Frun och jag är inte överens om hur vi ska färgsätta vindskivor och takutsprång på garaget som ska kläs in med panel och färgas med järnvitriol.

Se bilder i den här tråden.

Vindskivorna på gavlarna ska bytas ut, men de på långsidorna hade jag tänkt låta hänga kvar. Vindskivor och takutsprång är gulmålade, antagligen med ngn slags plastfärg.

Min plan var att tvätta av och stryka på en vit akrylatfärg, samma vita som på boningshuset som för övrigt är grått. Men frun pratar om en mörkröd kulör, samma som vi tänker ha på detaljer vid fönster och dörr. Det innebär att skrapa färg i ganska besvärliga vinklar. Hon pratade också om att kanske behandla dessa ytor som med fasaden, dvs järnvitriol. Jag menade att det är olämpligt för vindskivorna, men kanske det vore ngt för takutsprången?

Alla synpunkter och erfarenheter tas tacksamt emot, både för min och fruns ståndpunkt.
 
Hur många kronor kostar nya brädor? Är det värt timmarna det tar att skrapa rent?
Jag håller med frun om att man inte kan ha vita vindskivor till ett hus med järnvitriol, särskilt inte akrylatfärg.

Mörkrött eller mörkgrönt fungerar bra.
 
Jag skulle gärna ha sett bilder på detta, och helst även där man valt vitt.

Att jag helst ville behålla de längsgående vindskivorna är för att de dels är i bra skick, men också för att de är riktigt grova och jag vet inte riktigt hur det kommer gå att plocka bort dem. Men även om jag byter ut dem så kvarstår fortfarande problemet med takutsprången. De kan jag ju inte bara byta. :)

Det innebär alltså massa skrapande.... Men jag är redo att lyssna på quinnsen. Särskilt frugan som har utmärkt syn för färgsättning. Jag vill bara helt utesluta att det inte går att lösa lättare.
 
Anna, vad för typ av färg föreslår du? Linoljefärg?

Hur tänker du kring takutsprången? Det kanske blir snyggast om de också behandlas med järnvitriol. Känner mig lite tveksamt till att de och är mörkröda. Men jag har inget vidare öga för färgsättning så jag vet inte.

Saken är den att boningshusets fasad är gråmålad eternit med vita knutar, foder och takutsprång. Alla fönsterbågar är målade i mörkrött. Vi har ett uthus/vedbod som är är helt färgad med järnvitriol. Då vill jag inte ha ett hus på tomten med en annan stil. Men om jag håller mig till järnvitriol på vindskivor och takutsprång och samma röda på dörrar och fönster så skulle det nog kunna bli bra.

Men hur länge kommer sådana vindskivor hålla?
 
Redigerat:
cederbusch skrev:
Men hur länge kommer sådana vindskivor hålla?
Mina vindskivor 21x145 järnvitrolade räknar jag skall hålla 8-10år, tyvärr blir ändarna först skadade.
Nästa gång sätter jag tryckt virke, ex trallbrädor. De är ju inte jättesnygga första året, men de grånar snabbt, ev köper jag brädorna ett år innan och låter de gråna ute innan jag sätter upp dom.
 
cederbusch skrev:
Anna, vad för typ av färg föreslår du? Linoljefärg?
Jag frågar i färgaffärn ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.