Planen är att bygga om ett gammalt slitet garage till en liten gäststuga. Murade betongblock på platta. I den här tråden finns lite mer om själva byggnaden och projektet.

Jag misstänker att plattan är tunn och ligger direkt på marken utan kapilärbrytande skikt eller isolering. Marken är morän och väldigt dränerade. Stugan ska inte användas året runt utan och därför inte ständigt uppvärmd.

Vad ska vi göra med golvet?

Jag behöver kanske jämna av med flytspackel. Måste det vara ett sådant som är lite mer fuktokänsligt? Sen då? Hur är det med att lägga laminat på sådant betonggolv? Träplankor? Eller är det bäst med klinkers?

Finns det några risker jag förbiser med att använda ett gammalt golv så här?

Hoppas på lite svar!
 
klinker så klart :) och lägg snygga mattor, trasmattor på klinker när rummet är i användning. Möbler ska helst stå på ben och ej på lådliknande socklar - luften ska kunna cirkulera fritt. På det sätt sliper du all risk för dålig lukt från spån och trä i en ouppvärmd och kanske något fuktpåverkad rum. Laminat är nästan lika hård och kallt som klinker och bara ser ut varmare. Om inte klinker så skulle jag välja billig träplank på en fuktisolerande plast. Trä känns mycket varmare :).
gaia
 
Tack för svar gaia.

Är det ens görbart med träplank på en platta av det här slaget? Även med plasten?

Hur är det med flytspacklingen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.