Hej!

Jag köpte nyss en ny tvättmaskin till badrummet, vilken jag trodde enbart var att installera.
hur skulle ni göra i denna situation?
dsc00291.png

Tack för hjälpen
 
Ringa en elektriker.
 
Ja det beror ju lite på en del andra omständigheter.

Det ser ut som någon har avsett att maskinen skall kopplas in fast i den där sockerbiten.

OM man skall koppla in den fast så måste det finnas en dragavlastning för kabeln. Enklast fixar man det med en "anslutningsdosa" liknande den här:

http://elbutik.se/product.html/elko-anslutningslock-2?category_id=1972

Den monteras i dosan du har, och innehåller dels en kopplingsplint liknande sockerbiten du har, del en skruvklämma som hållr fast anslutningskabeln. Liknande finns att köpa över disk på byggmarknader ClasOlsson osv. Då får du klippa bort kontakten och ansluta trådarna i dosan.

Alternativt kan man montera ett väguttag. MEN så uppstår det följdfrågor. Ett vägguttag får under inga omständigheter finnas i ett våtrum om det inte skyddas av en jordfelsbrytare. Dessutom så får det inte finnas inom 1,2 meter från en dusch och måste sitta minst 60 cm från badkarskanten om badkar finns.

Oavsett vilken metod du väljer så är detta ett behörighetskrävande arbete som du inte får göra själv.
 
Skall tillägga att i kopplingsplinten på bilden ser vi 3 faser. Vilket innebär att du har 3 säkringar i centralen, alla 3 måste brytas för att det skall bli spänningslöst i dosan. Och om man kopplar in något så måste man kontrollmäta vilken tråd som är vad.
 
Mikael_L
Jag misstänker att det inte finns jordfelsbrytare.
Isåfall klipper man bort stickproppen och ansluter maskinen fast i en anslutningsdosa med dragavlastning. OBS glöm ej dragavlastningen.
Eller så installerar man en JFB och kan då sätta ett vägguttag där. Men då ska man ev också döda de två andra faserna samtidigt.

Och alla varianter är behörigetskrävande, ifall du nu är noga med att vara laglydig.
Att installera JFB är ett svårt hempularprojekt, rekommenderas alltså inte.
Jag har stått i exakt samma sits, jag klippte helt enkelt bort stickproppen och anslöt i kopplingsdosa. Det är relativt enkelt och ofarligt.

Mät att det är 230V mellan blå och brun (eller vit eller svart) och mellan gul/grön och brun (eller vit eller svart).
Sen tar du ut säkringarna, kolla igen så 230V försvunnit (på alla 3 fasledarna).
Och så kopplar du gul-grön -> gulgrön
Blå -> blå
Vit (eller brun eller svart) -> den färg som är kvar i maskinens sladd, troligen brun.
Skruva fast dragavlastningen
Klart.
 
Redigerat:
Jag har en sådan där dragavlastning från förra maskinen. Men om jag klipper i maskinens nätkabel, försvinner inte garantin då?
 
Det finns diskussioner om det, vissa hävdar att garantin ryker, andra att det är en skröna.

Personligen tror jag att det är en skröna. men säker kan man ju inte vara.
 
hempularen skrev:
Personligen tror jag att det är en skröna. men säker kan man ju inte vara.
Jag håller med. Jag skulle inte tveka över att klippa kabeln och installera maskinen fast, givetvis på ett korrekt sätt med dragavlastning och så vidare.

Jag är väl av den gamla skolan och har fortfarande lite svårt med vägguttag i badrum och ser mest fördelar med en fast installerad tvättmaskin. Det är ju inte så att man flyttar den alltför ofta...
 
Mikael_L skrev:
Jag misstänker att det inte finns jordfelsbrytare.
Isåfall klipper man bort stickproppen och ansluter maskinen fast...
Ganska dålig rekommendation.

Finns inte jordfelsbrytare så är det hög tid att installera en.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Ganska dålig rekommendation.

Finns inte jordfelsbrytare så är det hög tid att installera en.
:D
Lite sant iofs ...

Men vi i hyresrätt har ju inga sådana alternativ ...
 
har iof en jordfelsbrytare i hallen..
men iaf, enklast att klippa kabeln är med en ?

:surprised::confused:
 
hempularen skrev:
Det finns diskussioner om det, vissa hävdar att garantin ryker, andra att det är en skröna.

Personligen tror jag att det är en skröna. men säker kan man ju inte vara.
Vad jag vet enligt dom prdukter jag jobbar med så försvinner inte garantin om ngn gör ett ingrepp, dock försvinner CE märkningen om du modifierar...
 
arnello skrev:
har iof en jordfelsbrytare i hallen..
men iaf, enklast att klippa kabeln är med en ?

:surprised::confused:
Du har inte ens verktyg... inse dina begransningar och ring en elektriker.

Lycka till!

//Patrik
 
en vanlig avbitare. Men är du osäker i övrigt på installationen så gör som patrik hed skrivit ovan.
 
Känns lite väl osäkert från TS här när h*n behöver fråga om råd vad man skall kapa kabeln med.

Var inte dumsnål nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.