Thomas59
Byggde också ett litet växthus för tomat/Chiliplantor av läkt och plast som blev över. Har två flyttbara hyllplan för närvarande men två till ska byggas.
 
  • IMG_0979.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanArl
  • Laddar…
Thomas59
Gångjärn och haspar på odlingsbänkarna:
 
  • IMG_0980.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0981.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Små odlingslådor på G vid grillplatsen. Hade två pallkragar liggande så dom utgör nedersta delen. Sn byggde jag på på höjden med lite skräpvirke. Lådorna är ännu inte fyllda med jord då jag ska dra på några ytterligare lager båttjära:
Måste vara en trevlig lukt med båttjära när man grillar!
Själv kommer jag köra på impregnerad olja.
 
Thomas59 skrev:
Gångjärn och haspar på odlingsbänkarna:
Har du rundat bakkanten av huven, så du kan öppna den helt? Eller hur har du gjort? hur mycket kan man öppna den?
För att plocka bort huven så behöver man skruva loss ett par skruvar. Vad tror du om att använda gångjärn som man dela i 2 genom att dra åt ena sidan:
http://www.jula.se/lyftgangjarn-2-pack-343431

Hade det fungerat? Tänker på att det kan vara käckt att kunna få loss huvven lätt.
 
Thomas59
Stew skrev:
Måste vara en trevlig lukt med båttjära när man grillar!
Själv kommer jag köra på impregnerad olja.
Nja, det luktar inte så mycket, ser trevligt ut och lådorna smälter in i omgivningen. Det var vad jag hade hemma.
 
Thomas59
Stew skrev:
Har du rundat bakkanten av huven, så du kan öppna den helt? Eller hur har du gjort? hur mycket kan man öppna den?
För att plocka bort huven så behöver man skruva loss ett par skruvar. Vad tror du om att använda gångjärn som man dela i 2 genom att dra åt ena sidan:
[länk]

Hade det fungerat? Tänker på att det kan vara käckt att kunna få loss huvven lätt.
Nej, ingen rundning, glappet i "gångjärnen räcker gott. Huven går att öppna helt så den vilar på bänken bredvid.

Som sagt ingen särskild tanke bakom utan gjort av vad jag hade hemma.
 
Inspirerande, jag kommer nog att försöka göra något liknande i sommar om jag får tid. Är du nöjd med höjden på dem? Hur mycket är uppfyllt med jord? Har du fyllt ända upp? Hur ofta byter du jord?
 
Har bara skummat tråden, men vad gäller giftigheten hos olika material så skall man nog inte bara antaga att plast är giftfritt om det inte är avsett för livsmedel.
 
mycke_nu skrev:
Har bara skummat tråden, men vad gäller giftigheten hos olika material så skall man nog inte bara antaga att plast är giftfritt om det inte är avsett för livsmedel.
Det håller jag med om, men jag tror att man kan anse att byggplast avger färre giftiga ämnen än tryckat virke. Åldesbeständig plast ska ju inte förändras med åren, därför bör inte plasten avge så stora mångder gift.
 
  • Gilla
OdlarNicke
  • Laddar…
Thomas59
bonnier skrev:
Inspirerande, jag kommer nog att försöka göra något liknande i sommar om jag får tid. Är du nöjd med höjden på dem? Hur mycket är uppfyllt med jord? Har du fyllt ända upp? Hur ofta byter du jord?
Höjden passar mig perfekt och lådorna är väl fyllda till ca 70% av höjden.

Täcker med lövräfs, hästgödsel och kompost på hösten (om jag kommer ihåg och om jag orkar) och gräver om på våren + lite stödgödsling.

Försöker växelodla så att jorden inte ska utarmas och planerar väl att köra potatis (bra för jorden har jag fått för mig) rullande i lådorna efter några år.

Kör enligt principen "man tager vad man haver" och "går det så går det". Är ju totalamatör på odling men resultatet så här långt är över förväntan.

I år är det dags att ta tag i frilandet till höger om odlingsbänkarna. Där ska det bli potatis även i år, hade färskpotatis till midsommar ifjol, bondbönor, lök (olika sorter), kronärtskockor och sparris. Tänkte även odla jordärtskockor men det visade sig att grannen med sparrisodlingen även har jordärtskockor i överflöd så då slipper jag det.

Tänkte även ordna nån fin inramning till frilandet. Det sluttar svagt från det vänstra bortre hörnet till det närmaste högra hörnet och jag tänkte ev bygga en låg ram av stockar om inte nån har en bättre idé?

I miniväxthuset blir det två hyllplan till och tomater och chili.
 
Thomas59
mycke_nu skrev:
Har bara skummat tråden, men vad gäller giftigheten hos olika material så skall man nog inte bara antaga att plast är giftfritt om det inte är avsett för livsmedel.
Tja du har nog rätt men lite gift får man väl tåla. Får väl hoppas att giftet från plasten är "nyttigare" än giftet från de tryckimpregnerade virket då :rolleyes:
 
  • Gilla
gasolgrill
  • Laddar…
:wow: Grymt snyggt och en underbar inspiration!

Ska försöka mig på att bygga liknande, men jag får tillgång till staketstolpar från en gammal hästhage (spetsade och runda) gratis så jag får försöka använda dom istället. Hur långt ner går du med plasten? Fungerar det om man har gräs emellan bäddarna? Mina blir 280x80 och 3-4 brädor höga. Har också funderat på hur man ska kunna täcka med plast eller likande på våren för att få den som en drivbänk och om man inte fyller helt upp så borde det fungera med en enkel ram att lägga på.
 
Thomas59
sapel skrev:
:wow: Grymt snyggt och en underbar inspiration!

Ska försöka mig på att bygga liknande, men jag får tillgång till staketstolpar från en gammal hästhage (spetsade och runda) gratis så jag får försöka använda dom istället. Hur långt ner går du med plasten? Fungerar det om man har gräs emellan bäddarna? Mina blir 280x80 och 3-4 brädor höga. Har också funderat på hur man ska kunna täcka med plast eller likande på våren för att få den som en drivbänk och om man inte fyller helt upp så borde det fungera med en enkel ram att lägga på.
Plasten går ända ner. Under lådorna och gångarna ligger markduk. Gräs funkar säkert. Jag har la köpt täckbark på gångarna och fyller på varje med flis från grentuggen.

Själv byggde jag två "tak" av läkt och plast, se bilder ovan, som gör att dessa två lådor lämpar sig för tidig sådd. De andra två har inga "tak". En enkel ram funkar nog om du inte fyller ända upp.

Bara att köra igång. Vitlöken ska snart ner i lådorna.
 
Vet att det här var länge sedan men jag vill ändå tacka för ett mycket intressant inlägg. Min fru föreslog för ett tag sedan att vi skulle bygga någon form av lådor att odla i. Det var då jag hittade detta. Jag kommer att bygga 4 lådor nästa sommar (2021).
 
Om ändå tråden väckts så kan jag komma med ett tips. Det verkar som att många vill använda tryckt, då det är både billigt och hållbart, men är osäkra på eventuell farlighet. Jag ville också ha ett hållbart material och inte lägga för mycket pengar, så jag gjorde dem i massiv ek istället. Låter skitdyrt, men behöver verkligen inte vara det. Brädgårdstorkade fula ekplankor för hundralappen styck är inget för möbelsnickare, men duger gott till odlingslådor och ek ruttnar inte bort så lätt.

Visst är det lite dyrare än tryckt, men inte farligt. Klart billigare än pallkragar från Granngården i alla fall. Entumsbrädorna jag köper är ungefär 300*30 cm och är dessutom klart roligare att jobba med än tryckt furu.

Odlingslåda av massiv ek i trädgården, gjord av brädgårdstorkade ekplankor, mot en bakgrund av gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marie Kollberg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.