A
Glufsglufs skrev:
Men det är ju ganska enkelt, alla kostnader ett företag har vad dom än är i för bransch måste ju täckas upp av inkomster så vad som än skrivs och hur så är det konsumenterna som betalar för det, inte tror du väl att företagen gör något gratis eller?
Poängen med att driva ett företag är ju att göra vinster och för att göra vinster så måste man ha utlägg, för att utläggen inte ska vara det dominerande i ekonomin så måste intäckter ske och detta genom att ta betalt, sen om det specas exakt vad som kund betalar för eller om det läggs i en klump är ju upp till vardera företag och övereenskommelse med kund. Antingen högre priser per timme som gäller ALLA eller lägre per timme och extrakostnader endast för varje enskild kund, är det svårt att förstå?

Om odebiterbar tid räknas in för att täckas av debiterbar tid så är det den summan som är kostnad för just den tiden man normalt försöker täcka up, detta genom att alla kunder får dela på detta, dvs man bygger upp en buffert i företaget genom att göra vinst på timmar och material.

Det verkar ju inte spela någon roll för om priset är all inclusive så gnys det om att det är dyrt och att man inte vet exakt vad man betalar för eller om det är uppspecat så gnys det om olika kostnadspunkter.......underligt.
Inte underligt alls egentligen. Olika affärsmodeller passar olika kunder olika bra. Vissa "tjänar" på högre timpenning där allt ingår, andra "tjänar" på låg timpenning och debiteras separat för separata poster.
 
Mikael_L
Allt har ju trots allt samma orsak som lösning.

Det finns lite för få hantverkare i det här landet med lite för mycket sug efter sina tjänster. Allt rejält påeldat av både RUT och bankers frikostiga utlåning.
Det är ju inte konstigt att man ser chansen att ta mer betalt. Handen på hjärtat så skulle nog jag också göra det.
 
Få hantverkare? De poppar ju upp som svampar i varenda tätort ju.

Jag förstår inte det där med extra betalt....kolla vad er lokale hanverkare tar i timmen och jämför med skatteverkets lista, ett väldigt fåtal som kör med överpriser i det fallet.
 
Mikael L om du tycker det finns för få hanverkare ta då o starta eget o se hur OTROLIGT lönsamt det är
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Få hantverkare? De poppar ju upp som svampar i varenda tätort ju.

Jag förstår inte det där med extra betalt....kolla vad er lokale hanverkare tar i timmen och jämför med skatteverkets lista, ett väldigt fåtal som kör med överpriser i det fallet.
Ja det är väl ett resultat av bristen, antar jag.

Ja nu sitter vi inte med någon vetskap om hela bilden här hos TS och dennes hantverkare, så det är ju svårt att bedöma just det fallet.
Sen kan man ju sitta och teoretisera också, det är vi ju duktig på i denna forumkategori, eller hur. :cool:

Men helt klart verkar det som att samtidigt som timpenningarna stiger så hittas det på väldigt många kluriga sätt att få in tilläggsbetalningar.

Men jag påstår inte att alla gör så, för så är det inte.
Två av de jag anlitat har inte haft den minsta lilla krona av någon oväntad kostnad när jag väl fick fakturan. Heder åt dem, för de klarade tydligen av att kommunicera all information till mig, så vi var överens både före och efter. Och nöjd har jag också varit, hela vägen.
Som affärer helst ska gå till, enligt min mening.

Fast jag tror inte att vi egentligen behöver dividera om detta glufsen. För du försöker egentligen säga att alla kostnader ändå drabbar kunden, och det är ju sant. Men jag tror också att du är medveten om att det finns lurendrejare som kallar sig hantverkare.

Men det är ingen naturlag, att man bara kan kasta in alla möjliga kostnader i en faktura, blir tiderna sämre är det dom som lärt sig att driva företag smart och bra som överlever.
 
Glufsglufs skrev:
Om handskarna inte är specade får du betala för dom ändå så vad är skillnaden....en faktura där 5 kr/h är inräknat i timpriset för att täcka målarens alla handskar över hela året vare sig denne behöver nya hos dig eller inte eller priset för handskar som verkligen används och förstörts hos dig? Behöver inte hantverkaren handskar i ena fallet så får du ju vara med och betala iaf och i andra fallet så betalar du ju för åtgång av det som VERKLIGEN är en kostnad.....lite bu elelr bä beroende på hur man vill utläsa en faktura.
Skillnaden är att den hantverkare som debiterar separat för handskar aldrig får göra ett jobb hos mej igen. (Hade en kille här som debiterade för slipning av motorsågskedja :mad:)

Jag tar hellre en dyrare hantverkare som inte håller på med sådant.

Anledningen är att jag anser debitering för skitsaker vara oprofessionellt, och därmed misstänker jag direkt jobbet dom gör inte heller är professionellt.

Känner en elektriker som alltid städar upp avklippta FK-stumpar efter sig för att inte kunde ska klaga på slöseri och överdebitering.

Det är smart. Att ge kunder tillfälle att bli uppretade är det inte.
 
Glufsglufs skrev:
Om handskarna inte är specade får du betala för dom ändå så vad är skillnaden....en faktura där 5 kr/h är inräknat i timpriset för att täcka målarens alla handskar över hela året vare sig denne behöver nya hos dig eller inte eller priset för handskar som verkligen används och förstörts hos dig?
Intressant resonemang. Så om målarens firmabil pajar på väg hem till mig, så ska jag stå för kostnaden? För han kan ju inte sprida löpande kostnader över hela sin verksamhet?
 
mycke_nu skrev:
Jag tar hellre en dyrare hantverkare som inte håller på med sådant.

.

Jag tror att du är i minoritet (folk stirrar på timpriset) och en bra kund.
 
Mikael_L skrev:
Ja det är väl ett resultat av bristen, antar jag.

Ja nu sitter vi inte med någon vetskap om hela bilden här hos TS och dennes hantverkare, så det är ju svårt att bedöma just det fallet.
Sen kan man ju sitta och teoretisera också, det är vi ju duktig på i denna forumkategori, eller hur. :cool:

Men helt klart verkar det som att samtidigt som timpenningarna stiger så hittas det på väldigt många kluriga sätt att få in tilläggsbetalningar.

Men jag påstår inte att alla gör så, för så är det inte.
Två av de jag anlitat har inte haft den minsta lilla krona av någon oväntad kostnad när jag väl fick fakturan. Heder åt dem, för de klarade tydligen av att kommunicera all information till mig, så vi var överens både före och efter. Och nöjd har jag också varit, hela vägen.
Som affärer helst ska gå till, enligt min mening.

Fast jag tror inte att vi egentligen behöver dividera om detta glufsen. För du försöker egentligen säga att alla kostnader ändå drabbar kunden, och det är ju sant. Men jag tror också att du är medveten om att det finns lurendrejare som kallar sig hantverkare.

Men det är ingen naturlag, att man bara kan kasta in alla möjliga kostnader i en faktura, blir tiderna sämre är det dom som lärt sig att driva företag smart och bra som överlever.
Håller med i analysen (y)
 
mycke_nu skrev:
Skillnaden är att den hantverkare som debiterar separat för handskar aldrig får göra ett jobb hos mej igen. (Hade en kille här som debiterade för slipning av motorsågskedja :mad:)

Jag tar hellre en dyrare hantverkare som inte håller på med sådant.

Anledningen är att jag anser debitering för skitsaker vara oprofessionellt, och därmed misstänker jag direkt jobbet dom gör inte heller är professionellt.

Känner en elektriker som alltid städar upp avklippta FK-stumpar efter sig för att inte kunde ska klaga på slöseri och överdebitering.

Det är smart. Att ge kunder tillfälle att bli uppretade är det inte.
Ja, det finns ju olika sätt at debitera på och olika sätt att tycka att man visar det ärligt....sen vad kunderna tycker är väl också olika antar jag.

Städa upp EFTER sig??? En smart elektriker stoppar småskiten i fickan direkt och de större grejerna i sopsäck direkt, på det viset blir det minimalt med tid utöver effektiv arbetstid......om inte kunden vill städa själv vill säga. Jag gör/gjorde så av den enkla anledningen att jag tycker det är urtråkigt att städa över lag......
 
Norrhyttan skrev:
Intressant resonemang. Så om målarens firmabil pajar på väg hem till mig, så ska jag stå för kostnaden? För han kan ju inte sprida löpande kostnader över hela sin verksamhet?
Lagning av bil och det som ingår kring det ingår väl inte i det löpande kostnaderna ett företag har eller????? Där kommer den uppbyggda bufferten in som du som kund är med och betalar genom fakturorna......äpplen och päron, äpplen och päron, alltid någon gång i en sådan här diskution....
 
Fördelen med lite högre timkostnad är ju att ROT funkar på den samt att det blir mindre admin när fakturor skall skrivas. Så jag ser gärna att timkostnaden bakar in det vanligaste
 
Hur mycket kostade arbetshandskarna enligt fakturan?

Var det engångshandskar som kostar typ 2.50 st?

Blir det snyggare tapetserat med nya och framförallt rena handskar?
 
Redigerat:
Rena handskar kan ju vara till stor fördel jämfört med skitiga och/eller smutsiga händer.....jag vet inte hur du ställer dig till handavtryck tex på en ny tapet ;)
 
Mikael_L
charta77 skrev:
Hur mycket kostade arbetshandskarna enligt fakturan?

Var det engångshandskar som kostar typ 2.50 st?

Blir det snyggare tapetserat med nya och framförallt rena handskar?
Menar du att det är mer motiverat om det var billiga handskar, eller att det bara blev ännu mer löjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.