Hej,

Verkar vara många som är igång och bygger diverse drivbänkar som skall ut nu till våren!

Själv tänkte jag göra samma sak, har fått order (från frun) att bygga 8st a 2.35x1x0.5m
Jag använder begagnat tryckat virke, som bör fått ur sig de flesta giftiga ämnena. Klär ändå med åldersbeständig plast, för säkerhets skull. Vi har nog med cancer i denna familjen.

Virekt är 28x120 med 70x70 stolpar. Har satt en tvärslå i mitten för att stadga upp. Om inte denna används så kommer sidorna bukta utav trycket av 1 ton jord.

Jag kommer fortsätta projektet med att slipa sidorna på lådorna. Detta då virket är begagnat och inte så vackert. Sedan kommer det impregneras med en olja med grönt pigment. Heter "kålmården" och säljs bla på hornbach.

Vidare kommer jag bygga en växthus del på varje. Denna kommer vara runt 50-55cm hög, och bestå av 4x4 reglar, som jag fräser ner 10cm kanalplast i. Det blir 6 luckor per odlingslåda.

Ytterliggare kommer jag ordna med automatisk bevattning i varje med hjälp av 1/2" droppslang x 8.

jag uppdaterar vart efter som.

Mvh

Stefan
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5:st klara.

Här står fyra av dem redo för slipning. Kommer försöka göra slipningen ute om solen tittar fram. Kanske i helgen.
Det var vädligt smidigt att använda en platta med hjul när jag flyttade dem. De väger en hel del och jag vill inte dra dem över golvet. Blir fula märken.
Använda brickor som vi haft under större inomhuskrukor :)

Tre kvar nu bara! Sedan börjar det roliga jobbet med att bygga växthusdelarna på dem.

Mvh

Stefan
 
  • bild4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser riktigt bra ut, men hur högt ska du fylla med jord strax under plastkanten? Har du tänkt att dölja plastkanten på nåt sätt?
 
Kalasclas skrev:
Ser riktigt bra ut, men hur högt ska du fylla med jord strax under plastkanten? Har du tänkt att dölja plastkanten på nåt sätt?
Det är 10cm från ovankant låda till plastkanten. Tänkte fylla någon cm över detta så att kanten döljs.

Mvh

Stefan
 
Ingen risk med jorden mot det tryckta virket?

Absolut ingen kritik utan är nyfiken då det blir ett liknande bygge även här framöver...

Hälsningar
Clas
 
Kalasclas skrev:
Ingen risk med jorden mot det tryckta virket?

Absolut ingen kritik utan är nyfiken då det blir ett liknande bygge även här framöver...

Hälsningar
Clas
Tjena Clas,

Hur tänker du då? Ur rötnings eller tryck-synvinkel?

Mvh

Stefan
 
Ser bra ut, ligger i startgroparna med mina egna, får se om jag får tid över till helgen!

Tänker sätta en "ram" i överkant på mina lådor, det kommer att dölja platon-mattan som jag tänkt använda istället för plast... Blir inga drivbänkar med lock, utan bara blomster bäddar för våran del.

Antagligen får de en släng med penseln när de är klara, lite svart slam färg så det flyter ihop med kjolen till uteplatsen.

Mvh Jante
 
Jante skrev:
Ser bra ut, ligger i startgroparna med mina egna, får se om jag får tid över till helgen!

Tänker sätta en "ram" i överkant på mina lådor, det kommer att dölja platon-mattan som jag tänkt använda istället för plast... Blir inga drivbänkar med lock, utan bara blomster bäddar för våran del.

Antagligen får de en släng med penseln när de är klara, lite svart slam färg så det flyter ihop med kjolen till uteplatsen.

Mvh Jante
Kommer använda en olja med grönt pigment till mina. Kallas Kålmården på hornbach.

Funderar också på en ram runt, som man kan sitta på. Tror kanske att jag monterar den efter i och för sig, när jag märker hur vi använder lådorna. Kanske fungerar bra, och ser fint ut utan.

Bra ide med platonmattan som sagt, synd att den kostar en slant...!

Nu kör jag ju med tryckat virke av bra klass, så de ska ju klara sig i kontakt med jord ganska länge. Men platonmattan hade ju helt klart hjälpt till.

Mvh

Stefan
 
Om man bara skall odla blommor och en och annan kryddväxt eller grönsak behöver man inte 40 cm jord, om man ändå vill göra lådorna så djupa så kan man ju lägga något annat i bottnen så man inte behöver slösa så mycket jord.
Morötter, vissa andra rotfrukter, ärtor... det är de saker jag kommer på just nu som vill ha djup jord att växa i, övriga nöjer sig med mycket mindre.

Behandlat virke eller virke skyddat på något sätt kommer klara sig jättebra, mina "lådor" är inte behandlade alls och de har klarat sig i flera år.
Så kämpa på med lådprojektet, mer trädgård åt folket! :)
 
Hej
Jag byggde platsgjorda lådor av impregnerade brädor direkt från brädgården. Skruvade ihop, förankrade så gott det gick i den stenblandade jorden, täckväv inne och sen på med bark, jord och gödsel.
Sådde och planterade, den med plantor fick mer jord. Funkade finfint och busenkelt!

Nedre bilden samma lådor sedda från lägenheten efter några månader.
 
  • Bild 287.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stew skrev:
Tjena Clas,

Hur tänker du då? Ur rötnings eller tryck-synvinkel?

Mvh

Stefan
Tänkte ang tryckta virket mot översta jorden, plasten används väl för att minska figurens från virket till jorden? Men högst upp kommer ju jorden va i kontakt med virket och där kommer ju regn och snö komma åt virket borde inte gifter isåfall spridas snabbt till resten av jorden?

Jag har själv ingen aning därav mina funderingar...

Min trötta småbarnshjärna tycker att en man borde skruva fast en otryckt bräda över plastkanten och upp ovanför jordgränsen och sedan byta den när den börjar ge sig. (har sovit ett fåtal timmar /natt senaste dygnen så jag kan ha helt fel :) )
 
Kalasclas skrev:
Tänkte ang tryckta virket mot översta jorden, plasten används väl för att minska figurens från virket till jorden? Men högst upp kommer ju jorden va i kontakt med virket och där kommer ju regn och snö komma åt virket borde inte gifter isåfall spridas snabbt till resten av jorden?

Jag har själv ingen aning därav mina funderingar...

Min trötta småbarnshjärna tycker att en man borde skruva fast en otryckt bräda över plastkanten och upp ovanför jordgränsen och sedan byta den när den börjar ge sig. (har sovit ett fåtal timmar /natt senaste dygnen så jag kan ha helt fel :) )
Hallo,

Aha. Jo. Det är korrekt. Men nu är virket redan gammalt, så jag tror att det mesta giftet redan försvunnit.

Men du har en poäng. Kanske var dumt att inte ta hela vägen upp? Tänkte mest på det estetiska. Inte snyggt med blå byggplast ovan jord.

Mvh

Stefan
 
Jo synlig blåplast är ingen höjdare, där jag tänkte på en bräda som täcker toppen på plasten, men om virket är gammalt så borde det inte bli värre än nåt annat i samhället :)

Är nyfiken på din bevattningslösning när den är klar...
 
Mimi skrev:
Hej
Jag byggde platsgjorda lådor av impregnerade brädor direkt från brädgården. Skruvade ihop, förankrade så gott det gick i den stenblandade jorden, täckväv inne och sen på med bark, jord och gödsel.
Sådde och planterade, den med plantor fick mer jord. Funkade finfint och busenkelt!

Nedre bilden samma lådor sedda från lägenheten efter några månader.
Det där blev ju Jättebra!
Hur var planen med täckväven inne i lådorna? Var det för att separera de olika lagren?
Var skörden god?
 
Nu har jag slipat, slipat och slipat.
Först med en bandslip, 80 papper, sedan rondellslip 80 och sist en slipmus med 100 papper. Har ont i axlar, händer, triceps och biceps. Att jag hade sådana muskler, det visste jag inte :)

Är nästan klar som synes på bilderna, men får ta en paus på ett par dagar nu. Känns som att allt för mycket i kroppen skakats sönder utav allt slipande.

Att slipa är inte roligt! Hade nästan glömt av hur tråkigt det var. Nu minns jag allt för väl :p
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.