Lugna er lite, Nybyggd och Momin.
Vi har ju fått information från Gar-bo om hur det fungerar och att då kalla oss sago-författare är bara löjligt. Problemet är att vi får OLIKA information hela tiden. Det jag skrev senast är den info jag fått senast. Du tar illa vid dig för att din tolkning av Gar-bos villkor inte överrensstämmer med vad de själva säger. Inse att du kan ha fel. Jag kan ha fel. Du kan också ha rätt.
Men det stora problemet är att deras egna info inte riktigt synkar med vad som står i villkoren, med andras erfarenheter med dem, med deras muntliga info och så vidare.
Den som lever får se. Vi kanske ska utvärdera efteråt...

Men höj nivån!
 
guma skrev:
Lugna er lite, Nybyggd och Momin.
Vi har ju fått information från Gar-bo om hur det fungerar och att då kalla oss sago-författare är bara löjligt. Problemet är att vi får OLIKA information hela tiden. Det jag skrev senast är den info jag fått senast. Du tar illa vid dig för att din tolkning av Gar-bos villkor inte överrensstämmer med vad de själva säger. Inse att du kan ha fel. Jag kan ha fel. Du kan också ha rätt.
Men det stora problemet är att deras egna info inte riktigt synkar med vad som står i villkoren, med andras erfarenheter med dem, med deras muntliga info och så vidare.
Den som lever får se. Vi kanske ska utvärdera efteråt...

Men höj nivån!
Jag är helt med dig guma !

Jag sitter mitt i skiten själv och tycker hela historien är långt ifrån rolig.
Jag sitter inte och hittar på något eller påstår att "så är det"...
Jag för information vidare som jag läst eller hört av andra eller fått själv via samtal nr 45 till GAR-Bo. Tackar för information som man kan lägga till sammanhanget för att skaffa sig en så god uppfattning det är möjligt för att slippa stå där med skägget i brevlådan o byxorna vid anklarnanär allt väl kommer till krita.

Jag markerar när jag själv TROR eller HOPPAS på att nått är på si eller så vis.

Jag antar att du har läst hela den långa LB-Hus tråden och ser hur det ligger till för mig.


/momin
 
Jag vet Momin, det var mest mot dem som säger sig VETA hur det ligger till. Men det får vi utröna efteråt känns det som.
Jag har läst hela tråden. Jag är i exakt samma position som dig, om jag minns rätt att du var i kategori tre...
Nåväl, inom de närmsta veckorna visar det sig hur det kommer att fortlöpa så det kanske är dumt att spekulera. Däremot är det ju bra att lägga ut vad olika parter ger för information.
 
Ja precis. Kat 3

Men med NNF (valde bort spackal, måla och tapetera + måla utvändigt) entreprenad så jag är själv och jobbar för fullt i huset. :)
Taken är färdigmålade i nästan hela huset, har 1 rum kvar. Samma gäller med spackling där är det ett rum kvar. Så nu håller vi på att sätta FIN fiberduk som vi sen ska grunda 1-2 gånger o sen toppmåla.
Målet är att ha allt detta färdigt tills det är dax för EL, VVS och kakel/klinker killarna kommer tillbaka efter att GAR-Bo godkänt offerterna.


/momin
 
Kategori 5 (slutbesiktning med anmärkningar)
Visst har vi kommit lindrigt undan i jämförelse med er som hamnat i betydligt värre läge. Men det bådar inte gott när en kategori 5 som är så enkel att "bli av med" inte ordnas.
Begäran om utbetalning av innestående medel har legat hos Gar-Bo nu i 2 veckor. Från början skulle man skicka in en skadeanmälan som de sedan ändrade till förfarande enligt brevet.
Hur svårt kan det vara så att uppfylla det som de gemensamt kommits överens om. Har de kanske problem att få fram de deponerade beloppet på Gar-Bo?

Notera att ni tar hand om alla protokoll, kontrollplan, egenkontroller, lägeskontroller osv. Vi har blivit av med våra i denna soppa vilket ställer till uppenbara problem för att få ut slutbevis från kommunen. Dessbättre kan man tillägga att det gäller kanske 25st ytterligare i området. KA har inget. LBhus letar?

/naffas
 
nybyggd skrev:
ala som idag bygger med seriösa husföretag har en betalnings plan,i denna säger det klart och tydlig att INGEN förskottsbetalning skall ske.
och gar bo tar över där lb gjorde konkurs.
Titta, STORA bokstäver funkar ju på din dator.

Använd dom i början av varje mening så är det lättare att läsa vad du skriver.
 
mycke_nu skrev:
Titta, STORA bokstäver funkar ju på din dator.

Använd dom i början av varje mening så är det lättare att läsa vad du skriver.
om du inte kan läsa så strunta i mina inlägg,eller är sidan till för rättstavning ????
 
Ursäkta .. men påhopp om hur folk skriver i trådarna/forumet är inget jag tycker man påpekar så där .. det är oförenlig med god smak.

Alla kan inte skriva rätt av olika anledningar ett tex är om man har dyslexi el liknande svårigheter.
eller som jag dålig på data & stavning i största allmänhet.
 
nybyggd skrev:
ursäktar jag inte hunnit svara,men ska förska reda ut lite.
eftersom jag själv jobbar på ett stort försäkrings bolag så kollar jag ju även gar bos regler.
gar bo tar över helt enkelt över där lb hus var vid konkursen på era hus.
detta görs ju i samrådan med konkurs förvaltaern då ursprungs fordran äges av lb i kk.
gar bo tar även hand om e,v fördyringar vid färdigställandet.
självrisk utgår inte vid konkurs.
men inte 17 är det en rolig sits ni är inne i nu.men simma lugnt och snacka med kk förvaltaren samt gar bo och inte merparten av hemmaråden här.

för alla som har ett hus under byggnation från lb hus,detta avtal gäller fortfarande fast i konkurs boet,som då gar bo tar över där kk förvaltaren inte kan detta.
bra inlägg nybyggd, äntligen ser jag att den information jag hade sedan tidigare från GAR-BO (1994) var just den du nu skriver om. Då (1994) höll jag inne en ganska hög summa för brist o fel (jag bodde i huset) kk-förvaltaren skickade flera skrivelser och ville komma åt pengarna...nej svarade jag, inte förrän du kommer hit och åtgärdar brist o fel. Jag kontaktade GAR-BO, om vad göra, Jo jag skulle skicka in pengarna till GAR-BO, som skulle betala mig 36.000, som man på avstånd ansåg att brist o fel skulle kosta att åtgärda? resten av pengarna skulle man skicka till kk-förvaltaren. Efter detta bröt jag all kontakt med GAR-BO och kk-förvaltaren, i senare tvist i domstol, fick jag behålla alla stålarna, =220`. Min uppfattning, idag som då, är den samma om GAR-BO
 
momin skrev:
Ja precis. Kat 3

Men med NNF (valde bort spackal, måla och tapetera + måla utvändigt) entreprenad så jag är själv och jobbar för fullt i huset. :)
Taken är färdigmålade i nästan hela huset, har 1 rum kvar. Samma gäller med spackling där är det ett rum kvar. Så nu håller vi på att sätta FIN fiberduk som vi sen ska grunda 1-2 gånger o sen toppmåla.
Målet är att ha allt detta färdigt tills det är dax för EL, VVS och kakel/klinker killarna kommer tillbaka efter att GAR-Bo godkänt offerterna.


/momin

Bäste momin, då Du skriver mycket här och i en annan tråd, så undrar jag hur långt det har gått i din kontakt med GAR-BO. Har GAR-BO betalt ut några pengar till dina hantverkare? och hur ställer sig GAR-BO till att du sitter på pengarna från spärrförbindelsen.
 
Mikael_L
naggen, m.fl.

Hur gick det med ert LB-hus och GAR-BO så här efter konkursen?
 
En stilla undran bara....måste man inte maila/skicka via brev sina synpunkter/frågor?
Själv skulle jag aldrig ringa.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.