lynx
Har sålts hundratals eller kanske tom. något tusen Biomatic 20+ de senaste 8 åren.
Slussvingar behöver man byta om ca. 3 år. Ett enkelt jobb som man gör själv.
Efter 7-8 år kanske växellådan behöver en översyn. Dessa reservdelar till överkomligt pris och service finns överallt.
Om det sålts 10 ETA och Fröling pelletspannor i Sverige blir det rätt kostsamt att hålla en serviceorganisation på den lilla serien. Priserna på service blir därefter. Vad kostar reservdelar? Ingen som vet. Keramiska brännkammare och liknande brukar inte vara billiga.
Vad kostar en ny elektronikstyrning när garantin har gått ut?
En vanlig installatör ska inte ge sig på dessa österrikiska pannor.

Att dom sålts bra i Österrike har att göra med konkurrensbegränsning och ekonomisk protektionism. Något som vi är dåliga på i Sverige. Sätter österrikiska myndigheter upp bestämmelser som gör att bara de inhemska pannorna platsar in så blir det ingen import.

Säga att Biomatic 20+ bara klarar sig i 2 veckor är rent löjligt.
En ctc panna sedan 1974 med en Roslagsbrännare för 17000 hjälpte jag till att installera.
Det systemet klarar drygt 2 veckor utan tillsyn men sedan behöver pannan tömmas på aska.

Gaselle pannan kanske är ett bra alternativ om man nu hinner med att både elda med ved och pellets med en så låg energiförbrukning.

Allt beror på om det ska eldas mot acktank eller om värmen tas ut direkt från pannan.
Kostar utrymme att ha stora tankar. Ett bulkförråd kan eventuellt läggas i en utbyggnad.
Ska man ha både bulkförråd och fullskalig vedanläggning går det åt mycket utrymme.
 
<<Säga att Biomatic 20+ bara klarar sig i 2 veckor är rent löjligt.>>

Det beror väl till 110 % på effektuttaget, efter 50 brinntimmar är det väl dags för asktömning, min i verkstan går en månad höst och vår men mitt i vintern med -30 får den gå dygnet runt då den måste stötta husets VP så på några dagar är det dags.

Protte
 
L
johanpelle skrev:
lynx
Har sålts hundratals eller kanske tom. något tusen Biomatic 20+ de senaste 8 åren.
Slussvingar behöver man byta om ca. 3 år. Ett enkelt jobb som man gör själv.
Efter 7-8 år kanske växellådan behöver en översyn. Dessa reservdelar till överkomligt pris och service finns överallt.
Om det sålts 10 ETA och Fröling pelletspannor i Sverige blir det rätt kostsamt att hålla en serviceorganisation på den lilla serien. Priserna på service blir därefter. Vad kostar reservdelar? Ingen som vet. Keramiska brännkammare och liknande brukar inte vara billiga.
Vad kostar en ny elektronikstyrning när garantin har gått ut?
En vanlig installatör ska inte ge sig på dessa österrikiska pannor.

Att dom sålts bra i Österrike har att göra med konkurrensbegränsning och ekonomisk protektionism. Något som vi är dåliga på i Sverige. Sätter österrikiska myndigheter upp bestämmelser som gör att bara de inhemska pannorna platsar in så blir det ingen import.

Säga att Biomatic 20+ bara klarar sig i 2 veckor är rent löjligt.
En ctc panna sedan 1974 med en Roslagsbrännare för 17000 hjälpte jag till att installera.
Det systemet klarar drygt 2 veckor utan tillsyn men sedan behöver pannan tömmas på aska.

Gaselle pannan kanske är ett bra alternativ om man nu hinner med att både elda med ved och pellets med en så låg energiförbrukning.

Allt beror på om det ska eldas mot acktank eller om värmen tas ut direkt från pannan.
Kostar utrymme att ha stora tankar. Ett bulkförråd kan eventuellt läggas i en utbyggnad.
Ska man ha både bulkförråd och fullskalig vedanläggning går det åt mycket utrymme.
nu chansar du igen, 10st ETA/Fröling?
Fröling har funnits i sverige i 7-8år
ETA kanske 4år

Vad kostar reservdelarna?
Kolla upp det, du får det att framstå som att dom kostar 10gånger så mycket
som andra, utan att veta.

Keramik i pelletspannor för villor, vilka har det?

Det stora problemet jag ser med pelletsbrännare som inte askar ur eldstaden är
den "dagliga" driften.
Att byta slussvingar var tredje år verkar lätt jämfört med att hacka bort koks
från brännarskålen var annan vecka.
Att dessutom köra med el för vv på sommaren som du i många fall rekommenderar
tyder på att något inte står rätt till, el är fortfarande mer än dubbelt så dyrt som pellets.
 
_lynx_ skrev:
Att dessutom köra med el för vv på sommaren som du i många fall rekommenderar
tyder på att något inte står rätt till, el är fortfarande mer än dubbelt så dyrt som pellets.
I Januari kostade el (fritt uttaget inkl moms på rörligt) 1,13 kronor / kwh.
Samma månad kostade pellets fritt gård i småsäck 0,56 kronor / kwh.

Systemverkningsgraden på elberedare hemma hos oss ligger på 90% fritt beredare.
Systemverkningsgraden på olika pelletsalternativ kan jag icke uttala mig om, men tippar att den är sämre. Sen får vem som helst göra matematiken. Men nog är pelletsenergin bra mycket bättre till, särskilt när elpriset i Januari var speciellt lågt.
 
L
Lillkorpen skrev:
I Januari kostade el (fritt uttaget inkl moms på rörligt) 1,13 kronor / kwh.
Samma månad kostade pellets fritt gård i småsäck 0,56 kronor / kwh.

Systemverkningsgraden på elberedare hemma hos oss ligger på 90% fritt beredare.
Systemverkningsgraden på olika pelletsalternativ kan jag icke uttala mig om, men tippar att den är sämre. Sen får vem som helst göra matematiken. Men nog är pelletsenergin bra mycket bättre till, särskilt när elpriset i Januari var speciellt lågt.
Har man en panna med liten vatten volym samt välisolerade ledningar är förlusterna väldigt små, har tyvärr ingen "data" men skulle gissa på att det är ungefär samma
som en VP där många ledningar kring växlarna dessutom är oisolerade.

En bra tank/vvb har väl samma förluster som en el vvb så även där är pellets förlustena billigare än motsvarande el.
Det viktiga är att tanken inte står och läker värme.
 
Redigerat:
_lynx_ skrev:
Det viktiga är att tanken inte står och läker värme.
Efter att ha mätat elberedaren värmeläkage så måste jag försöka klä på dom en extra kostym på någe vis.
 
L
exakt, sen är det många som köper en "snik" vvb bara för sommar drift som läker mer
värme än en välisolerad ack/vvb.
Man behöver heller inga monster tankar, en 400L beredare gör stor skillnad för sommardriften
jämfört med att bara köra mot pannvolymen.
 
johanpelle skrev:
Ved/pellets är en alltigenom dum kombination. Några bra "kombi" pannor finns inte. Vill du lägga ned 85000 på en vedanläggning med 3-4 m3 acktank så är det i så fall i den vedpannan du ska stoppa in pelletsbrännaren.
Tillkommer då kostnader för vedprocessningsmaskiner för du tänker väl inte såga för hand och klyva med yxa? Vedbod för att torka veden behövs också.

Du nämnde tank. Är det tekniktank till solfångaren du har eller är det en riktig acktank som både varmvatten och värme ska tas ifrån.
Är det en riktig acktank så ska du inte ha en pelletspanna utan en laddningspanna av typ Ecotec MiniQ.
[länk]
55 liter vatten ger små förluster vid eldning mot acktank. En vanlig pelletspanna har för stor vattenmängd.

Blir alltid krångligt och kompromissfyllt när folk ska kombinera alla möjliga energislag.
En sak är säker. Ved och El kommer bara att bli dyrare för varje år. Pellets verkar idag som den säkraste lösningen.
Du har såpass liten förbrukning så att kosta på astronomiska summor på uppvärmning lönar sig knappast.
Satsa på ett värmesystem i stället för lite här och lite där så får du mest utbyte för kostnaden.
Vi har en 750 liters tank med elpatron, tappvattenautomat och värmeväxlare till solfångarna.
Så enda skillnaden på en laddningspanna och pelletspanna är vattenmängden?

Som det ser ut just nu är det ingen tvekan om att jag vill köra bara pellets.Men om man ser till framtiden är jag inte lika säker.

Jag har gjort ett medvetet val att satsa på förnybar energi för att inte bli beroende av el.På grund av att jag tror att elen bara kommer bli dyrare.
Därför svider det att "låsa" upp sig på pellets.

Du har en poäng i att det kanske inte är värt att satsa på en alltför dyr anläggning.Veden kanske kostar mer än den smakar om vi kommer ha så låg förbrukning som energiberäkningen säger.
Men jag vill ändå satsa på en kvalitetspanna.
 
GoForIt skrev:
Gällande volymen på förrådet, så bör det ju klara minst 3 tons leverans (fraktfritt) vilket ger cirka 4,5 m³.
På det bör man lägga lite marginal, då det inte går att fylla 100%, och aldrig över avluftningen.
Ja,har sett att minsta leverens är 3 ton på bulk.

Vi kommer nog ha runt 2,40 i takhöjd?

Vad skulle vara smartast måtten på förrådet om man tänker sig ett förråd på ca 7,5-8 kubik?
För att förutsättningarna blir dom bästa.

Lång eller kort bottenskruv.Brett eller smalt på andra ledden.?

Det jag har tänkt lite på är om man har en lång skruv som måste tas ut för service kan det ju bli lite strul.

Nu har jag ritat 1 X 3,5 och 2,20 högt.
 
Jag kommer att köra småsäck, då hämtar man en eller två pallar på exempelvis byggmax när man ändå är in till stan, då spar man utrymme. Och så himla jobbigt blir det inte att fylla förrådet, jämfört med nu. Källare, trångt, lågt i tak, ingen dörr utifrån...
Och får man på ett par gafflar på traktorn så blir det ännu bättre :)

Sent from my XT910 using Byggahus
 
Calle&Lisa skrev:
Ja,har sett att minsta leverens är 3 ton på bulk.

Vi kommer nog ha runt 2,40 i takhöjd?

Vad skulle vara smartast måtten på förrådet om man tänker sig ett förråd på ca 7,5-8 kubik?
För att förutsättningarna blir dom bästa.

Lång eller kort bottenskruv.Brett eller smalt på andra ledden.?

Det jag har tänkt lite på är om man har en lång skruv som måste tas ut för service kan det ju bli lite strul.

Nu har jag ritat 1 X 3,5 och 2,20 högt.
Vårt förråd är 2,85 x 1,45 och 1,95 högt (=under avluftningen) vilket ger ganska exakt 8m³. Är det helt tomt så lyckas vi fylla lite drygt 4 ton, vilket motsvarar vad vi har i årsförbrukning en normalsäsong.

För en bra lösning ska man försöka undvika böjar på anslutningsröret, samt få största möjliga längd innan pelletsen slår i vägg. Många bygger numera också rännor. Se mer på pelletsforumet. Viktigt är också att lastbilen kan komma nära anslutningen och undvika långa slangar.

Vi bestämde oss för att testa första säsongen utan inbyggd skruv och ösa pelletsen manuellt i det veckoförråd som står utanför. Den närheten i kombination med oro för driftsstörningar med inbyggd skruv och mycket spån har gjort att vi aldrig monterat någon inbyggd skruv.
 
Har en känsla av att du inte alls är klar på vilken teknisk utrustning olika eldningsslag kräver. Det går inte att blanda friskt så man måste bestämma från början vart man vill komma.
750 liter tank med tappvatten till solfångarna är bra. Ger varmvatten under en del av året.

Enklast och mest lättskött är att komplettera med en komplett pelletspanna typ Biomatic eller CTC Ecoflex. Med en omkopplare kan man växla varmvattentillförseln från tanken eller pannan. Värmen till huset tas då via shunt från pelletspannan.

Annat alternativ är att du tar också husvärmen från tanken. Då ska pannans enda uppgift vara att ladda tanken. EcoTec MiniQ laddpanna eller liknande behövs.
En vanlig pelletspanna ska inte eldas mot tank för då blir värmeförlusterna för stora.

Ska du också elda med ved så är en 750 liter tank som ett spott i Atlanten. Du vill ju ha det bekvämt och lättskött. 3500-4000 liter är minimum tankstorlek.
En vedpanna med möjlighet för pelletseldning behövs. Exempelvis Gaselle pannan.
Husvärme och varmvatten tas då från tanken.
 
Jag måtte ha världens bästa leverantör av pellets, för varje leverans så kör jag tomt men det är bara någon deciliter spån i botten.

Protte
 
På de drygt fyra ton vi fick sista gången (från AGROL) så hade jag över 300 kg spån..
 
prototypen skrev:
Jag måtte ha världens bästa leverantör av pellets, för varje leverans så kör jag tomt men det är bara någon deciliter spån i botten.

Protte
Vilken leverantör har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.