hmm, vi skulle nog behöva ett par ordentliga granar ist för en häck :)
 
Det låter onekeligen som om ni bor i ett detaljplanerat område. Det innebär att kommunens byggnadsnämnd och dess kontor har en karta som reglerar hur ni får bygga.

I den står det säkerligen bostäder i en eller två våningar. Det kan även stå att utöver angivet våningstal får även vind inredas. Fråga kommunen, gå upp dit och låt dem visa den och förklara den.

När ni fylttade dit så godtog ni också den plan som gäller för området. Dvs. har din granne rätt att bygga i två våningar så har de det och det är lite kommunistfasoner att gå in och försöka diktera vad grannen ska få göra på sin fastighet, sin egendom.

När bygglov ges för något så ska det aldrig innebära en betydande olägenhet för omgivningen, men regeringen har i rättsfall(där gällde det sjöutsikt) bestämt att en byggnation inom given byggrätt inte innebär en betydande olägenhet.

Byggnadshöjden är ofta angiven i detaljplan och hur den beräknas(inklusive vad som är vind eller våning) återfinns i plan- och byggförordningens 1 kap:
3 § Med byggnadshöjd avses i denna förordning den höjd som byggnaden har enligt andra och tredje styckena. Vid beräkningen får byggnaden delas upp i flera byggnadskroppar och höjden beräknas för varje del för sig, om det finns särskilda skäl.

Byggnadshöjden ska räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat.

Byggnadshöjden ska räknas upp till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak.

4 § Med våning avses i denna förordning ett utrymme i en byggnad där utrymmet avgränsas åt sidorna av byggnadens ytterväggar, uppåt av ett tak eller bjälklag och nedåt av ett golv.
En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida.

En källare ska anses vara en våning endast om golvets översida i våningen närmast ovanför källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden.
Här är en bra guide för att bestämma markens medelnivå och bra illustrationer för byggnadshöjden:
http://www.lidingo.se/download/18.9...dshöjd_och_beräkning_av_markens_medelnivå.pdf

Avviker grannens byggnation från planen så kan byggnadsnämnden ge bygglov om avvikelsen är liten och förenlig med planen, men avvikelser skall alltid ges restriktivt och bara om det finns en skälig orsak till behovet av den. Då ska även byggnadsnämnden ta in grannar och annra sakägares yttrande innan(ni).

Är åtgärden förenlig med planen så kommer ni som granne få ett meddelande via post om det genom en kopia av en annons från post och inrikestidningar.
 
  • Gilla
mekar-anders
  • Laddar…
nyfunkis skrev:
Detta hände till en kompis här i Danderyd. Grannen - som också låg högre - bestämde sig för att bygga till en våning och dessutom lägga en garage 1m från tomtgränsen. Min kompis motsade sig men kommunen ändrade raskt detaljplanen på just den tomten och vips så var bygglovet ett faktum. Lärdom: förlita dig inte på vad som står i detaljplanen. Den kan tyvärr ändras när det passar.
Men det kan väl lika gärna slå emot den som planerar att bygga om?

Det kan förklara varför det var ett litet "hål" mitt i kartan över vårt område på SBK hemmsida.
 
Dispens skrev:
Det låter onekeligen som om ni bor i ett detaljplanerat område. Det innebär att kommunens byggnadsnämnd och dess kontor har en karta som reglerar hur ni får bygga.
Har kollat upp det och man får bygga två plan under vissa premisser. Men inte 2 + inredd vind.

Dispens skrev:
När ni fylttade dit så godtog ni också den plan som gäller för området. Dvs. har din granne rätt att bygga i två våningar så har de det och det är lite kommunistfasoner att gå in och försöka diktera vad grannen ska få göra på sin fastighet, sin egendom.
Ja det självklart att grannen har rätt till att göra vad de vill på sin tomt så länge det är inom de regler som detaljplanen ange. Men samtidigt så måste man ju bevaka sina intressen och, som nyfunkis skrev, det är inte alltid man följer den detaljplan som gällde när man köpte och då måste man ju ha rätt att hävda sin rätt utan att bli utpekad som kommunist ;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Då är ju planen tydlig på den frågan... När det gäller inredd vind så är reglerna tydliga och det står ungefär att "det skall inte vara enkelt att använda utrymmet för bostadsändamål". Skulle men ändå göra det så räknas det som olovligt byggande och avgifterna är höga, ca 4 ggr bygglovsavgiften.
 
A
#redigerat# om jag skulle ha en sådan granne, tänker själv bygga till på höjden.

Man får hoppas att det inte är en sådan granne som du i detta fall.

Finns ett skäl till att man "måste" bygga till oftast, men att hela grannskapet ska kunna säga tills om ens bygge i detta kommunistiska samhälle tycker jag är helt snedvridet.

Man ska kunna bygga det man vill på sin tomt för fasen, man ska bygga till en altan, jamen då frågar vi grannen vad han tycker om det är närmare 4 metersgränsen.

Så ***** stört, och med människor som "DU" blir det bra mycket värre, du får ursäkta påhoppet men känner mig som att jag vore i din grannes kläder just nu.

"redigerat"´#
/Achilleas
 
Redigerat av moderator:
Därför man bosätter sig på landet så man slipper bostadaterrorister och papperstalibaner.
 
achilleas71 skrev:
Så ***** stört, och med människor som "DU" blir det bra mycket värre, du får ursäkta påhoppet men känner mig som att jag vore i din grannes kläder just nu.

"#edigerat#
/Achilleas
Suck. Att du bara orkar....
 
Redigerat av moderator:
Jag vet en gata där udda husnummer får bygga 1 1/2 om de vill, men jämna inte får. Sjukt är bara efternamnet. Det kommer att störa ögat på känsliga, om några börjar utnyttja sin rätt. Och sen tycker jag att alla inom samma kvarter, skall ha samma regler. Påpekade detta för en maktmissbrukare. Och han sa att det inte fanns resurser att titta på ärendet....Regler kring hus är sjuka, och borde ses över. De följer inte tidens anda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.