Hej!

Tänkte börja med mitt altanbygge och skulle behöva hjälp med avstånd och utsättning av plintar, har gjort en en liten paintritning och så kan ni berätta om det skulle funka!
Jag har tänkt att ha 3 meter mellan plintarna, vad behöver jag ha för dimension på bärlinan?
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre meter mellan plintarna är på gränsen, däcket kommer att kännas gungigt om man är flera på det. Dina bärlinor ska i så fall vara de grövsta du får tag på, vilket väl är 220x45.
 
Om du använder denna dimensioneringstabell så ser du att du max kan ha 3,1 meter mellan plintarna på 195*45 men skulle nog ändå ta 220*45 om du har tre meter emellan. Och sen väljer du hur grova bärlinorna ska vara och det avgör ju också hur täta dina plintrader ska vara, tar du 220'45 där också kan du ha 2.9 meter mellan plintraderna men jag skulle nog inte ligga precis på gränsen ändå.
Det håller någ men som sagt innan det upplevs svajigt.

http://www.petersprojekt.se/images/stories/altan/spannviddstabell.xls
 
Varför ska du ha plintar? Har du långt ner till marken under? Om inte så är det bättre att lägga ut bärlager och 30x30 cm betongplattor som upplag och då kan du ha dem mycket tätare för betongplattor är mycket billigare än plintar.
 
Huggan: om jag lägger till en plintrad så kommer det att fungera och då skall jag ha 220x45 eller?
Vad skall jag ha för virke ovanpå bärlinan och vilket cc mått?

/Tobias
 
220*45 på både bärlina och golvreglar blir det då med dom måtten och cc 60 på golvreglar med ett trallgolv på minst 22mm.
 
Om jag gör så här att jag tar 4 rader för bärlinan, då blir det 2.1m imellan raderna och sedan 7 plintar åt andra hållet där det då blir 2.3m imellan.
Vad blir det då för virke jag ska använda, har svårt att förstå tabellen?

Mvh Tobias
 
Om du ger mig måtten på bygget så kan jag ge dig ett förslag. Måttet på din ritning som fattas är hur långt ut från huset det ska gå, du har bara 12,5 meter måttet som visar till dörre n på sidan. Vilken håll ska trallen gå åt? Längs med långsidan av huset?
 
Altanen går ut 7 meter från huset förutom på sidan där den går ut 3m, bredden på altanen blir 15 meter.
Vore guld om du kan titta på plintsättningen. Trallen skall gå i längsled med huset om du förstår vad jag menar.

Mvh Tobias
 
hejsan.
flikar in här lite för det behövs hjälp.

allt e beroende på hur långt ner från din tänkta färdiga trall skall ligga ner till marken?
jag utgår att du har runt 0,5 m?
du skall ha 3 plintrader framtill.
en golvregel fäster du i grunden , bärlinan längst ut drar du in 0,5 m. resterande 2 plintrader centrerar du.
det du skall använda är 2"9" bärlina men 2"7" golvreglar över hela din altan.
trallen skall du absolut inte använda 22 mm.
28x120 som minsta trall dim. rekommenderar starkt vaxad trall.
vill du som du gjorde på din skiss att använda 2 st plintrader så måste du öka dim på golvbjälkarna vilket kommer bli mycket dyrare för dig.
utgå från det jag skriver så kommer du bli mer än nöjd!!!

good luck
mvh snickar estwing
Bebisen skrev:
Hej!

Tänkte börja med mitt altanbygge och skulle behöva hjälp med avstånd och utsättning av plintar, har gjort en en liten paintritning och så kan ni berätta om det skulle funka!
Jag har tänkt att ha 3 meter mellan plintarna, vad behöver jag ha för dimension på bärlinan?
 
Estwing har helt rätt, kör 220*45 på bärlinor och tre plintrader ut och golvreglarna går ut 50 cm förbi sista bärlinan. Det är en spännvidd på 2,16 för golvreglarna och 45*170 blir bra där.

Sen vid gaveln räcker det med en regel på väggen och en plint 2,5m från huset. Sen kör du 7 plintar i varje rad med avstånd 2.0 meter med ett utstick på 50cm på dom yttersta plintarna.
 
Tack så himla mycket och bra beskrivet, då är det bara att sätta igång :).
Mvh Tobias
 
  • Gilla
JTJ
  • Laddar…
estwing skrev:
allt e beroende på hur långt ner från din tänkta färdiga trall skall ligga ner till marken?
jag utgår att du har runt 0,5 m?
du skall ha 3 plintrader framtill.
Om det är så att höjden är betydligt mer i tex ena delen av terrassen, hur påverkar det måtten?

jag håller på att planera ett liknande bygge fast i sutteräng dvs ena sidan kommer vara va 2meter över mark medans den andra sidan i låg marknivå.

räknar man med samma avstånd mellan plint?
 
Höjden spelar ingen roll, sätter en stolpe från plint upp till bärlinan bara. Dimensionerna avhandlar bara nedböjning (så lite som möjligt).

2 meter torde en 90x90 stolpe duga bra, samt kanske ett litet förråd under skulle passa?
 
ZNK skrev:
Höjden spelar ingen roll, sätter en stolpe från plint upp till bärlinan bara. Dimensionerna avhandlar bara nedböjning (så lite som möjligt).

2 meter torde en 90x90 stolpe duga bra, samt kanske ett litet förråd under skulle passa?
ok tack för svar, japp precis vad jag tänkte bygga under.. :)

försöker lära mig Sketch Up för att få koll på ritningen..(har precis börjat) :x
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.