Hej alla husbyggare!
Har sedan jag köpte mitt första hus (september förra året) hängt omkring på detta forum, suttit timme ut och timme in och beundrat era verk och fått svar på diverse frågor som jag inte ens visste att jag hade.
En forumsdel som tagit en del av min tid är just denna "Socialt & Projekt", fastnat omedvetet i timmar och tycker det är kul att läsa om andras projekt, nu tänkte jag bidra med mitt egna om intresse finns dvs.
Det som ska göras är i princip allt då det bott ett äldre par här innan som inte riktigt har samma smak som jag. Men ska börja (i mitt tycke) i rätt ände, Från taket och jobbar sig neråt med dränering och fasadbyte innan inomhus jobben drar igång.
Huset är en 1 -½ plans villa i lättbetong på första plan och trä andra hälften. Har fått beviljat bygglov för att ändra placering på några fönster, byta fasad, tilläggsisolera och byta från betongtegel till falsat plåttak.
Bygget kommer dra igång redan till helgen om vädret tillåter.


Såhär ser huset ut idag, tyvärr råkade jag uppgradera programvaran i min telefon utan att ta bort bilderna som raderades. Hade äldre bilder då huset knappt var synligt bland gamla träd och buskar. men men är fortfarande ingen vacker syn :)

huset1.jpg


Har pillat runt så gott jag kunnat i google sketchup och något i denna stilen är målet med utsidan.

huset-ani.png
 
Redigerat:
Fint.
Men vad ska du göra med värmepumpen?
 
Det är så att denna är ny, stod en gammal trasig pump på precis samma ställe som jag bytte ut och slog till med en 12kw. Den är lite stor men får bygga in den på något vis så den "smälter in" i huset, och slutligen plantera buskar eller liknande så grannarna slipper se den :) Hur som helst så kommer den att bli kvar, det får bli mitt nästa datorprojekt att fixa in den i sketchup bilden.
 
Redigerat:
Har fått låna en hakiställning av svärföräldrarna, den är dock bara 600mm bred men gratis är gott, slippa tänka på löpande ställningskostnad. Så jag tar gärna den extra tiden att klättra upp och ner för att såga prylar och inte ha så stor avlastningsyta. Desvärre fanns ingen trall men vid denna låga höjden litar jag på hederliga sj pall.

stallning1.jpg

Byggdag 1.
Har intalat mig själv att inte gå in i väggen med renoveringen. Lättare sagt än gjort kanske men såhär i början får man vara optimistisk! Ska iaf försöka att stycka ner alla projekt i mindre delar och avsluta innan nästa börjar. I mitt fall är det norra delen av bostadshustaket som är först ut. Allt ska bli klart innan södersidan får sig en omgång. Hursomhelst, osäkert väder av prognoserna här i VästraGötaland idag så ville inte riva mer än nödvändigt. Började med takfoten som blev förlängd 285 mm.

takfot1.jpg

Sedan kom plåt-robban på besök och vi började med att såga ut de två takfönstren.

takfonst1.jpg

Det tog minst 2 timmar att bara mäta ut en rät vinkel då takstolarna lutade något fruktansvärt. Vi diskuterade om varför då bägge takstolarna vi mätte ut lutade ungefär lika mycket, att det kan vara storm eller liknande som satt huset att luta åt vänster, ska forska vidare med det lite senare under bygget.

takfonst2.jpg

Ett fönster monterat, ett kvar.

takfonst3.jpg

takfonst4.jpg

Två fina fönster monterade, för den intresserade är de av märket Velux.

takfonst5.jpg
 
Redigerat:
Hurra för ickeregn! Allt var blött och tråkigt när jag vaknade i morse men det har ändå varit uppehåll hela dagen. Fick då ta tag i ko-benet och rivit ena taksprånget som ska förlängas, det på grund av att jag ska tilläggsisolera huset 70mm. Då blir den totala bredden 140mm med isolering, luftning och panel och skulle då likna en dansk stuga där taket möter fasaden vilket jag tycker är mindre estetiskt tilltalande, därav förlängning av taksprånget.

En glad sambo river papp och läkt

riva1.jpg

Även om taket legat sedan -65 så såg virket otroligt friskt ut. Tummen upp för det, men nu ska en bit väck iaf.

riva2.jpg

Upp med ny längre råspont.

taksprang1.jpg

taksprang2.jpg

Täckt och klart, redo att ta vecka. Den gråa skönheten var en välbehövlig julklapp :). Kulören är inte jätte långt borta från den plåt som ska ligga sedan, lite mörkare men på ett ungefär.

press1.jpg
 
Redigerat:
Nu har du väl förlängt taket så mycket att du inte får upp fönstren ordentligt?
 
Ja det stämmer, de fönstren som syns på bilderna (norr) är 150 höga, installerade -65 och är i dåligt skick. Kommer att sänkas till 130 i samband med fasadarbetet. Sen har jag också en förkärlek för vridfönster så det blir troligvis sådana.
Kan iaf vädra med fönstrerna :)
 
Ligger takfönstrerna rätt på råsponten??
 
viktorj skrev:
Ligger takfönstrerna rätt på råsponten??
Ja helt riktigt, paralellt med takstolar på en sida, förstärkt råsponten andra sidan.
 
Sådär nu börjar helgen närma sig, under veckan har det gått trögt. Får som alla andra bara de där 2 timmarna effektiv tid efter jobbet innan nattmörkret sträcker sig över himlen. Har ändå fått ned allt tegel från taket och täckt med pressäning.

Press2.jpg

Alla takpannor ska bäras runt och förvaras på baksidan av huset. Tanken är att återanvända dem som fylle under altanbygget som sker någon gång i framtiden. Därav anledning till att jag skickat ned dem hela via rännan för att enklare hantera dem.

pannor.jpg

Har också haft hit en elektriker som gjort övergripande koll på elen, vill ha spottar i takfoten i samband med fasadjobb. Han rensade upp i pannrummet med massa gammal elbröte som ej användes och jag passade på att installerade ett 3-fas uttag när han ändå var här.

trefas.jpg

I helgen blir det underlagspapp, klä in vindskivor och takfotsbräda i plåt. Montera underbeslag runt hindrena på taket (inget måste när man ska ha plåttak men då det är såpass brant vill jag ha det då man står på bakstyckena när man jobbar på taket och pappen kan brista, jag tar det säkra före det osäkra).
 
Redigerat:
Jättekul att följa.
Ett tips angående dina bilder, skala gärna om dem innan du laddar upp, blir lite mindre tungt att ladda tråden då :)
 
kuse skrev:
Jättekul att följa.
Ett tips angående dina bilder, skala gärna om dem innan du laddar upp, blir lite mindre tungt att ladda tråden då :)
Ändrade bilderna från c:a 1,5 mb till 100kb. Tack för tipset :)


Som alltid går helgerna för fort, men fick massor med hjälp för att få taket vattentätt.
Daniel, Martin och Markus hjälpte till med vänstra taksprånget som skulle förlängas på samma vis som den högra.

Rivav.jpg

På Lördagen dök Skåne och Robert upp som fixade med råspont, ventilation och avluftare.

spanta.jpg

pappat.jpg

Och idag söndag fixade jag och sambon till lite små fix. Plåtade in takfönstrena, förlängde skorstenen för framtida plats för fler kanaler. Och tonvis med städande.

skorsten.jpg

skorsten2.jpg

Nu är det pappat och klart för läggning av plåt. Beställer i morgon Måndag och tillverkar under veckan som kommer. Ska bli skönt att börja göra saker som kommer synas (y)
 
Redigerat:
Det känns så skönt med nått eget ;) Lycka till med taket !
 
K_arlstrom skrev:
Det känns så skönt med nått eget ;) Lycka till med taket !
Javisst! Det är superkul med ett eget hus, hjärnan går på högvarv hela tiden om vad och hur man vill göra om vissa saker. Jag har inte haft huset så länge så jag bor fortfarande "in mig" och känner efter hur man vill ha det. :)


Plåten kom i tisdags så både tisdag och onsdag har gått åt att tillverka. Det är tyvärr inte bara att åka till brädgården och köpa prylar när man ska ha ett riktigt falsat plåttak. Jag köper plåt på rullar och klipper och bockar plåten till önskade mått. Kvällens projekt var att slå ihop fotrännan. Gjorde den i två bitar av den anledningen att det går knappt att handskas med en 10m lång ränna. Kvalitén på bilden blev an någon anledning suddig men man ser ju ändå :)

tillverkning.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
yxet och 1 till
  • Laddar…
Fredag äntligen! Nu i helgen blir det att banka och banka. Ska lägga så mycket yta jag hinner på dessa två dagarna. Har idag (Fredag) mest bara förberett inför Lördag och Söndag genom att montera klä in vindskivor och fotbrädan som jag ej hann med förra helgen, monterade fotplåt och krok för fotrännan.

mont-fotranna.jpg

Fick hjälp av min starka sambo med att bära upp rännan på taket så jag kunde falsa ihop de två delarna de är tillverkade i.

mont-fotranna2.jpg

mont-fotranna3.jpg

Så nu står jag startklar att lägga yta. Ska hämta plåten i morgon förmiddag, och hoppas att grannarna inte störs allt för mycket av allt bankande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.