Vet inte om det här är i rätt underforum...

Vår nyinflyttade granne sa i dag till min sambo att de planerar att bygga till deras hus på höjden med en våning. I dag är det ett 1 1/2 plan hus från 30-40 talet som ligger rätt mycket högre upp än vårt hus och redan nu har de lite väl mycket insikt i vårt hus men inget som inte går att fixa med en tät häck, men det lär bli mycket värre med ett plan till. Dessutom är det rätt små tomter i området så huset kommer kännas groteskt högt i förhållande till vårt.

Det är några hus i området där de har byggt till på höjden och jag lider verkligen med grannarna för deras "läge" har verkligen försämrats

Går det att/hur stoppar man ett sådant bygge (helst utan att riskera att bli medverkande i nån dokusåpa som handlar om grandfejder)? Det har ju kommit en del nya regler när det gäller bygglov och överklagande.
 
Hemmakatten
Helt beroende på vad som står i detaljplanen. Finns det en rätt att bygga högre kan du inget göra om de håller sig till planen. Gör de inte det kommer du att få ett brev från kommunen innan bygglov beviljas och då kan du opponera dig.
 
Är det inte bättre att sköta sitt eget?

Bäst vore om man fick göra precis som man vill på sin tomt..
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Låter som du skulle trivas bättre på landet långt ifrån grannar.
Bor du i ett samhälle är det ju så att saker ändras och utvecklas. Borde väl inte direkt vara en överraskning att ytterligare ett hus i området gör en tillbyggnad som många andra redan gjort?

Förstår ditt läge men hade du varit grannen som ville göra tillbyggnad så hade det varit en tråd på forumet om vilken sur granne du har som inte vill att du ska få bygga till en våning. :)
 
Nä fy, vill inte bo på landet ;)
Vi trivs jättebra med att ha grannar när oss, problemet är att vi inte vill ha en jättekåk på 2,5 plan till granne. Har inte heller något emot förändring. Det ska byggas ett nytt hus tvärs över gatan som kommer sabba vår utsikt lite men de är inga problem. Man hade lätt kunnat räkna ut att den ytan skulle bebyggas förr eller senare med tanke på tomtpriserna.

Hur som helst, tack till hemmakatten, Jag har kollat lite i detaljplanen alldeles nyss och om jag har tolkat den rätt och deras beskrivning av hur de vill bygga ut, så verkar det som om utbyggnaden kommer strida mot detaljplanen. (bygger man 2 plan så får man inte ha tillräckligt lutning på taket för att få in ett extra halvplan).
 
En följdfråga: Hur beräknar man höjden på huset eller var ligger basen när man räknar bestämmer husets höjd? Tomten sluttar en hel del, ca 1 meter mellan den lägsta och högsta delen av huset, mao huset är ca 1 meter högre på ena sidan om man utgår från marknivån.
 
Nu var det ett tak sedan då jag kollade reglerna, men jag vill minnas att husets höjd vanligtvis beräknas från markens medelnivå.
 
ok tack :)
 
S
har du tur så får dom ej bygglov
 
Hemmakatten
För att redan från början se till att vara uppdaterad så skulle jag prata lite med grannen vid tillfälle för att utröna om de verkligen avser att bygga nu eller om det mer var löst prat/önskan om att bygga i framtiden. Om grannarna är på gång att lämna in bygglov skulle jag ta kontakt med kommunen och begära att bli underrättad när bygglovsansökan kommer in.
 
Hemmakatten: Tanken är att självklart prata med dem (Det är därför jag hör mig för lite så jag har lite på benen innan), de har precis flyttat in så vi misstänker att det inte är så långt gångna planer. Det är ju inget som man bara drar igång på en eftermiddag. Sen kanske man kan få dem att kanske fundera på andra alternativ. Man behöver ju inte bygga på höjden, det finns ju 4 andra väderstreck man kan bygga åt :)

Sedan verkar det som att, här i fjålltråsk, att man blir meddelad när det är ett bygglov i ens närhet som behandlas. Detta eftersom vi fick papper där vi fick skriva på att vi inte hade något emot att samma granne fick borra för bergvärme. Men jag ska ringa snacka med stadsbyggnadskontoret
 
Du blir bara underrätad om inlämnnade bygglov som strider mot detaljplanen, men där avvikelsen är mindre (annars avslås bygglovet utan att störa grannarna).

Det kan ju vara så att grannens planer är så nya att de inte själva har klart för sig hur detaljplanen ser ut.
 
O
Är du säker på att grannen vill bygga så han får 2 1/2 plan? Det låter svårt att få igenom. Att han vill bygga så han får ett 2plans hus är nog lättare...
 
Att bygga 2-plan eller 21/2-plan tror jag inte spelar någon roll. 2 1/2-planshus finns väl egentligen inte, utan är en benämning på ett 2-planshus med inredd vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.