Hej på er,

Jag brukar titta på fuskbyggarna och byggfällan och blir oerhört förvånad över att ingen verkar göra en ordentlig kontroll av sin hantverkare. Det verkar som om det är ytterst få människor som gör en bedömning om företaget/hantverkaren är seriöst. Hur kommer det sig?

- Uppfattas det som svårt att göra kontrollen?
- Är det svårt att tolka informationen som går att hitta?
- Eller är det så att det känns pinsamt att kanske behöva fråga hantverkaren varför han har ferm tidigare konkurser bakom sig?

Skulle vara intressant att få igång en diskussion kring detta.
 
a: Vi är inte vana att behöva kontrollera varandra. De flesta förutsätter att folk är pålitliga.
b: De flesta vet inte hur man gör när man kontrollerar någon.
 
Hemmakatten
När vi i vårt förra hus (10 år sedan) behövde reparera och måla om putsen anlitade vi en murare som var ca 50 år gammal. Vi frågade efter f-skattsedel och försäkringsbevis. Vi var de första som någonsin frågat honom om detta och då hade han ändå varit murare i över 30 år.

(Som ett PS kan jag tillägga att han var mycket duktig och vi anlitade honom till vårt nya hus för att mura upp två öppna spisar. Jag har med glädje rekommenderat honom om någon frågat men nu har han tyvärr gått i pension.)
 
c: folk stirrar blint på ett billigt pris och hoppas på det bästa.....
 
Glufsglufs skrev:
c: folk stirrar blint på ett billigt pris och hoppas på det bästa.....
Det håller jag med om..... nä fan... Jag ska vara riktigt inne och säga
"+ 1 på det" :-D

Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
 
Glufsglufs skrev:
c: folk stirrar blint på ett billigt pris och hoppas på det bästa.....
Tyvärr ligger det mycket sanning i detta... :confused:

Det enda folk har i åtanke är priset och sen glömmer de bort allt annat som oftast gör att det där billiga priset i slutänden blir mångfalt dyrare än om de valt med omsorg och inte efter plånboken från början... ;)
 
Ja, det ser man ju i "byggfuskarprogrammen" det låter alltid "han verkade seriös och hade ett bra pris" Undrar hur det hade gått med en som verkat seriös men hade ett högre pris.......
 
Fast flera av byggena i byggfällan har ju definitivt inte varit billiga, även om jobbet hade blivit rätt gjort. Tänker framförallt på den gamla damen som fick taket ombyggt, ofrivilligt. Sedan är det ju några av dem i byggfällan som helt klart ger dåliga vibbar, men inte alla. Den där byggaren som hade beställt fel fönster och inte fäst dem osv. Den killen tror jag inte jag skulle litat på att bygga ens ett skärmtak över cykelstället.
 
Nja...hejda dig nu....första priset var billigt...sen blev det som jag med flera sagt gång på gång, billigt är sällan billigt i längden.....

Byggaren från Sala som gjorde jobb i Uppsala gled ju in och fick jobbet pga en viss jargong.....har språkat med fler byggare med samma/liknande ursprung och....ja.....invandrare litar på invandrare helt enkelt, speciellt om man är okunnig om branchen och hur det funkar.
 
Jag ser det faktiskt som att en väl vald seriös firma blir ofta också billigast, redan i offertstadiet. En duktig hantverkare gör ofta ett bra jobb väldigt mycket snabbare än ett dåligt jobb från en mindre erfaren eller klåpare. Och den duktige vet att det går fort och uppskattar totalkostnaden väl, och blir billigast.

En av firmorna jag inte valde för vår påbyggnad, var en firma med polsk arbetskraft, de hade allra lägst timtaxa, men de hade i gengälld tänkt sätta in 8 man. Det var tänkt att 4 av dem skulle hålla på i 3 månader med det exteriöra (spika 40kvm panel, och lite inramningar runt 4 fönster). Snickaren jag anlitade till slut gjorde den delen på typ 3 dagar, med en medhjälpare.
 
Givetvis vill hantverkarna att kunderna inte ska bry sig om priset, det ligger ju i sakens natur. Men man kan ju fråga sig om problemet hade försvunnit om folk börjar välja den dyraste anbudsgivare i stället.
 
Det är ju inte riktigt så enkelt i det stora hela. Säg att 4 firmor lämnar pris, 3 st av dom ligger på mellan 95-100 tusen och den fjärde på 70 tusen. Kanon tänker kunden och tar...ja, den fjärde. Hur man än vrider och vänder på det så kan man se att det är inom ett visst spann kostnaden hamnar om jobbet då ska utföras seriöst och med bra material, risken med den som ligger lägst (om det inte är en felräkning pga misstag) är att det kommer att slarvas pga att de märker att tiden inte går ihop sig samt att det tummas på materialen för att man inte ska gå i förlust.

Att ta den dyraste generellt är ju inte ekonomiskt men däremot att ta in flera offerter och se om det skiljer mycket eller om alla ligger likvärdigt. Bloggen du hänvisade till i en annan tråd andersmc är skriven av en VD som just pga att konsumenterna stirrar blint på priset slutat med att ta in privatkunder. Så länge konsumenter inte gör ordentliga jämförelser så kommer de oseriösa att ha fritt fram och göra som dom vill, det är bara konsumenterna genom aktivt val av hantverkare som kan styra det där.
 
"det är bara konsumenterna genom aktivt val av hantverkare som kan styra det där"

Ligger mycket i det där.
 
Glufsglufs skrev:
Det är ju inte riktigt så enkelt i det stora hela. Säg att 4 firmor lämnar pris, 3 st av dom ligger på mellan 95-100 tusen och den fjärde på 70 tusen. Kanon tänker kunden och tar...ja, den fjärde. Hur man än vrider och vänder på det så kan man se att det är inom ett visst spann kostnaden hamnar om jobbet då ska utföras seriöst och med bra material, risken med den som ligger lägst (om det inte är en felräkning pga misstag) är att det kommer att slarvas pga att de märker att tiden inte går ihop sig samt att det tummas på materialen för att man inte ska gå i förlust.
Nu har jag fullförståelse för att alla som säljer någonting, om det nu är varor, arbetskraft eller kompetens, önskar att kunderna inte ska bry sig om vad det kostar. Mer inkomst för mindre arbete, det vill vi ju alla ha.

Om man nu verkligen skulle komma dit hän skulle det på kort sikt upplevas som positivt för säljarna. Men på lång sikt skulle det bromsa hela samhällsutvecklingen. Inte nog med att det skulle bli allt dyrare för kunderna, all drivkraft att förbättra sitt utbud skulle försvinna för företagarna.

Om vi nu som exempel tänker oss en kund som tar in tre offerter från tre olika företag, A, B och C. Det visar sig att A&B ligger på ungefär samma summa, medan C är 20% billigare. Då tycker jag det är ganska trist om man ska utgå från att en tredjedel av företagarna är lurendrejare och/eller dilettanter och det är därför de är billigare. Det finns betydligt fler tänkbara orsaker till det. Till exempel:

  • A&B är med i samma frimurarloge, så de har ensat sina priser.
  • A&B vill egentligen inte ha jobbet, så de lägger på 25%.
  • A&B har redan fullt upp att göra, så om de gör jobbet kommer det att bli på övertid.
  • A&B är så säkra på att de ska få jobbet att de inte bryr sig om att räkna ordentlig.
  • A&B är övertygade om att kunden har läst på Internet att billiga företag är skojare, så de lägger på 25% för att inte vara för billiga.
  • A&B vet att det finns mer jobb än det finns företag som kan utföra dem, så de behöver inte krusa nån.
  • A&B hoppas att kunden lever i villfarelsen "man får vad man betalar för" så genom att vara dyra ska de få kunden att tro att de är bättre än vad de är.
  • A&B bryr sig inte om att försöka hålla ner kostnaderna, eftersom de ändå bara överförs direkt till kunden.
  • A&B tar ut högre vinst ur sina företag.
  • C försöker utöka sitt område, så de har lägre pris för att erövra marknad.
  • C har just missat ett stort jobb på grund av att den tilltänkte kunden gick i konkurs, och nu behöver de snabbt hitta ett nytt jobb.
  • C kan samordna detta jobb med ett annat i närheten, och därigenom kostnadseffektivisera.
  • C är bättre inköpare än A&B och har bättre pris på materialet.
  • C har verkligen räknat på vad jobbet kommer att kosta.
  • C har investerat i utrustning/utbildning för just denna typ av jobb, och är därför effektivare än andra.
  • C vet att han har skicklig yrkesmän anställda och de jobbar fort och effektivt.
  • C är skickligare företagare än A&B.
Bara som exempel.


Så. nu väntar vi bara på att alla hantverkare på forumet ska kasta sig över var enskild punkt och berätta att så är det inte alls och att det har jag inte rätt att ha någon åsikt om, eftersom jag inte är hantverkare (vilket jag förvisso inte är) eller företagare (vilket jag är).
 
Mycket bra sammanställning, andersmc.

En tjänsteleverantör skall framförallt visa intresse. Ringer de inte tillbaka, dyker de inte upp för inspektion, eller verkar allmänt glömska får de inte uppdraget hur goda referenser de än har. Många strävar efter att bli eftertraktade, och filosofin går ut på att "vi har haft så mycket att göra...". Man får inte vara för tillgänglig, för att det skickar ju ut fel signaler. Ingen "duktig" hantverkare kan ha tid, inte ens att ringa en kund och uppdatera honom/henne om läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.