Thomas59
Åbacka skrev:
Du har ju gjort ett gediget arbete, men jag baxnar lite inför fyllandet av fyra sådana lådor. 27 50-literssäckar!!! Det blir många "5 för 100:-". Kan man inte fylla upp med något grövre till ungefär hälften, sedan lägga duk eller tidningar och sedan den jord du ska odla i? Jag tänker bara att du nog bör byta ut jorden (eller merparten av den)vart 3:e år eller så, som man gör i odlingsbäddar i växthus. Sen får du räkna med att det kommer att sjunka ihop betänkligt oavsett.
Jag är ingen expert, men detta är vad jag tänker.
Jo du har helt rätt. 20 cm jord räcker för att odla det mesta och med 40 cm kan man odla i stort sett allt. Det kommer nog att sjunka ihop till drygt hälften av nuvarande volym.

Ska försöka hitta något bra att fylla upp med men tomten är ganska ren. Ska bygga en "vintergrillplats" i ett hörn av tomten och där finns ett stenröse som jag kan plocka sten från och vid ett träd, bakom huset, ligger 1 m3 nästan förmultnade grenar som tidigare ägare lämnade och som jag inte hunnit rensa bort..

Med lite växelbruk och gödsling tror jag inte att jorden kommer att behöva bytas ut de närmaste åren men visst, det hade kanske varit optimalt.

Runt jorden som grävdes bort (syns på bilderna) kommer jag att bygga en låg ram och täcka med tjock markduk i 2-3 år. Då är allt ogräs borta och uppblandad med kompost, brunnen hästgödsel och lite sand kommer den att bli perfekt att odla sparris och potatis i.

Det växer sparris på en odling 200m från huset med samma jord så det lär funka..
 
Thomas59
Nu är odlingsbänkarna i stort sett klara. Sen sist har stenkanten och gruset kommit till. Ska fylla med grus på vänster sida och baksidan men jag har faktiskt ingen aning om var jag kan köpa grus i små mängder.

Stenkanten är Benders Antik. Grävde ur, grusade, markduk och sättsand och stenar med fogsand.

Tagit lite tid då frugan beställde en solsäng och ett underrede till parasollen som gör att den går att flytta. Parasollen väger 100 kr med stenarna så den är inte direkt mobil i orginalskick. Hjulen hittade jag på JULA (!)

Snabbsnickrade och målade med min nya Bosch 65:a färgspruta. Fabriksfinish på målningen!
 
  • DSC00074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korvgubbe
Hur blev det sen? Inga bilder på när det är klart med plantering och allt? Om du hade gjort om jobbet idag, hade du då gjort exakt likadant eller har du hittat saker som du hade gjort annorlunda?
 
Vad kul tråd, har inte sett den tidigare, men ämnet är mitt...........men det var många år sedan trädgårdsmästarna odlade i bänkfönster. Men vi hade då, världen största melonodling, utanför Malmö, tror man odlade 30 ton melon (nätmelon) på 3 veckor. Men bänkfönstren såg inte riktigt ut som de som visas här. De var betydligt lägre, och med glasram över, som man varje morgon lyfte på, i ena ändan, satte en kruka imellan, för att få in lite ny luft.. Ramarna kring de gamla bänkfönsten var av obehandlat trä, då det vid denna tid inte fanns tryckt virke. Men visst funkar det med tryckt virke, men man kan tvätta dom på insidan några gånger, sedan dom är hopspikade. Kanske inte fel att gräva ned en rad tunn leca, som står några cm upp från marken, och som får bli "grunden" till lådan, så håller den i 10--20 år.
 
en svunnen tid
http://valsen.tumblr.com/post/4712203751/greenhouse

jag trodde jag skulle finna bilder på de gamla bänkfönsterodlingrna, men det var inte lätt.
Äntligen fann jag en bild, om hur det såg ut när man odlade i bänkfönster, kanonbild!

vaxthus.2.jpg
 
Redigerat:
Korvgubbe skrev:
Hur blev det sen? Inga bilder på när det är klart med plantering och allt? Om du hade gjort om jobbet idag, hade du då gjort exakt likadant eller har du hittat saker som du hade gjort annorlunda?
Jo det kunde vara kul att få lite info, men jag tycker bänkarna verkar höga, och så såg jag där var plast på insidan, och det gör dom väldigt täta. Det blir mycket fukt därinne, vilket vita flygare, spinn och annat trivs i, som tar kål på odlingen, men visst, det gäller att försöka.
 
Jag är också nyfiken på reflektioner kring vad som har funkat och inte. Har det till exempel funkat att hålla sniglarna borta med plastgräsbarriären (är det sådan där "astroturf"-dörrmatta du menar?).

->saturnus blir det sådana fuktproblem (med odjur som följd) även om man inte plastar botten? Har för mig att jag har set Bosse Rappne bygga odlingsbäddar isolerade med frigolit (även i botten), det borde också leda till samma problem då – eller?
 
Thomas59
Korvgubbe skrev:
Hur blev det sen? Inga bilder på när det är klart med plantering och allt? Om du hade gjort om jobbet idag, hade du då gjort exakt likadant eller har du hittat saker som du hade gjort annorlunda?
Hade så när glömt denna tråden. Odlingsbänkarna funkar perfekt. Hade inte ändrat något om jag skulle byggt dem idag. Inga problem med (överdriven) fukt eller "odjur. Tvärt om så verkar det mesta (utom just odjuren) trivas i bänkarna. Allt från svårodlade/känsliga kryddväxter/grönsaker till potatis, kronärtskockor och sparris mm. Ja just det, sniglarna tar sig inte upp i bänkarna heller. Thomas - Sniglarna 1-0.

Har byggt "tak" av läkt och byggplast till två av bänkarna. Kan försöka fixa ett foto när jag får tid. "Taket" sitter med en sorts gångjärn i ena långsidan och går att fälla upp så att det inte blir för varmt. I dessa bänkar växer det så att vi knappt hinner äta allt.

Höjden och bredden är perfekt och gör det mycket enkelt och bekvämt att arbeta med odlingarna. Även "sittbrädan" var ett lyckokast. Bekvämt att kunna sitta på kanten och bra till att lägga ifrån sig verktygen så man påtar i lådorna.

Kan förresten rekommendera att odla kronärtskockor. Hade 6 plantor som vi drog upp från frö och fick väl 4-8 kronärtskockor på varje planta. Sagolikt goda. Skulle dom överleva (egentligen fleråriga men knappast i Stockholmstrakten) kan man få upp till 15-20 kronärtskockor per planta. Sparrisen ska flyttas till det närliggande öppna landet och utökas. Grannen har ca 45 000 sparrisplantor så jag har blivit lovad och ta så många jag vill ha.

Har för övrigt byggt två mindre odlingbänkar precis vid grilllen, avsedda enbart för kryddväxter. Ska försöka ordna en bild på dessa också.
 
Snyggt jobb! Håller på med 8st sådana själv här. Vill också odla kronärtskockor, och sparris. Får se hur det går i boråstrakten... Inte direkt skånskt klimat här :)
Vilken höjd blev det på dem? Mina kommer bli 50cm (eller 48cm, om man ska vara petig)
 
Thomas59
Stew skrev:
Snyggt jobb! Håller på med 8st sådana själv här. Vill också odla kronärtskockor, och sparris. Får se hur det går i boråstrakten... Inte direkt skånskt klimat här :)
Vilken höjd blev det på dem? Mina kommer bli 50cm (eller 48cm, om man ska vara petig)
Kronärtskockor bör inte vara något problem. Konsten är väl att få dem att klara vintern då de riktiga skördarna kommer från år 2 och frammåt. Som ettåriga med ca 4-6 skockor per planta duger iofs också.

Jo, höjden på sorten vi har här blir väl ca 40-50 cm och kanske väl smala för min smak men inga problm att odla.
 
Thomas59
Här kommer ett kort från vardagrumsfönstret på taken/huvarna till två av odlingsbänkarna.
 
  • IMG_0977.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
smafaglar och 5 till
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Här kommer ett kort från vardagrumsfönstret på taken/huvarna till två av odlingsbänkarna.
Tjusigt,

Vilka enkla men ändå funktionsdugliga huvar.
Hur har du gjort på vänstersidan, med gångjärnen? Hur öppnar man så att man kan tex plocka eller rensa. Vilar huven mot något då, eller måste man plocka bort den?

Har planer på att göra liknande, men mina planer var väldigt avancerade, fräsa ner kanalplast. Räcker ju gott så här. Borde klara väder och vind!
 
Tror jag ser fönsterhaspar på sidorna. Är det dessa som används månne?
 
Thomas59
Stew skrev:
Tror jag ser fönsterhaspar på sidorna. Är det dessa som används månne?
Japp! Gångjärnet består av två små vinkeljärn på kortsidorna med en skruv i sittbrädan och en i taket. Ingen särskild tanke bakom detta. Tog vad jag hade hemma.

En fönsterhasp mitt på långsidan medger luftväxling som på bilden och en hasp på kortsidan medger att taket fälls upp helt.

Konstruktionen verkar i alla fall hyfsat hållbar och har motstått höststormar och snö denna vinter trots att jag glömde att stänga dem.
 
Thomas59
Små odlingslådor på G vid grillplatsen. Hade två pallkragar liggande så dom utgör nedersta delen. Sn byggde jag på på höjden med lite skräpvirke. Lådorna är ännu inte fyllda med jord då jag ska dra på några ytterligare lager båttjära:
 
  • IMG_0978.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.