Vi har ett gäng måleriprojekt på gång hemma och efter att vi egentligen hade bestämt oss för att skicka iväg innerdörrarna till firma så började jag kolla runt litet på sprutor och tja, då är man ju där och tänker "Men jag *tjänar* ju pengar på att köpa en någorlunda bra spruta istället..."

Vi ska måla ganska många kvadratmeter vägg och snedtak hemma inom kort. Mellan tummen och pekfingret över 100 m2 målad yta i alla fall.

Sju innerdörrar ska målas om. Fabriksnya 1-spegel så det är relativt enkla grejer. Här hade vi tänkte lämna iväg till firma för att få riktigt bra yta men man kanske kan uppnå ganska bra resultat själv?

Ett staket med smala spjälor ska målas ute.

Mängder av tak- och golvlister ska målas innan de monteras.

Ett gammalt snirkligt spelbord och ett par högtalare ska högglanslackas. Detta är långt ner på kravlistan utan snarast något som vore kul om det funkade med sprutan. Annars blir det sprayburkar och dämpad belysning...

Jag kollar på en Wagner ProjectPro 117. Den kostar mindre än vad lackfirman tar för dörrarna så man blir ju sugen. Kollar jag på rätt spruta för mina projekt eller ska vi ha en annan? Eller en helt annan typ av spruta?

Tack för svar

/Ola
 
Undrar varför den så tydligt specar att man *inte* får använda den till vanlig väggfärg? Visst gick det bra enligt länkade tråden och tydligen enligt bosch men man undrar ju...
 
OlaF,

Titta också på Ryobis färgspruta. Ser flera fördelar med den som att man slipper strömsladden, Ryobi anger att den klarar alla färger och färgbehållaren är större än Bosch. Men har inte sett någon jämförelse med andra färgsprutor.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165112268
 
Kanske blir det onödigt mycket spill med 117:en.

Den där Ryobin ser ju intressant ut. Ska börja hålla ögonen öppna efter kit med laddare och allt till vettigt pris. Fanns en del på tyska eBay om inte annat. Det känns dock som att man ska gå all-in på det märket om man ska köpa de ganska dyra batteri/laddare-kitet.
 
Ja, på tyska ebay ligger priserna på €90 för kit med laddare och ett batteri. Heter då p621. I Sverige verkar de flesta sälja färgsprutan utan batteri och laddare. Heter då p620.

Hittar tyvärr ingen som skickar till Sverige för rimlig peng. Säg gärna till om du hittar kittet någonstans till bra pris!
Kommer själv inte gå all-in på Ryobi, utan det är bara färgsprutan som är intressant...
 
ullberg
Jag har en ProjectPro 119, och är riktigt nöjd. Man ska dock vara medveten om att det blir ganska mycket spill (inte som i slabbigt / färgfläckar men det går åt rätt mycket färg) vid rengöring, så det är kanske inte något man drar fram för småprojekten (kanske blir det lite mindre på 117 men i princip samma tänker jag).

Jag har aldrig provat att köra lackfärg i den, kostnaden för färgen som går som spill skulle väl vara samma som hela sprutan... och kan därför inte säga något om resultatet, men vägg- tak- och golvfärg sprutar den med fin finish.

Det fina med PP119 är att man inte behöver späda färgen (gissar att det inte behövs för PP117 heller), har en kompis som köpt Boschen, och åtminstone lackfärg behöver han späda, vet inte hur det är med vägg & takfärg, men om man behöver späda den också tycker jag det verkar sådär bra / smidigt för lite större jobb.

Eftersom jag också behöver måla lister & snickerier har jag tänkt komplettera med något mindre, men jag tänkte hålla mig till Wagner, WallPerfect W867 E tycker jag verkar vara ett bättre köp än Boschen, kostar lite mer förvisso, men klarar enligt specen att pressa genom dubbelt så mycket färg som Boschen, kanske är det tillräckligt för att inte behöva späda färgen? Jag har inte köpt den ännu och vet därför inte, men den borde ju i alla fall klara mer än Bosch 105:an

/U
 
Vi såg w867e på Bauhaus idag och den kändes mycket bättre än Boschen. Verkar gå att få hem för en dryg tvåtusing ungefär, eller 2695 kr på Bauhaus är ju inte oöverkomligt heller. På den skiljer det mindre i pris än på många andra tycker vi. Det fanns ett litet trevliga tillbehör också och sådant är ju alltid kul :)

Ryobin väljer vi efgter litet övervägande bort pga vikten. Alla som kommer använda den har inte handledsstyrkan för den helt enkelt.

Ska kolla runt litet grand mer men w867e verkar riktigt lämplig ju.

Tack för hjälpen hittills.

/O
 
hejsan ullberg.
Jag har en del vägg och takmålning att göra hemma. tror du en nybörjare klarar av pp 119?
Känner du att det var ett prisvärt köp och att resultatet blir bra?
Vart köpte du den någonstans? tacksam för svar.
ps. hur mycket ryker den? är det extremt?
har visserligen tänkt att täcka in allt då hela övervåningen är första projektet
. andrén
 
Redigerat:
ullberg
andreen skrev:
hejsan ullberg.
Jag har en del vägg och takmålning att göra hemma. tror du en nybörjare klarar av pp 119?
Känner du att det var ett prisvärt köp och att resultatet blir bra?
Vart köpte du den någonstans? tacksam för svar.. andrén
Klarar av tror jag säkert, jag var definitivt en nybörjare innan jag köpte min PP119 (EDIT: Jag hade alltså aldrig använt spruta innan, och jag är nog fortfarande nybörjare). Prisvärt är väl svårt att säga, det är rätt mycket pengar, men värderar man sin egen tid och har mycket vägg / tak att måla så tror jag prisvärt kan komma på tal (jag säger definitivt prisvärt, men jag är ju aningens partisk ;) ). Resultatet blir riktigt, riktigt bra, och går inte att uppnå utan spruta (det blir ingen gräng alls).

Jag köpte på Conrad, var någon slags kampanj då men jag undrar om den inte gäller nu också (kanske ständig kampanj a la Hemtex?).

/U

PS. Ytterligare ett tecken på att jag är nöjd är att jag också köpte den W867e jag skriver om ovan. Tanken var komplement för mindre väggjobb och framförallt till lackfärg. Ännu har jag inte använt den, men så fort stockholmsområdet återgår till temperaturer som stämmer för årstiden ska jag häkta av ytterdörren och måla insidan, kan återkomma med rapport.
 
Redigerat:
hur är det med färgdamm? är det extremt nogrann maskering som gäller?
är det jobbigt att rengöra den?
 
Redigerat:
ullberg
andreen skrev:
hur är det med färgdamm? är det extremt nogrann maskering som gäller?
är det jobbigt att rengöra den?
Man kan inte påstå att det inte blir något damm, men jag blev positivt överraskad. Maskering behövs men så farligt är det inte. Har iof. bara använt den innomhus, kanske är det värre utomhus (blåst).

rengöringen är enkel, men som jag skrev ovan går det åt ganska mycket färg, i princip pump + 15 meter slang, det blir en del, större jobb som sagt var... För kortare uppehåll (upp till ett par timmar?) räcker det att skruva bort munstycket (tar några sekunder) och lägga allt i en fuktig trasa.

/U
 
Jag har eventuellt tänkt att prova mig på sprutspackling också.... du som jobbat i färghandeln kanske har tips på vilket spackel man ska använda... det borde väl sprutan klara av?
Tror du man kan måla ytter och innerdörar med sprutan och få fin finish?
 
Redigerat:
ullberg
Jag är tveksam till sprutspackling, då tror jag man behöver en fetare spruta, det är väl bara de allra största Gracomaskinerna som klarar spackel (eller specialprodukter, typ "elmyggan") och en kraftig Graco är helt klart starkare (och betydligt dyrare) än en 119. Ring / maila Wagner om du tycker det är avgörande.

att måla dörrarna går säkert med en PP119 men som jag skrev ovan blir det nog väldigt dyrt i spill (mängden färg som går till spillo). Det är just därför jag köpte en W867e också, för de mindre jobben där spillet blir för stort i PP119. Men den har jag som sagt inte provat ännu.

/U
 
Sprutspackling är absolut inte avgörande. Det hade mest varit kul att prova.

Har fått en känsla av att många som lägger en slant o får en schysst sprut-utrustning har roligt när dom målar.
Kan tänka mig att man får öva lite för att få det bra, jag tänkte börja i garaget där jag själv tycker att det inte hade varit så farligt med några nybörjarmissar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.