Idag började vårt lås till terassdörren att kärva och det går ju att fixa själv antingen via inköp eller reparation men vad gäller egentligen för en bostadsrätt inom HSB? Jag har försökt hitta en lista på hsb.se på vad föreningen fixar och vad jag ska stå för. Vissa saker som t.ex. tapeter osv. är ju självklart men en sån sak som ett lås till terassdörren, vems ansvar är det att få det fungerande?
 
Generellt säger man att det som finns inne som du kan ta på är på ditt bord, utvädningt föreningen.
Sedan finns undantag, ex fönster, rör, avlopp och viss el. Lås cylinder TROR jag är ditt ansvar, men om föreningen är snäll/du är bra polare med styrelsen så kan nog föreningen stå för det =)
 
O
Varför inte stå för den kostnaden själv? oavsett vad som är rätt eller fel, trots allt är du delaktig i föreningens ekonomi. Du är med och betalar varje månad. så indirekt så betalar du för låset även om du bråkar med föreningen.

Så är detta nånting att ens fundera på? Det är ingen hyresrätt du bor i.
 
Jag är väl insatt i hur en bostadsrättsförening fungerar och har inte för avsikt att bråka om detta. Undrar såklart specifikt om just detta problem men samtidigt generellt vad står föreningen för kontra innehavaren. Vänd på det, om jag redan genom avgiften betalt för denna service, varför ska jag då stå för det själv?
 
Jag sitter med Riksbyggens lista framför mig.
"Ytterdörren med tillhörande karm, list och foder.": Bostadsrättshavare
"Till ytterdörren hörande handtag, dörrklocka, brevinkast, tätningslister samt låsanordning." : Bostadsrättshavare

Odjuret: Om det är 20 lägenheter hade TS reducerat sin kostnad med 95% om föreningen skulle betala.
 
Tack för infon. Rimligt och som jag kunde tänka mig.


Skickat från mig...
 
O
Tack för infon, jag är väl medveten om detta. Jag tycker bara att det är oavsett, vem som är ansvarig för en sak, i en brf löjligt att fundera på det. Eftersom vi alla äger föreningen. Därför bör vi alla agera för föreningens bästa!
 
Jag håller med till viss del men det förutsätter att alla i föreningen gör på samma sätt. Så är inte alltid fallet


Skickat från mig...
 
Problemet är ju att om man gör något själv som ligger på föreningens ansvar så åker man kanske på att ta kostnaden för att återställa om det inte är ok enligt föreningen.
 
Nerre skrev:
Problemet är ju att om man gör något själv som ligger på föreningens ansvar så åker man kanske på att ta kostnaden för att återställa om det inte är ok enligt föreningen.
Skulle det vara så fruktansvärt hemskt att fråga styrelsen (som faktiskt är dina vanliga grannar) vad de anser, så slipper du tjafs sedan?
 
Kan man lägga fram en motion till årsstämma om att föreningen i framtiden ska ta ansvar för ytterdörrarna både inne och ute i föreningen? Förutsatt att det finns ekonomi i föreningen eller en kollektiv avgiftshöjning för framtida underhåll.
 
Nu gick det väl lite snabbt här. Det är inte vad HSB eller Riksbyggen säger, utan vad det står i den aktuella brf:s stadgar/regler. Det brukar alltid finnas en detaljerad lista vad föreningen resp. medlem står för, oftast bygger den väl på en standardiserad lista, men det kan finnas tillägg/avvikelser. Just dörrar och lås kan det finnas avvikelser på, då det kan finnas låssystem som är gemensamt med de som föreningen ansvarar för.

Så TS bör alltså kolla stadgar/regler för sin BRF för att få det rätta svaret. Är det en HSB-lägenhet finns det kanske en egen hemsida för föreningen med de dokumenten.
 
HSB bukar ha egen förvaltning där man ringer och de kommer och byter ut tex kranar handfat och toalettstolar , man får förståss betala för dessa men man får ett bättre pris då de köper så mycket.

Men vad är det som krånglar med låset är det nyckeln som inte går runt eller är det mekanismen till själva handtaget?
 
I föreningen där jag var ordförande tog vi helt ansvaret för ytterdörren. Vi hade lite problem med en lägenhet. Där bodde ett äldre par, frun hamnade på demensboende. Hon ringde vid upprepade tillfällen till SOS alarm och påstod att maken låg döende i lägenheten. Ambulans och räddningstjänst rycker ut. och räddningstjänsten föredrar att öppna dörrar med slägga och yxa. Det hände typ 3 ggr på några månader. vid ett tillfälle slog de sönder dörren dagen efter att den blivit lagad (fick beställa ny måttbeställd dörr från ett snickeri varje gång).

Sedan hade tydligen SOS lagt in någon not i systemet så de undvek att slå sönder dörren i fortsättningen.
 
Innan ni byter något, prova att smörja upp det det är inte alltid det är låscylindern som är problemet utan själva mekanismen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.