Hej

Jag satt och funderade lite på hur solfångare fungerar i praktiken,
och vad som händer när tankarna i källaren är varma men solen bara lyser.

Dvs vad gör man av ett ev överskott på sommaren?

Anledningen till att jag frågar är att om man vill ha lite värme vår och höst så borde man behöva öka solfångarnas yta rejält.

Men om man optimerar för vår och höst, så borde det bli på tok för mycket mitt i sommaren och då kan man undra vad som händer.
Man kan väl inte bara stänga av pumpen och låta systemet koka?

Ska man sätta ett fläktelement utomhus som man startar när det är 90grader i tankarna?

Hur löser man ett överskott på ett snyggt sätt?
 
Redigerat:
Bygger en swimmingpool? ;)

Jag förmodar att panelerna klarar hettan. Pumpen kan ju stanna också av olika anledningar, trist då om alla panelerna går åt skogen bara för det.
 
annars kan man sätta solfångarna på vägg el låta dem stå upp en bit från taket så vinkel blir större.
Själv har jag inte haft problem med kokning. Har 60 vacuumrör på sydösttak ca 60 gr och 60 rör på sydvästvägg dvs 90 gr. Tank 750 liter. Optimerar på så vis för februari-april och sept-nov. Mellan 1-13 mars har solen laddat tanken med 156 kwh

Visserligen har jag värmepump kopplad mot tank vilket innebär att ibland är tempen i tankbotten lite hög pga VP vv-produktion. (Funderar på att stänga av VP sommartid och förlita mig på elpatron som sitter högre upp i tanken)
 
Svärfar har vedpanna och solpanel, från april-september eldar dom ingenting, solpanelerna klarar hela vv-produktionen sommartid. Vet inte hur stor panel han har, kan det vara två sektioner, ungefär dubbelt så bred som hög vill jag minnas.
 
Jag har plana paneler på 10m2 och 4m3 tank.
Jag gissar att det blir självreglerande när det börjar bli varmt i tankarna, då verkningsgraden på solfångarna sjunker med högre temperaturdiff mot utetempen. Även tankförlusterna blir ju större med högre tanktemperatur.
Detta är första sommaren jag har dem i drift, så det ska bli intressant och se.

Annars finns det en funktion i soldatorn som kyler genom att pumpa vatten genom solfångarna nattetid. Detta funkar dock inte lika effektivt med vakuumrör.

Man kan ju ha användning av värmen för att torka ved om man nu eldar med det. Men då krävs ju en Aerotemper och ett utrymme till detta.
 
GordonE skrev:
Annars finns det en funktion i soldatorn som kyler genom att pumpa vatten genom solfångarna nattetid. Detta funkar dock inte lika effektivt med vakuumrör.
Det där var onekligen intressant,
så om temperaturen är på tok för hög mitt i natten så kyler den ner så man har lite marginal för en ny solig dag utan att få systemet att koka.

Då får man bara hoppas att det inte kommer ett par mulna dagar direkt efter ;)
 
Om det bara är säkerhetsaspekten du vill åt, dvs se till att det inte blir för varmt i acken så att grejerna pajar så kan man ju sätta en syrventil i acken som spolar kallvatten genom slingan/vvb vid för hög temp. Om däremot fråga är vad för "nytta" man ska ha av överskottsvärmen så vet jag inte svaret (duscha ofta och varmt som fan eller, som nämndes ovan, köp en pool är väl alternativ kanske).
 
Sälj överskottet till fjärrvärmenätet... ;)
 
Ja, ungarnas pool är en bra plats...Fast dom gnällde förra sommarennär det var över 30 grader i poolen *lol*

Nu har jag en ibc tank i växthuset som jag kan koppla över till också
 
Hmmm, borde gå att använda överskottet till kyla om vattnet är tillräckligt varmt, dvs absorptionskyla - har sett större anläggningar där vattnen varit mellan 80-90 grader och producerat 6-8 gradigt kylvatten.
Vissa av anläggningarna har låg verkningsgrad men då det ändå är gratis överskott för dig hade det ju varit roligt att kunna svalka ner inomhus till kvällen då man skall sova.

Kommer ihåg de gamla kokkylskåpen från electrolux som man ibland fick rulla runt på marken för att få igång, samma princip där värme blir kyla. De används fortfarande i husvagnar men har som sagt för låg verkningsgrad jämfört med ett kompressorkylskåp därför syns de sällan i hemmen.

Någon som är bra på att räkna rördimensioner/Längder och kan hårdlöda/svetsa ? :D
 
NetNut skrev:
Hmmm, borde gå att använda överskottet till kyla om vattnet är tillräckligt varmt, dvs absorptionskyla - har sett större anläggningar där vattnen varit mellan 80-90 grader och producerat 6-8 gradigt kylvatten.
Vissa av anläggningarna har låg verkningsgrad men då det ändå är gratis överskott för dig hade det ju varit roligt att kunna svalka ner inomhus till kvällen då man skall sova.
Bra ide :D
Undrar om man kan få till det?
Att bygga trycksatta system vet jag inte om jag klarar av själv,
finns det inte någon som säljer "absorptionskyls-moduler"?
 
Du bör dimensionera systemet så överskott undviks. Du kan förmodligen ändå få ca halva tappvarmvattenbehovet för ett år via solfångarna. Värmedriven absorptionskyla är inte ett effektivt sätt att producera kyla. Dessa maskiner har kylfaktorer under ett och sannolikt mycket under ett med den temperatur du kan få ut ur ett solfångarsystem.
 
HHarry skrev:
Du bör dimensionera systemet så överskott undviks.
Jag talar om att dimensionera så man får ut lite värme vår och höst (vilket ger ett överskott på sommaren).

Varför är detta fel?
 
Redigerat:
Menar du inte lagom värme vår och höst? Dvs inte lite värme?
För lite värme får du ju redan, på vår och höst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.