Hålta skrev:
Nu är husen borta från Hemnet. Var dom så lättsålda, eller?
Hur är det med ditt hus mia? Blev det klart ?
Vad jag förstått så blev det sålt direkt, det är dock inte riktigt klart än. Dom fixar och donar där.

Dom andra två husen är inte heller klara än, sakta men säkert, med betoning på sakta - blir dom mer eller mindre färdiga ...IMAG0560_disp800.jpg

Men oj, kom fönstret under marken...
IMAG0561_disp800.jpg
 
Första huset som såldes gick vad jag förstod inte igenom besiktningen, köpet gick därmed tillbaka. Nu är sedan ett tag Isorast utsparkat från bygget och några andra byggare lappar ihop husen ...
 
Inte förvånad.

Nu är även Ecological Sverige AB i konkurs. Det är alltså andra företaget efter Ecological Jönköping som Birger sätter i KK. Kvar finns relativt nystartade Ecological Skandinavia med adress Älgbacken, Värmdö.

:S
 
ramini skrev:
Inte förvånad.

Nu är även Ecological Sverige AB i konkurs. Det är alltså andra företaget efter Ecological Jönköping som Birger sätter i KK. Kvar finns relativt nystartade Ecological Skandinavia med adress Älgbacken, Värmdö.

:S
Det är för övrigt adressen till bygget dom är utsparkade ifrån!
 
Fick för mig att Isorast även var den nya byggherren/ägaren efter nexthouse, men tydligen inte?
 
ramini skrev:
Fick för mig att Isorast även var den nya byggherren/ägaren efter nexthouse, men tydligen inte?
Nej, som jag har förstått det hela är det markägaren som är byggherren. Det är två bröder som bygger tre stycken hus på spekulation. Det ser inte kul ut runt bygget, skräpigt och eländigt, hällt ut betong i ena slänten har dom gjort också.
 
Kan vara värt att nämna att Birger är igång med ett nytt bolag: Green Construction AB.

Konka ett, starta ett nytt - hur länge kan man hålla på så?
 
Fröberg skrev:
Startade Eco logical i Jönköping AB september 2008
Sitter som VD men hoppar av 2010-03-09 och blir istället extern firmatecknare/VD.

Startar Ecological Sverige AB oktober 2010
Sitter som extern VD
I skrivande stund ett skuldsaldo på 847679 kr
14 betalningsanmärkningar

Startar Ecological Skandinavia AB september 2011
Sitter som ledamot

ska bli intressant att se vad som händer...

Dags för en uppdatering.

Ecological Skandinavia AB
4 betalningsanmärkningar på 109 383 SEK, inget skuldsaldo.
8 ansökningar om betalningsföreläggande på totalt 310 078 SEK.

2012-08-04 byttes hela styrelsen ut och företaget byter namn till IMITAR AB.
Ingen av bröderna S. sitter nu med i styrelsen. Den nya styrelsen består av tre personer där två är utländska personer (ej svenksa personnummer). Jag ringde kronofogden om den den tredje personen som är svensk och delgivningsbar. Hon har inga tidigare företag men en massa anmärkningar och är skyldig en hel del pengar. Bosat på helt annan ort. Företagets adress är en BOX hos Brevia...

Med mina tidigare erfarenheter känns detta som en målvakt. Inget som jag såklart kan bekräfta men det ska bli itressant att se vad som händer.

Bröderna S. har nu ett gemensamt företag som heter Green Construction AB (orgnr 556886-9621).
Företaget startades 2012-05-05, saknar F-skatt.

All information ovan är offentlig information.
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
Nu gör de reklam här på Bygga Hus, man får hoppas folk blir varnade av den här tråden.
Produkten verkar vara bra synd att det är en massa skojare som ligger bakom och bara förstör, lider med er drabbade.
 
I vilket inlägg finns reklamen? Kan du lägga en länk?
 
Dyker t ex upp i den här tråden, till höger...
Skärmavbild 2012-08-13 kl. 10.46.44 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som sagt; systemet är inte bättre än den som bygger.... Jag avråder starkt ifrån att låta Birger komma i närheten av något bygge....
 
Hittade nyligen den här tråden och kan bara beklaga de som råkat illa ut efter att ha anlitat Birger S (eller ett av hans konkursade bolag).
Vi anlitade honom 2007 för att bygga oss ett hus och våra erfarenheter kan sammanfattas i ständiga förseningar, fel i leveranser, oproffsigt hantverk, byggfel, lögner, hot om konkurs, krav om fler förskottsbetalningar, strejkande arbetare p g a ej betalda löner, underleverantörer som inte fick betalt och listan fortsätter och fortsätter.
Det hela slutade med att banken drog tillbaka lånet eftersom "huset" som levererats var snett och vint, otätt och stora delar av leveransen saknades. Birgers bolag som då hette Wetterstaden Group AB gick i konkurs. Vi hade just innan det lämnat in en stämning mot bolaget som vi senare vann p g a att de inte svarade på stämningen (tredskodom) där bolaget dömdes att betala oss 1,2 miljoner men det hjälpte inte när inga pengar fanns.
Bolaget hade inga försäkringar och hade trots att de enligt kontraktet förpliktat sig till det och bedyrat att det var ordnat inte tecknat något färdigställandeskydd.
När vi granskade hans bokföring efteråt kunde vi bl.a. se att han bokfört våra inbetalningar som egna insättningar vilket han då sedan kunnat plocka ut skattefritt.
Huset såldes av banken på exekutiv auktion för ungefär det vi betalt för tomten vilket lämnade oss med en skuld på ett par miljoner och en totalt raserad ekonomi med ständiga krav från kronofogden.
Vi gick vidare och stämde Birger personligen eftersom vi ansåg honom vara personligt ansvarig för bolagets förpliktelser. Vi fick dock inget rättsskydd från vårt försäkringsbolag eftersom vi inte tecknat villaförsäkring förrän stommen hade levererats och börjat byggas och i det läget hade tvist redan uppstått. Vi drev stämningen utan advokat och lyckades bevisa att Birger var personligt ansvarig för bolagets förpliktelser eftersom mer än halva aktiekapitalet var förbrukat men vi trodde inte att vi behövde ingående bevis på hur mycket det skulle kosta att färdigställa hans leverans och rätta till det som var fel och därför förlorade vi målet. Det kändes som en självklarhet i sammanhanget och något som var uppenbart att det inte var småpengar det handlade om. Rätten hade till och med konstaterat att Birger ljög om vissa saker under förhandlingarna, men vi förlorade eftersom bevisbördan låg på oss. Vi tog i efterhand fram intyg och dokument från bl.a. kvalitetsansvarige och från de som köpte och färdigställde bygget som bevisar vad det kostade att fixa det som Birger skulle ha levererat (och fått betalt för) men då var det försent. Vi hade ju ingen erfarenhet av rättsprocesser och det visade sig att det hjälpte inte att komma med bevis efteråt. Vi överklagade ända till högsta domstolen men de ville inte ens ta upp fallet igen.
Under förhandlingarna i tingsrätten ville Birger förlikas och erbjöd oss 200 000 kr samt att stå sina egna advokatkostnader. Vi tackade nej till det eftersom vi förlorat över 2 miljoner. När vi nu förlorade stämningen kräver Birger oss på över 200 000 kr via kronofogden för sina advokatkostnader.
Vi har försökt få honom att förstå att p g a honom har vi blivit totalt vingklippta ekonomiskt och att även om han kom undan stämningen med en hårsmån har han ett moraliskt ansvar gentemot oss och kunde åtminstone dra tillbaka kravet via kronofogden men han ser det som "en principsak" att hålla fast vid kravet.
Han hänvisar också till att han inte har råd p g a att vi anmälde honom till skatteverket p g a bokföringen och att han därmed blev upptaxerad några hundratusen.

Vi vill bara gå vidare och lämna det här bakom oss men så länge han kräver oss på pengar via kronofogden går det inte. Vi har hittat flera som råkat illa ut p g a honom och funderar på att försöka få media att granska detta. Hur en person bara kan få fortsätta lura folk med nya bolag. Hur man kan bli stående helt rättslös trots att man har rätt p g a att man inte har råd med en advokat och rätten inte upplyser om vilka bevis de behöver. Hur man bara kan ljuga i rätten och komma undan med det. Hur man kan begå grova bokföringsbrott och inte bli straffad. Vi polisanmälde honom men polisen hade större fiskar att jaga blev i princip svaret vi fick.
Jag funderar på att skriva ner hela berättelsen i detalj i en blogg som jag kan länka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.