Hej.
Vi står i begrepp att köpa ett inbrottslarm.
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Några bekanta köpte ett trådlöst larm ifrån GL-Security (Combi vill jag minnas).. Är det någon annan som köpt/använt deras produkter?

Några övriga tips?
Jag är av den gamla skolan och litar nog mest på trådbundet, men hur bra fungerar trådlöst i praktiken?
Risk för falsklarm, hur lätt är det att inducera falsklarm utifrån? etc etc

/Lasse :-/
 
Det finns inte så många godkända trådlösa larm (inga alls egentligen !) pga det inte går att godkänna dem då regelverk saknas. Det enda som är godkänt är trådbundet. Alla trådlösa som försäkringsbolagen "godkänner" är helt och hållet upp till resp bolag, dvs det som är godkänt hos If är kanske inte det hos Länsförsäkringar. Satsa därför på ett trådbundet, av SBSC godkänt larm, monterat av en Certifierad firma. Då är ditt larm godkänt av alla försäkringsbolag utan undantag. Och det fungerar dessutom, vilket abslout inte kan garanteras av ett trådlöst larm !!
Se för övrigt gamla trådar i "Teknik" samt  www.sbsc.se
 
Trådlöst är det enda jag kan rekommendera.
Trygghansa rekommenderade Comfort JA60 som är trådlöst.
Finns på Coop Forum och kostar 4000 kr, vilket jag köpte, monterade det själv och fick lägra premier på försäkringen hus länsförsäkringar.

PS: Börjar du störa ut en PIR eller annan sensor går sabotage larmet direkt i huvudenheten. Stör du huvudenheten går oxå larmet då den inte får kontakt med sensorer. Dessutom att störa ut en central som befinner sig nånstans i huset. Ja, då får man ta i, förmodligen så stör man ut grannarnas larm oxå. Är det verkligen nån som lyckats???

Ett bra sätt att sabotera larmet är att klippa telefonledningen. Då spelar det ingen roll vilket larm man har. Man köper då en GSM telefon så är man ett snäpp säkrare och då spelar det inte heller nån roll vilket larm man har.

Förstår inte folk som ska dona med alla eländiga fula sladdar. Det är ute. Nackdel med trådlöst: Man får byta batterier varje år.

Securitas , Falcks larm abbonemang? ALDRIG!!! Tittar man på vad det kostar så blir det riktigt dyr självrisk den dan man blir rånad(man räknar ihop alla månadskostnader).
 
Sladdar är ute? Öhh nu har jag missat något. Jag har jobbat som larminstallatör i 7år och aldrig någonsin satt upp ett trådlöst larm, varför? För att dom är INTE bra!

T.o.m Securitas och Falck rekommenderar trådbundet. Dessa 2 aktörer är annars stora på trådlöst. Har du sett en trådlös magnet? Stor som en cigarettask. Sånt villman ju inte ha kanske...

Bygger du nytt så släng i rör i väggarna till trådbundet.
Renoverar du ett gammalt hus så är det väl acceptabelt då det kan vara svårt att få till en prydlig installation.

Hejs Stefan (vars hus kom idag)

Nu är jag kanske ute på hal is men; inbrottslarm köper man inte på Coop Forum.
 
Varför är dom inte bra? Alla säger att man kan störa ut dom. Detta stämmer ju inte.

Och ja, sladdar är tröttsamt och ute. Det kommer in mer och mer trådlösa lösningar för larm, ljud, bild, elstyrning mm. Dra kablar för projektorer, larm, högtalare, hemmanätverk är ett minne blott inom 5 år.

 
Hoppas du inte blir elallergiker bara ;)....mobiltelefon, trådlös telefon, trådlöst datanätverk, trådlöst larm, fjärrkontroller. Man får nog börja fundera över vad den ITmänniskan i en stenåldersutvecklad kropp egentligen tål.

Vi har larm med kabel och jag tror också på denna mer homogena och slutna lösning. Sladdarna syns inte alls och det tog 1 dag att koppla in allt.

Vi har dessutom byggt ut larmet med ytterligare sektioner efter installation och det har fungerat kanon.
 
Trådlöst är en nödlösning, så enkelt är det. Riktiga män använder riktiga kablar !! Och visst går det att störa ut dem, väldigt enkelt dessutom, om man råkar störa grannens larm också; so what !
 
"Trådlöst är en nödlösning"

Ju verkligen, mobiltelefon, marksända digital tv och trådlösa nätverk på flygplatser är nödlösningar. Att dom inte kan lösa detta problem och uppgradera oss till sladdar!. Vi kankse får trådbunda mobiler och åter igen trådbundna fjärrkontroller. Framtiden, härliga framtid... :)

Den kommer dock inte se ut så!

/Ja, jag tror på 1 sladd in i våra hem, som bär trafik för telefoni, bredband, radio, tv. Men trådlöst till våra 5 tver, 5 telefoner och 5 datorer, och 50 tal givare och mottagare av diverse slag.

/Ja, jag tror strålningen är skadlig och vi kommer att få Bluetooth allergiker och Elektromagnetism allergiker som käkar piller dag in och dag ut :)
 
hoppas man får en cool genetisk bieffekt som gör att man springer snabbt bara  8)

ett problem med trådlöst larm som jag märkt är att OM man lägger bärbara telefonen (dect) i närheten nån gång så har det hänt att den slagit ut kommunikation mellan basenhet och tyå brandvarnar delen... är GRYMT irriterande om detta händer mitt i natten då ett pip kommer varje minut eller så :p
(renoverar, så larmet är flyttbart på en pall  ::) )

och VARFÖR jag iallafall betalar till falck beror mest på brandlarmet, inte inbrottslarm... en tjuv snor iallafall inte foton och minnen (om man inte har ärvda guldprylar då)

(edit, och brandlarmet lirar perfa... upptäckte vi då vi sågade upp dörrar i hallen... hehe)
 
Klart man skall ha kabel om man kan.
Det är ju ganska trång på 'slaskbandet' som delas av bla. DECT, wlan, larm och div. andra saker.

Varför skulle det INTE gå att störa ut en frekvens?
 
Den här tråden behandlar inbrottslarm, och där är tveklöst trådlöst en nödlösning. I andra fall där överföringen inte är kritisk, tex nätverk el video är trådlöst utmärkt, där finns dessutom "obegränsad" tillgång på ström och batteriprobelmatiken försvinner. Men säkerhetsapplikationer är en helt annan sak. Tänk dig själv en nödsituation, du trycker på överfallsknappen, inget händer pga grannen använder sin microvågsugn. Hur kul är det ? Visst, det är kanske lite långsökt, men absolut inte en omöjlighet. Eller risken att få onödiga larm/utryckningar pga "jamming-alarm" orskade av tex billarm, Dect-telefoner etc. Tilltron till anläggningen sjunker direkt och du förbannar din egen snålhet/lathet att inte förlägga kabel (som i princip går att göra osynlig om man tänker till lite innan man börjar, även vid installation i en befintlig byggnad.)
Det finns ju en anledning att de inte är godkända dessutom....
 
Vad innebär det att larmet är godkänt? I slutändan är det att man slipper självrisken om det skulle bli inbrott eller?
Syftet med larmet är kanske mest att avskräcka och kan då funka bra även om det inte är "godkänt". Om det tjuter utav h-e och blinkar kan det ju räcka för att tjuven ska tröttna på sitt jobb just hos dig.
 
Jag är väldigt nöjd med mitt larm med alla deckare och magneter som inte kräver en sladd. Deckare som sitter 2 m på väggen utan någon ful sladd och är mobila vid behov av flytt på några minuter.

Falsklarm kan man möjligvis råka ut för. Men man ska inte glömma att bara för att frekvernser krockar så går larmet, det finns algoritmer för frekvenshopp för att hitta nästa lediga frekvens, samt fel korrektion vid taskig mottagning.

Det krävs mycket till för störa ut kommunikationen helt.

Så det är inte av en snålhet jag köpt ett trådlöst, det kostar dessutom dubbelt så mycket med trådlöst. Men så oehört skönt att slippa sladdar.

"Tänk dig själv en nödsituation, du trycker på överfallsknappen, inget händer pga grannen använder sin microvågsugn."

Helt otänkbart, mikron går inte på 433 Mhz utan 2500 MHZ.
Och skulle han göra det så är hans störningssfär på 2-5 m runt om micron.
Når inte mitt hus som ligger 50 m ifrån.
Och dessutom skulle hans micro störa kommunikation enligt ditt resonemang så går ju sabotagelarmet. :) Då kommer nån och räddar mig iaf, innan nån ens hunnit överfalla mig, skitbra juh :).
 
ompalompa skrev:
Sladdar är ute? Öhh nu har jag missat något. Jag har jobbat som larminstallatör i 7år och aldrig någonsin satt upp ett trådlöst larm, varför? För att dom är INTE bra!
Är man larminstallatör förstår jag varför man inte tycker om trådlösa larm. Det behövs ingen larminstallatör för att installera dem. Köpte också ett trådlöst Comfort-larm som fungerat perfekt. Tack vare trådlösheten kan jag också enkelt larma det fristående garaget.
Jag köpte mitt hos alarmera.se.

Vad är det som inte är bra rent konkret?
Störa ut larmet med störsändare?
Jag vill stoppa knarkarna som ska in och stjäla kontanter som de tror ligger i en kökslåda....

Tycker man magnetkontakterna är stora kan man ju installera trådbundna magneter och sätta sändaren lite avsides men man slipper dr tråd till centralen.
Bygger man nytt kan man lika gärna dra tråd. Håller med. Men i ett förhållandevis stort begagnat hus sätter iallafall jag trådlöst...
 
Jag har 3 stycken trådlösa brandvarnare i min comfort lösning som är kopplade till centralen. Under, över våning, samt garage.

Börjar det brinna blir jag uppringd.

Comfort JA-60 lösningen har dessutom ett bra grafiskt gränssnitt till datorn som gör att man gör alla inställningar smidigt utan kunskap om massa kodsekvenser. Man infogar ritning på huset och börja disponera ut komponenterna. Man namnger enheterna, sektionerar upp dom mm.

Saknar dock funktion för att kunna maila, eller SMS (genom webben) vid larm. Håller på att undersöka möjligheten att sniffa på COM porter och göra egen applikation som kan lösa detta åt mig. Nån som har protokollet som Comfort JA-60 använder sig av vid kommunikation av datorn får gärna hojta till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.