Hallo!

Funderar på+ hur jag skall läkta upp för mitt tegeltak. Det är den nedersta läkten som jag funderar på, hur jag skall få det snyggt.

Råspånten och pappen ligger redan på plats och tyvärr så är pappen redan spikad längst ned. En tanke är att lägga en takfotsplåt på nedersta läkten. Denna skulle då leda ev vatten ned i hängrännan samt hindra insyn in under pannan (läkten är ju inte så himla snygg).

Är det ngn som har ett bra förslag på lösning?

/Jögga
 
En sak jag märkte när pappen gick ut över ett plåtbleck var att det kapillärsög vatten i duktiga tag mellan bleck och papp, hade det så någon månad innan jag spikade läkt, lyfte på pappen och råsponten ovanför var helt sur..... >:(

Alltså viktigt att klistra pappen noga mot blecket !

Nu har vi ju inte samma konstruktion, men någon annan kanske bör tänka på det.......jag har alltså kilar på takstolarna under råsponten så nedersta pannraden ligger utan nedre läkt !
 
Det går alldeles utmärkt att spika en plåt på nedersta bärläkten.
 
Visst borde det göra det?!?

Hur långt ut skall nedersta pannan ligga på läkten? Den sticker ju ut en del, pannan alltså, finns det ngn begränsning på hur långt man kan dra upp läkten på pannan. Kryptiskt men jag hoppas ni förstår.

Fick mina pannor levererade igår, 10 pallar beg tegelpannor. Skall bli skönt när de ligger på plats.

/Jögga
 
Fotplåten bör ligga under pappen.
Annars så rinner det vatten som kommer under pannorna på pappen att stoppas av plåten med skador som följd (på sikt alltså).
Har du redan spikat pappen längst ned är det ändå inga problem... skär bara pappen just ovanför spikarna och köp/gör en llite högre plåt som du sticker upp under pappen.
 
Med fotplåten på läkten får du ett snyggare utseende, men inte lika säkert som någon påtalade.
Men har du en ny underlagspapp klarar du dig i åtskilliga år.
 
Om man monterar fotplåten under pappen och målar bärläkten med en mörk kulör så borde det bli "Snyggt" eller....
 
Vilken dimension skall man ha på läkten?
Räcker 22x34 eller är det 22x45 som gäller?

/Jögga
 
jorwes skrev:
Vilken dimension skall man ha på läkten?
Räcker 22x34 eller är det 22x45 som gäller?

/Jögga
Jag kommer nog lägga 22x45 både som bär och ströläkt.
 
jorwes skrev:
Vilken dimension skall man ha på läkten?
Räcker 22x34 eller är det 22x45 som gäller?

/Jögga
22x34 räcker och 25x25 som strö
 
Om man nu som jag gjort lite taskigt förarbete och vill minimera höjden på läktningen så både väl 10x34 räcka som ströläkt.

Den behöjs ju bara för att ev vatten skall kunna rinna under bärläkten, eller?

/Jögga
 
Solsta skrev:
Om man monterar fotplåten under pappen och målar bärläkten med en mörk kulör så borde det bli "Snyggt" eller....
om du bärläktar med 22x34 så målar du nedre läkten med mörkbrun cuprinol. ::)

om du lägger betong tegel ställer du nedersta läkten på högkant så dippar inte pannorna i nederkant.

nederkant på pannorna skall sticka ut max halva rännans bredd :)
 
jorwes skrev:
Om man nu som jag gjort lite taskigt förarbete och vill minimera höjden på läktningen så både väl 10x34 räcka som ströläkt.

Den behöjs ju bara för att ev vatten skall kunna rinna under bärläkten, eller?

/Jögga
det räcker men det samlas en massa skit under pannorna med så låg ströläkt. resultatet är att strön ruttnar fortare än den behöver
 
Bob_the_builder
Säg vad ni vill ni, men så här ska det vara ;)

Strö, MINST 25x25
Bär, MINST 25x38

Allt enligt branchstandarden för betongtakpannor.
 
Bob_the_builder skrev:
Säg vad ni vill ni, men så här ska det vara  ;)

Strö, MINST 25x25
Bär, MINST 25x38

Allt enligt branchstandarden för betongtakpannor.
usch vad med stickor i fingrarna med ohyvlad bärläkt...
köp 22x34
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.