När det gäller trappan så kan man konstatera att de som gjorde jobbet inte hade mycket till kunskap till att börja med, så varför dom gjorde som dom gjorde blir kanske inte så meningsfullt att fundera kring ;)

Hur man borde gjort är mer intressant då. Även att gräva runt trappen gör sig inte helt enkelt, eftersom det var fyllt med sprängsten under den, så man får gräva långt ut då för att inte riskera ras. Antingen skippa den sträckan helt, eller göra om trappan. Det senare hade kanske varit att föredra då odränerad sprängsten intill husväggen kanske inte är det roligaste i alla lägen. Å andra sidan blir det i alla fall ingen försämring att lämna det och det var vad jag förstod inga större problem före dräneringen. Möglet och forsränningen kom ju efter omdräneringen.
 
Jag har själv grävt en tunnel under en liknande trappa vid dränering. Det fungerade men det var ett helvete att pilla ut tillräckligt mycket sten för att komma igenom. Jag skulle nog inte velat betala för den arbetstiden...
 
låter farligt
 
Det beror ju alldeles på markförhållanden och byggnadssätt. Rund det huset var alla schaktväggar vertikala och inget rasade. Trappan satt dessutom fast i huset och vi grävde ut cirka en halvmeter från husväggen så trappan hade gott om stöd i ytterkanten.
 
Man skulle ju kunna fylla under trappan med betong, och sedan kärnborra ett hål för dräneringen. kanske mindre jobb än att bygga tunnel medelst pilla bort sten metoden ;) och säkrare ;)
 
Vi gick runt trappan när vi gjorde vår egen dränering. Det funkar än så länge i alla fall.
 
Thomas Lundquist
Det känns som om programmet är på väg till ändstationen om inget radikalt görs. Programledarna börjar mer och mer försöka "lugga en flintskallig".

På grund av sina tidigare bristfälliga program mot större bolag då T/E försökt stå till svars men blivit luggade, så börjar T/E leta långt ner och försöka göra underhållning med människor som ser ut att ha det tufft redan som det är.
Dessa "fuskbyggare" har inte heller kraft nog att försöka svara för sig vilket säkert är skönt för fuskbyggarredaktionen.

Jag förvarar inte dom fel han gjorde i programmet eller om han ska driva företag, men uppenbart kunde han inte räkna på jobb och inte heller gardera sig för eventuella problem (typ trappan) vid kontraktsskrivning.

Jag tycker inte att dom sökt upp tillräckligt med "referenser" som dömde ut han såpass att vara med i programmet. Något jag inte förstod var hur han hade skarvat takstolarna med kryss.

Angående trappan kunde man väl påpeka att trappan redan var fuskbyggd. Den ska definitivt inte förankras i grunden. Den nya var dessutom en asful klump.

Det vore också bra om TV4 redovisade hur mycket det skulle kosta med marknadsmässiga priser efter dom varit där, jämfört med offerten/ avtalet så konsumenter även får den oerhört viktiga upplysningen
.
 
Ja det vore ju underbart om programmet kunde lägga ner så att alla taskiga hantverkare kunde få krypa ut igen och fortsätta göra det dom är "bra" på utan massa publicitet.
 
Thomas Lundquist
Men du Benjamin är väl en förespråkare till att programmet läggs ner då det inte är "lärande", eller har jag missuppfattat din åsikt?

Jag tycker inte programmet ska läggas ner, tvärtom ha gärna två program i veckan men då mer seriöst och spela mer med öppna kort från båda händerna.
 
Har aldrig förespråkat något lärande i programmet, det är tänkt att vara ett underhållningsprogram av dokusåpa karaktär men jag tycker iaf inte det är speciellt roligt. Däremot till skillnad från många hantverkare i tråden så känner jag absolut ingen sympati för dom klantskallar som uppdagas.
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Däremot till skillnad från många hantverkare i tråden så känner jag absolut ingen sympati för dom klantskallar som uppdagas.
Men vilken kategori menar du?

Med tanke på att båda parter som oftast framställs som klantskallar i programmen så är det en berättigad fråga.
Är det "klantskalle konsument" eller "klantskalle klåpare"?

Efter bara sett 1,5 program så är det en spännande analys du gjort angående vem som är klantskalle..
 
:) klantskalle hantverkare och naiva konsument såklart.

Man behöver inte glo på varje program, det räcker att titta in i denna tråd 5min efter programmet så har man en snabbresumé :)
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
:) klantskalle hantverkare och naiva konsument såklart.

Man behöver inte glo på varje program, det räcker att titta in i denna tråd 5min efter programmet så har man en snabbresumé :)
(y)
 
T
Nimajneb skrev:
:) klantskalle hantverkare och naiva konsument såklart.

Man behöver inte glo på varje program, det räcker att titta in i denna tråd 5min efter programmet så har man en snabbresumé :)
Stämmer inte, efter senaste avsnittet tog det närmare bestämt 8 timmar innan någon hade en åsikt:rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
Har aldrig förespråkat något lärande i programmet, det är tänkt att vara ett underhållningsprogram av dokusåpa karaktär men jag tycker iaf inte det är speciellt roligt. Däremot till skillnad från många hantverkare i tråden så känner jag absolut ingen sympati för dom klantskallar som uppdagas.
Men....ingen har väl sympati för hantverkarna och vad dom gjort men kanske personen som blir uthängd på ett sätt som bara ska skapa tittarsiffror utan substans från de som leder programmet. Personerna bakom företagen är ju ändock vanliga peroner med kanske familjer osv samt att de flesat har väl jobbat i okunskap mer än för att lura kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.