Vad skall man välja, fördelar och nackdelar med båda?

Sent from my U20i using Byggahus
 
Induktion är vansinnigt mycket bättre på tre sätt:
1. Snabbare reglering (som gas), och betydligt snabbare uppvärmning. Klockrent att kunna dra upp något till "stektemperatur" på 15 sekunder, och sen ner till simmer på 15 till. Eller 3l pastavatten på ett par-tre minuter.
2. Smarta funktioner (stänger av sig själv gradvis, smarta barnlås, timers etc.) Möjligen att det kan finnas i moderna glashällar om de har elektroniska reglage?
3. Startar man en platta på max av misstag händer ingenting. Helt kallt. Plattorna man har på är bara varma för att kärlen är varma = mindre risk att något bränner fast.

Nackdelar:
Kräver magnetiska material, eller "underlägg" som löser det. Släng kopparpannorna...
Irriterande surr, men det beror på spis, styrka och kärl.
Ev. meckigare med elen. Tveksam till hur glaskeramik står sig där?
 
Man får väl passa sig om man har en ring på fingret och ska kolla med handen om plattan är varm... Beroende på material i ringen.

Sent from my XT910 using Byggahus
 
Det kostar en förmögenhet om du, som mina föräldrar, måste ersätta mängder med 5-15 liters alu-kastruller.
 
Nanny Fine
haavard skrev:
Det kostar en förmögenhet om du, som mina föräldrar, måste ersätta mängder med 5-15 liters alu-kastruller.
De går kanske att lägga in i prisförhandlingen...?:)
 
Om jag så hade 200 kanonfina kastuller skulle jag gladerligen sälja/kasta dom i utbyte mot att laga mat på induktion. jag blir hellre fruktogan eller vad det nu kan heta mot att tvingas gå tillbaks och använda glaskeramik/plattor igen.

Jag funderar faktiskt på argumentet att man måste kasta kastuller. Om det är så att de måste kastas så borde de inte varit av säskilt bra kvalite från början eller väldigt väldigt gamla.Min tanke är att det kanske ändå är dags att byta lite kastruller. Förmodligen blir det roligare att laga mat med lite nya fina kastruller. Är det vackra kopparkastuller så går de att sälja(och köpa nya som passar induktion).
 
  • Gilla
biggles12
  • Laddar…
I min mors fall är de av aluminium. Då hjälper det väl inte hur nya de är?
 
Vilken typ av kastruller och stekpannor kan man använda på induktionshäll? Hoppas jag kan ha kvar mina 3 nya obh nordica stekpannor...
 
glaskeramik känns som rena stenåldern om man vant sig vid induktion,
hela glaskeramikhällen i sig värms ju upp och hettar och själva plattan är ju het långt efter att man är klar med matlagningen.

Glöm att använda det som avställningsyta och akta så att inte ungarna bränner sig, Spiller du något så bränds det fast och det blir ett ***vete att rengöra. Sedan är glaskeramikhällen lika seg som kokplattor.

Induktion är faktiskt snabbare en gas och ger dessutom samma regleringsmöjligheter med mycket effekt och lite effekt på sekunden. Ska du koka och sedan sjuda....

Ja, man kan älta ihjäl sig. Nackdelar är att man med dyrare induktionshällar kommer upp i galna watt-nivåer, speciellt de med power-boost funktionerna. Inte för att de drar mer el men max-effekten kan vara rent utav galen.

Gäller att kolla att man har tre fas eller 25 amperes strömstyrka. Vår häll har en maxeffekt på 11500w.
Siemens breda 90cm.

Induktion är dyrare.

Sedan kan de bli problem med oljud/vibrationer/missljud med induktion. Även om vår feta och dyra häll aldrig gett de problemen så kan det blir jobbigare med billigare modeller.

Jag hade dock ALDRIG återgått till glaskeramik efter min induktionserfarenhet.
 
Redigerat:
Totte_S
Om bottnen är magnetisk så fungerar kärlet. Testa med magnet. Dina obh fungerar sannolikt.
Kolla däremot hur kontrollerna fungerar. Är inne på andra induktionshällen men är missnöjd med båda. Nästa blir en ilve för 30'000kr för jag vill ha vred och induktion. Touchkontroller suger...

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Alukastruller är väl inte så bra sägs det, säljs det ens nya sådana idag?
 
Nog säljs det aluminiumkärl. Oftast är de teflonbelagda och har en ferromagnetisk skiva i botten för att kunna användas på induktionshäll. I sydligare länder där man mest använder gas är det vanligt med tunna aluminiumkärl, så tunna att de i princip slår sig första gången de används, men det gör inte så mycket på gasspis.
 
Totte_S skrev:
Om bottnen är magnetisk så fungerar kärlet. Testa med magnet. Dina obh fungerar sannolikt.
Kolla däremot hur kontrollerna fungerar. Är inne på andra induktionshällen men är missnöjd med båda. Nästa blir en ilve för 30'000kr för jag vill ha vred och induktion. Touchkontroller suger...

Sent from my ST18i using Tapatalk
Gör Ilve "bra" induktionshällar? Vi funderar på en spis från Ilve (troligtvis med induktionshäll) men vill veta vad det är för kvalitet innan vi slår till med tanke på prislappen...
 
Om jag gick i tankar att köpa llve prisklassen så skulle jag också överväga gaggenaus nya häll med en enda kokzon. Du kan ställa pannorna var du vill. Allt styrt från en TFT skärm. Verkar grym men kostar en rejäl slant.
 
Nu var det vad jag förstår en spis som Misse vill ha, och inte bara en häll.
Ilves spisar är kanon rakt igenom, och jag tror att deras induktion kommer från samma som de flesta andra (det är väl som bränslesystem på bilar - finns ett par tillverkare)
Däremot går det att få deras induktion med riktiga vred som man kan hantera med grytvantar. Gillar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.