AnneFi
Aha. Så man drar en kabel och kopplar den direkt in i karet? Jag trodde att man kopplade karet i en dosa som man satte på väggen. Eftersom vi ska dra utanpå så kändes det lite obehagligt.
 
elmont skrev:
Håller med jimmyboy_666 lägg ett rör/slang och dra i en ekk som ansluts i karets kopplingsdosa, brytaren kan du ha vid centralen eller var som helst.
Men jag kan ju tycka att arbetsbrytaren förlorar sitt syfte en aning om man sätter den vid centralen. Då kan man ju lika gärna skruva ur säkringen bara.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Men jag kan ju tycka att arbetsbrytaren förlorar sitt syfte en aning om man sätter den vid centralen. Då kan man ju lika gärna skruva ur säkringen bara.

//Patrik

Jo det är ju sant Patrik. Vår arb brytare sitter i angränsande rum i en garderob. Det är ju dock inte säkert det går att lösa så.
 
jimmyboy_666 skrev:
Ett tips om det är möjligt är att dra in ett vp rör som lutar snett nedåt. Sen sätter du arb brytaren i angränsande rum eller garderob.
Exakt så gjorde vi, tog pl400 runt röret och drog det genom väggen så det stack ut en bit så blev det förankrat och jag fick t.o.m. på en manschett.
 
Grejen med en arbetsbrytare är ju att den ska sitta så nära apparaten som möjligt, inom synhåll. "synbart brytställe" Det är inte alltid det går, speciellt inte inom industrin.
Att sätta den i ett annat rum förekommer, jag har själv gjort det, men det är inte helt enligt reglerna heller...
 
Mikael_L
Har man en säkerhetsbrytare som är låsbar med hänglås går det att arbeta med spänning tryggt bortkopplad även om man inte har ögonen på själva brytaren hela tiden.
 
Just till bubbelbad så är väl ändå inte största anledningen att sätta en brytare att kunna bryta den säkert vid arbete? (Bara skruva ur säkringen då).

Allpolig brytare till bubbelpool ska man främst ha för att kunna slå av den helt om man reser bort tex. Finns flera exempel på pooler som startat av sig själv, bubblat sönder och löst jordfelsbrytaren medan familjen varit bortresta.
 
Rrrrr skrev:
Allpolig brytare till bubbelpool ska man främst ha för att kunna slå av den helt om man reser bort tex. Finns flera exempel på pooler som startat av sig själv, bubblat sönder och löst jordfelsbrytaren medan familjen varit bortresta.
Detta har nämnts tidigare... Men är det sant?

I så fall borde man ha brytare till alla fast installerade apparater. Ugn, köksfläkt, luftvärmepump, etc. Om det bara gäller fast installerade apparater i våta utrymmen så borde ju ändå duschkabiner med spottar och annan el ha brytare.

Eller gäller det mest för bad pga att det är så fruktansvärt dålig kvalité på dom?
 
Visste inte att anledningen var att dom kunde starta av sig själva som man vill kunna bryta med en arb brytare. Isåfall hade den väl inte behövt vara 2 polig?? Dess syfte måste ju vara vid servicearbete, eller?
Det innebär isf att nivågivaren ska bli påverkad och att någon av startknapparna för bubblor blir påverkad.Eller har inte alla kar nivåvakt för vattnet kanske? Då ökar ju risken.
 
Eyeball skrev:
Grejen med en arbetsbrytare är ju att den ska sitta så nära apparaten som möjligt, inom synhåll. "synbart brytställe" Det är inte alltid det går, speciellt inte inom industrin.
Att sätta den i ett annat rum förekommer, jag har själv gjort det, men det är inte helt enligt reglerna heller...
Men där jag har sett brytare till badkar i badrummet så har de suttit bakom badkaret så då blir det inte så lätt att bryta strömmen iaf, speciellt om det är vatten i badkaret då det blir lite tungt att flytta det.
 
Normalt sätter man (manöver)brytaren för karet vid dörren, ska man ha arbetsbrytare sätter man den där den är minst i vägen. Arbetsbytare/säkerhetsbrytare är enbart till för arbete på anläggningen, ( manöver) brytare kan man använda för start och stopp, som tex när man reser bort.
Aldrig nån brytare under karet.
 
elmont skrev:
Normalt sätter man (manöver)brytaren för karet vid dörren, ska man ha arbetsbrytare sätter man den där den är minst i vägen. Arbetsbytare/säkerhetsbrytare är enbart till för arbete på anläggningen, ( manöver) brytare kan man använda för start och stopp, som tex när man reser bort.
Aldrig nån brytare under karet.
Är det krav på Servicebrytare vid installation av duschpalats och badkar i hemmet?
 
Y
Elektrikern gjorde en specialare hos mig. en vanlig brytare(dock med indikationslampa) för taklampor leds till ett relä i "proppskåpet" som då bryter all ström till både mitt blivande badkar och duschkabinen. Men på honom lät det inte som ett krav utan snarare att han varit med om kunder som åkt bort på semester, så har de blivit elfel så maskinerna stått och gått under semestern.
Kanske ingen höjdare när bubbelbad står och går torrt i nån vecka, hehe
 
Om det är krav eller inre bestämmer tillverkaren (eller i vissa fall importören) det är dom som ska ange hur man säkert ska ansluta "apparaterna". Det är deras ansvar att anvisningarna är OK.
 
Finns det inga välspecade regler för bubbelbadkar?
Att man skall ha JFB för all el i badrum är ju självklart.

1 Är bubbelbadkar alltid enfas?

2 Skall bubbelbadkar alltid anslutas med fast installation?
Man får ju tex ha ett vanligt IP 44 uttag för handdukstorken?!?!

3 Skall eller bör man ha en brytare nära badkaret.
Jag ser det som både bra och dåligt.
Bra att kunna bryta utan att slå av säkringen men
risk för att den blir blöt av duschvatten.
Räcker det då med IP 44 eller behöver man gå upp till typ IP 65?

4 De kar jag sett har anslutits med endast en kabel ut ur ett VP rör i väggen (med massor med tätmassa)

Skall nu renovera ett badrum och tänker förbereda med tomrör för ett bubbelbadkar.
Nu är det ett litet badrum så skal det vara en brytare så hamnar den på typ 30 cm höjd mellan muggen och badkaret. Det blir då endast en mkt kort bit kabel synligt.
Dessutom så skvätter man då inte ner den så mycket.

Vad rekommenderas?
- Placering. Bakom karet eller på väggen nära karet?
- Infälld dosa med enfasuttag?
- Endast VP rör
- Utanpåliggande brytare?


Mvh

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.