Bygget har stannat till ganska så bra, då pengarna är slut.. :(
Men har ju fått på lite mer brädor på köks delen. Fått målat så långt jag hade färg.
Så har jag fått på plats mer stöd till taket uppe på vinden, men batteriet i kamera tog slut, så jag får ta kort på det senare.
Nu blir det i alla fall bara att fixa med dom delarna jag har. :(
 
  • 114.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 115.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får gärna berätta mer om den där väderstationen, ge gärna lite länkar så man kan läsa in sig på området. Söker en seriös väderstation som funkar, kan den dessutom visa temepratur i poolen så är det en bonus. Att kunna läsa av den över nätet är ju fränt...
 
Jag har inte köpt den bästa av väderstationerna på marknaden, men köpte min faktisk på Teknikmagasinet .
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=340662 Den har ingen extra givare som kan kopplas til som typ en "Poolgivare". :(
Denna kommer med en USB kabel för tillkoppling till dator, och en software som heter EasyWeather. Med detta programmet så blir det svårt (vet inte om det ens funkar) att koppla till webben.
Jag hittade ett program från http://sandaysoft.com/ som gör till koppling till webben möjligt. Jag hade väll lite svårt att ställa in alla saker, men jag är ingen "Guru" på html koder. Har du varit med på att göra en websida förut så går det ganska så lätt.
Men om du kollar på sidan som Cumulus ligger på så finnas det här ett forum som man hittar svar på allt man skulle ha av frågor. http://sandaysoft.com/forum/
Jag har ju häller inte gjord mig en egen sida som sammanställer alla dom här sidorna, men Cumulus kommer med en "Standard" web sida som har all möjlig information, som också länkar rätt till andra sidor nederst på sidan, som denna http://hem.bredband.net/catlim/cumulus/web/today.htm
Tror bara inte jag får till att koppla detta upp nu denna gången jag är på stugan, så det funkar nog bara när jag är här än så länge. :(
Måste ha en 3G router som kopplar upp mitt mobila bredband igen om det skulle tappa förbindelsen också innan jag sätter det upp helt och hållet..
Orsaken till att jag valde denna var att denna var billig i förhållande till andra väderstationer som har fler givar som kan till kopplas. Som typ denna : http://www.oregonscientific.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=293&category_id=91&option=com_virtuemart&Itemid=29&lang=sv som går på 4500, och då måste köpa till en "Poolgivare" för 800 kr.. :( Så det springer i väg rätt bra om man skall ha någon fler givare.
Hoppas detta kan hjälpa dig lite på vägen "Chip"
 
Hej "Raptor50" ;-)) Det har inte varit nått liv i denna tråd sedan 111103, men jag hoppas verkligen att du inte gett upp när du lagt ned så mycket arbete och ....pengar!!?. Jag skrev det där om "varför du inte hade läkt mellan panel och vindpapp". Du svarade att du inte tänkt på detta. Jag tror att om man tex målar med slamfärg (Faluröd) så ventileras panelen ändå. Om man väljer täckfärg så kanske det inte blir lika bra ventilering. Skriv gärna hur det gick med bygget.

/Hälsningar ByggBert ;-))
 
Hej Byggbert.
Nej det har tyvärr inte varit något som har hänt den sista tiden med bygget.. :( Jag har dog inte gett upp, men det är nu så att jag saknade pengar för att fortsätta. På vinterhalvåret är det svårt att komma upp till stugan om man inte skottar vägen hela tiden, och sedan jag jobbar 4 veckor i taget, så tänker jag att det är lika bra att stanna upp medan det är snö. Jag fick låna en ATV av en granne när jag var där uppe sist, rakt innan jul, bara så jag fick kollat att allt var ok. Som tur var så var det ju det också.. Men goda grannar går en sväng en gång i bland och kollar till, så jag hade nog hört något om det hade hänt något. Men så snart snön försvinner och jag har möjlighet så fortsätter tråden som förut.. :)
Jag målar ju med Falu röd också.. Men det är ju gött att veta, hade jag häller inte tänkt på. :)
 
  • 116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A-ha, då fattar ja´ lova att du är igång framåt sommaren igen. Vi får hoppas att det blir en fantastisk byggsommar 2012.

Men se: du kan ju extraknäcka i snösvängen med den där he-he!!

Sköt om dig :)
 
Jodå.. Jag skall nog fortsätta med att bygga och lägga ut kort. Jag hoppas ju på att en del mer skall bli gjord.
Som till exempel kan jag säga att jag skall färdigställa taket, som första prioritet. Solfångaren och solpanel skall på något vis monteras på taket. Ackumulator tanken skall kopplas in med nya element och rör. Inreda vinden, Så blir det golv inne som måste göras om på då det är snett överallt. Om det blir mer tid till övers så hoppas jag att jag skall få gjord mig en ny mast och fundament till den vindgeneratorn jag håller på med.
ATV'n lånade jag bara som sagt, så det blir nog inga extra knäck med den.. :)
Annars så brukar det bli möjlighet till att börja runt påsk..
 
Ja du hade en del "kex" i både tak å botten. Såg att du la taket ovanför den gamla. Den gamla bron t.ex. fint blev det med leca-gjutningen där :)
Jag började titta på ditt bygge eftersom det liknade mitt projektet som jag höll på med vid den tiden; tilläggsisolera å byta ytterpanel, fast jag är långt ifrån omfattningen som du gått igenom- men snyggt blire ;)

(Följer ditt projekt med spänning)
 
Tackar så mycket.. :)
Jo jag la taket över det gamla. Lite för att det var otroligt låg tak höjd inne, och att jag var nästan tvungen eftersom jag ville ha det tät om jag plötsligt fick åka iväg på jobb.
Så det blir lite extra jobb och plocka ned det gamla taket, men den smällen får jag ta.. :(
Ser det är en del som har läst tråden nu också.. :) Men det är ju lite roligt att en del gör det.. Annars så hade jag nog slutat att lägga ut kort.. :) Men jag skall fortsätta lägga in kort så fort jag börjar igen.. :)
 
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej igen, ville bara visa hur jag gjorde med "läkten" (som jag tjatat om). Hoppas att jag inte "tar för mycket plats i din tråd"(?)
Tänkte att jag också måste visa lite...
Böt fönster, dörr osv.

PS: Lägg märke till de stora avstånden mellan reglarna (fick kapa varje isolerskiva) och framförallt:: Lägg märke till att jag var tvungen att binda isolerskivorna så att de inte ramlade ur regelverket innan jag fick dit vindpappen. Använde bomullstråd - INTE NYLON d^_^b
 
Hej ByggBert..
Blev ju riktigt bra.. ehhh.. Eller.. Ja det ser ju så ut.. Skulle gärna haft kort på hur det slutligen blev då men.. :)
Det är ju lite jobbigt när inte isolerskivorna sitter som dom skall göra när man stoppar in dom, men din lösning på det kommer jag nog att göra själv på några ställen.. :)
 
Nu fick jag i alla fall beställd 4 nya 90 watts solpanel ifrån http://www.24volt.eu Dom kör en RIKTIG rea på solpanel ut februari så alla dom som tänker på att köpa solpanel bör verkligen kolla den sidan innan februari..
Snabb och bra service har dom också..
Så nu närmar det sig ännu lite till strömlöst, och det är sånt jag gillar.. :)
 
Nu närmar det sig att jag kommer mig upp på stugan. Tirsdag så bär det iväg upp, då har jag bilen fixad på värkstan (AC) och så har jag nog med mig solpanel också. Men nu är det så att jag undrar lite på mitt golv..
Jag sitter nämligen och kollar på "Arga snickaren" på femman. I sesong 6 och avsnitt 8, så gjuter dom ett golv inuti huset dom håller på med. http://www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s06e08 Är det någon som vet hur mycket sånt kostar pr kvm.. ungefärligen?
Mina golv är ju så vansinnigt sneda, så jag är tvungen att göra något åt dom.. När jag så kollar på detta programmet så värkar det ju jä.. smidigt att göra ett sådant golv, blir ju i alla fall inga möss som kommer igenom golvet.. :)
 
Taskigt..
Fortfarande för mycket med snö att komma sig till stugan.. :(
Men Solpanel från www.24volt.eu har i alla fall kommit..
Dom kör Kampanj på solpanel än, men det skulle tydligen bara varit tills slutet på Februari..
Så dom som skall ha sig några billiga panel måste fixa det NU..
Pris exempel för tillfället.. :
2 X 90 watt solpanel Nu 2695 kr (Ord pris 4395)
Hittar ni några billigare??? Även till ordinär pris så är detta billigt.. :)
Vill passa på att säga att jag inte har något med 24volt att göra utom att jag köper en massa prylar därifrån. Men vill bara hjälpa andra att få saker billigare än någon annan stans.
 
  • 117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.