Y
Pysslar med telefonkabeln och kompå att jag glömt hur den var dragen. Istället för att lossa alla dosor för sätta på ytterligare studsar så hade jag hoppats på att det fanns Y-kopplingar att köpa som man bara sätter och grenar en studs till två mer eller mindre.

(Brukar ju vara två studsar per dosa, ena har jag dragit slang upp till vind för nätverkskabel och andra var tänkt för telekabeln för att sedan köra två hon-kontakter i samma lock, glömde dock att det var seriekopplat så den telefonkabeln ska ju till två olika rum, dvs två slangar..)

Kikade lite i elbutiker men fann inget. Finns det inte?
 
Redigerat:
Har jag aldrig hört talas om. Kan tänka mig många anledningar att inte använda det heller. Vid förgreningar brukar det ändå behövas någon form av kopplingsmatreal som behöver få plats nånstans. Därav dosan...
 
Ehum.. Var har du tänkt sätta denna Y-koppling? Är väggarna fortfarande öppna?
 
Y
Yes, väggar och tak är öppna. Kunde ju satt en väggdosa då men inte kul med massa lock på väggarna i onödan. Sen var den skulle sättas vet jag inte, vid apparatdosan eller nånstans på slangen, jag var bara nyfiken om det fanns produkter till detta syfte och anpassat mig till det.

Nu är det ju inget världsproblem att sätta fler studsar och leda slang till undersidan av apparatdosan... Men lite stönigt är då det är 4dosor på rad, i varje rum, som sen ska hamna rakt osv.. massa tidigare skruvhål i kottlingen så man inte kan fuska heller.. :)
[edit] kompå att jag kunde märka upp det iofs... men enklast vore om de fanns en sådan produkt jag hoppades på
 
Redigerat:
Det finns inga Y för vprör och det beror nog på att ingen har haft behovet. Man grenar i dosor, man kan ju grena av åt många håll i en dosa, det är ju minst 3 stosar på dosor och vill man ha flera stosar är det inga problem. Om man sätter Y på vprör skulle det kunna vålla vissa problem vid trådragning.
 
Är väggarna öppna så borde du väl komma åt dosan? Varför behöver du då ett Y? Förstår inte.. Kör in slangarna/rören i var sitt hål i dosan.

Är de slut stussar, sätt dit fler (går på de flesta dosor) Går inte de sätt dit en annan dosa. Eller i värsta fall borra ett eget hål i dosan (är ju inte helt bra, män bättre än en Y-koppling i alla fall)
 
Y
Som jag skrev så rörde det sig inte om en utan flera dosor på rad och klurigt monterade samt de befintliga anslutningarna var upptagna.
Men det löste sig oväntat lätt som tur var.
Tack för svaren.
 
För att väckla liv i en gammal tråd.

Jag skulle behöva ha tag i y-rör till VP röret. Vi har köpt ett hus som levereras med prefabväggar (dvs det enda som saknas är tapeten). I ett av uttagen som sitter på väggen är det tänkt att dra in högtalarkabel. Firman som bygger huset drar alla rör rakt upp till en kanal där alla vp rör sedan går. Det röret för högtalarkabeln vill jag ju ha splittat där uppe till först höger vänster och sedan främre bakre.

Jag läste ovan att det kommer bli problem vid kabeldragning, men ärlig talat förstår jag inte hur det kan bli det. Det är ju bara att börja ifrån rätt ände så blir det inga problem.

Finns det verkligen inga Y-rör (kanske inte i sverige, men någon annanstans?) eller måste jag tillverka egna?

/M
 
Mig veterligen finns det inte då behovet täcks av en vanlig dosa. Visseligen kan man göra som du tänkt men jag har då aldrig sett det.
Om du i framtiden får ett kabelbrott och det är trångt i röret kan det bli problem att dra om bara en kabel.

Det finns många inlägg här på forumet som handlar om "egna" lösningar som skapat problemt för nästkommande ägare/hyresgäst.
 
E
Antingen förgrenar man i en kopplingsdosa, eller så drar man fler rör.
 
När det nu är högtalarkabel det gäller så kanske du kan "tälja till" ändarna på två rör så att de går ihop till ett och sammanfoga allt med en halv rulle gaffatejp?

Skulle det bli problem att byta kabel i framtiden så kan du ju alltid borra ett "rot-dosa-hål" för att komma åt, och bara sätta ett doslock över hålet utan att montera rotdosa. Det är ju trots allt högtalarkabel och inte starkström...
 
yxis skrev:
Det är ju trots allt högtalarkabel och inte starkström...


Stabbiga hifi-förstärkare kan driva 50-100 A...:confused:
 
Kommer ta två 90graders böjar och gjuta ihop dem. Och som sagt det är högtalarkabel inget annat som skall in i röret

/M
 
Det måste väl vara både enklare och mera funktionsdugligt med en dosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.