Hej,

Köpte förra året en stor mängd pallkragar som jag har tänkt nyttja för odling av diverse ätbart. Har en sida av huset som ligger lite i skymundan, inte i direkt sol hela dagen, aningens mer skyddat från blåst än övriga sidor samt mer svårtillgängligt för djur som äter upp det goda. Som ni ser på bilden (som jag hoppas syns i inlägget) så behövs det fixas en del, tänkte fråga allmänt efter tips då jag inte är ngn mästare på detta.

Har rensat bort de stora stenblocken som syns på bilden, har funderat på om jag ska fylla ut där pallkragarna ska stå med jord eller singel? Bör jag lägga markduk under? Behövs plast över under den första tiden för att hjälpa fröna att växa? Måste de förgro inne först?

Som ni märker har jag ingen kunskap om detta, men mest behöver jag hjälp med hur jag ska sätta ut dessa så det blir snyggt, praktiskt och dyl.

Härligt med vår!
 
  • FF 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte riktigt med på var du skall ställa dem men visst måste de stå plant. Annars blir det ganska komplicerat att få något att stanna kvar i kragen. :)
Om du fyller upp med sten under så måste du ha någon form av barriär under kragen för annars kommer dels all jord sippra mellan stenarna och dels kommer vattnet försvinna fortare än kvickt.
Det är väldigt bra att tänka igenom placeringen noga, det är ju ett tämligen krångligt projekt att flytta allt när det väl är på plats. Se till att du har bra förutsättningar för att stå där och greja med dina odlingar, att du lätt kan komma åt med tex en skottkärra och att du inte behöver balansera på ena foten när du skall plocka dig en färsk morot.
När jorden skall i eller förbättras så uppskattar man om det finns gott om plats runt.

Men, varför får de inte stå i solen? De flesta grönsaker gillar sol. :)
 
tack Dalbotös :)
Det låter så självklart när du skriver det, klart det inte bara kan vara singel under för då försvinner ju fukten i jorden direkt efter vattning... då är det bättre att fylla upp med sand/jord istället.
Jo klart grönskaer tycker om sol men att få konstant sol hela dagen kan väl aldrig vara bra, eller? Jag gillar det utvalda stället av flera skäl
- finns inte så mycket annat att göra med plätten
- står skyddad mot de stora dovhjortarna som finns i området
- kidsen kanske inte springer och äter upp allt hela tiden (de ska få en egen odling vid lekstugan)
- aningens mer skyddat från blåsten (vi bor ganska högt och oskyddat, så det kan blåsa rejält när det vill)

ska testa ställa ut några pallkragar och se var de kan stå, alla får ändå inte plats där tror jag så jag kanske får tänka om...
 
En terassodlig med pallkragarna kanske skulle funka?
 
M
En tant som är totalt okunnig i detta. Vad är pallkragar?
 
Det är en "sarg" som sätts runt industripallar. På så sätt kan man frakta mindre saker på tex lastbilar.

Pallkragarna är ledade i varje hörn så de går att fälla ihop.

pall_pallkrage_stor.jpg

Sedan var det personer som tyckte de verkade perfekta att använda som förhöjda odlingsbäddar, där man får ett bättre odlingsklimat då man får upp odlingen från marken, och det blir varmare osv i pallkragen.. Man kan även sätta tex ett fönster ovanför så får man ännu bättre odlingsförutsättningar..

260283-pallkrage.jpg

Pallkragar%20rules!
 
Redigerat:
Dock, om man inte har för avsikt att hålla på och flytta lådorna fram och tillbaka alltför mycket så kan man ju lika gärna spika ihop en egen låda i det mått man vill ha. Klart billigare. :)
 
Dalbotös skrev:
Dock, om man inte har för avsikt att hålla på och flytta lådorna fram och tillbaka alltför mycket så kan man ju lika gärna spika ihop en egen låda i det mått man vill ha. Klart billigare. :)
Ja och man kan få dom i exakt den storlek och form man själva vill..
Tänkte själv spika ihop ett par stycken om nån vecka..
 
M
Hej alla,

Tusen tack, nu fattar jag. En annan fråga om någon vet. Vi sätter Löjtnanshjärtan varje år, med de bara dör. Undrae vad felet ligger. Vet någon vilken jordtyp som är bäst för dessa? Placering, väderstreck. Finns det massa olika sorter??
 
För att testa och utvärdera läget utan att göra så stora ingrepp kan du sätta pall under pallkragarna. Jag har kört på det nu några år, funkar alldeles utmärkt, väv i botten så inte jorden rinner ut bara. Det har inte varit så svårt att hålla relativt fuktigt men det är klart att det mesta rinner ut så man får vattna ganska ofta. Det går att undvika med plast invändigt och bara lite dränneringshål i botten. Eller att ha två högt, plasta nedersta och undertill, då dränneras det i alla fall i springan mellan de två kragarna. Det räcker kanske?
 
Margret skrev:
Hej alla,

Tusen tack, nu fattar jag. En annan fråga om någon vet. Vi sätter Löjtnanshjärtan varje år, med de bara dör. Undrae vad felet ligger. Vet någon vilken jordtyp som är bäst för dessa? Placering, väderstreck. Finns det massa olika sorter??
Här kan du läsa om löjtnantshjärtan:
http://www.viivilla.se/Tradgard/Vaxter/Tre-trotjanare-i-tradgarden---lojtnantshjarta-45707

sol eller halvskugga, mullrik och fuktig trädgårdsjord. Kanske ni har planterat dem för torrt?

Är ni säkra på att plantorna har dött? De växer och blommar i början av sommaren. Sedan vissnar de sakta ner och syns inte förrän de börjar spira nästa vår igen.

PS Känner en som valde placering för sitt trädgårdsland på våren innan löven hade spruckit ut. På sommaren visade det sig att platsen låg i lövskugga en stor del av dagen. Ganska misslyckat för det var inte mycket som ville växa där. Full sol är det bästa för trädgårdsland!
 
Redigerat:
Hej alla!

om jag ska köpa pallkragar vad kan man köpa dessa för en hyfsad peng?

Jag såg på granngården att de sålde där men jag tycker att de var för dyra, 250 kr styck och det såg ut att behövas 3 st på varandra och vi vill ha 4 st bredvid varandra. Det skulle i så fall gå på 3000 kr (750 * 4).

Allt för dyrt för lite trä!! (får annars snickra lite själv)
 
Det brukar säljas begagnade (för transporter som originalanvändningsområdet var) på Blocket för cirkus 75-100 kr.
 
Thomas59
Åkte in på brädgården på en byggmarknad i närheten och frågade om dom hade några pallkragar över i utbyte mot en stor påse kaneelbullar. Fick både kaffe och pallkragar.

Väl använda men det spelar ju ingen roll. Köpte en stor burk båttjära som jag målade dem med. Luktar väldigt gott!

PS: Pallkragarna använder jag iofs som kompost (men principen är ju densamma) förutom två som blev över som jag använder för kryddväxter. Ds.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.