Hej, vi är en familj som köpt ett fritidshus förra sommaren. Huset är byggt 1950 och det är på 45 kvm. Vi förstod redan när vi köpte det att det skulle bli för litet för oss. Därför har vi funderat på att bygga ut eller möjligtvis riva och bygga ett nytt.

Kan ni ge mig råd hur vi bör tänka, lönar det sig att bara bygga till? Kan det verkligen bli bra? Man r ju väldigt bunden till stugan utseende och jag ser inte riktigt framför mig hur en riktigt bra utbyggnation skulle se ut. Stugan är dessutom helt oisolerad och jag antar att det kan bli problem med bärighet och dylikt om man skulle vilja höja tak eller större fönsterpartier.

Vad kostar det att riva ett hus? Vi har dessutom en kuperad bergstomt så jag oroar mig för att markarbetena som krävs blir ruggigt dyra.

Snälla hjälp! Någon som byggt ut liknande? Fördelar med de olika alternativen? Bifogar bild...
 
  • 681I4M5G_q200_h470_w935_mFile_cmFitAndClip.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fördel med att bygga ut är att då kan ni utnyttja rot.
 
Det har jag inte ens tänkt på.. sätter det på + listan. Tror ni att man kan göra något snyggt då av det man har?
 
Det beror väl på hur stor budget ni har... De mesta är möjligt, bara en fråga om hur mycket pengar/tid ni har. :)
 
Den ser ut att liga nära vatten, ligger den inom strandskyddsområde? Det påverkar ju ganska dramatiskt vad ni kan göra.

Närheten kan ju vara en synvilla, iom. att den ser ut att ligga högt.
 
Fördelen att bygga ut gentemot att bygga nytt är att ni har inte samma krav på er vad det gäller att tex. handikappanpassa huset som ett nybygge har. Det går inte att få in ett annat hus någon annan stans på tomten om använda nuvarande som "gäststuga"?
 
Å vad bra med en massa tips! Huset ligger utanför strandskyddszonen. Budget ligger väl runt 1 000 000 kr om vi väljer att bygga ut. Om vi bygger nytt så förstår jag att det är för liten budget, i så fall få vi revidera den.
En tanke är att anlita en arkitekt för att rita på en snygg ombyggnation. Det känns viktigt att huset blir både snyggt och praktiskt.
Vi kommer att anlita snickare, men jag har en som jag har bra kontakt med (känner), så jag hoppas kunna få ett bra pris. Min sambo är relativt händig, klarar nog att vara med och bygga en hel del.
Någon som vet hur kostsamt det är att stärka stomme och samtidigt isolera? Sedan taklyft på det?
 
Vad är målet med huset....standard?
Innan ni går till en arkitekt är det bra att ha några ideer om vad ni vill få ut av det....
 
Med en mille kan ni komma rätt långt, speciellt om ni gör en del själv och har bra kontakter.
Med en sådan budget skulle jag bygga ett nytt mindre hus i direkt anslutning till det gamla (det var vår plan när vi hade sommarstuga). Om det nya och gamla huset sitter i hop räknas det som tillbyggnad därmed har kan ni få rotbidrag + det tobben87 skrev.
En fördel till är ju att ni kan bo i det gamla huset medans ni bygger (ut) det nya huset. När den nya delen är klar, renoverar ni den gamla delen och gör om den till tex 2 extra sovrum.
 
Det har ju också en hel del charm att ha sitt fritidshus i standard för just fritidshus. För mycket "normalstandard" gör det bara tråkigare med fritidshus tycker jag, det ska kännas att man åker ut på landet och sen kommer hem igen.
Jag skulle behålla allt det gamla (byta ut ev trasigt osv) och sen göra den utbyggnad som behövs men försöka hålla fritidshusstilen....då kan man komma riktigt långt på en mille.
 
Bygger man nytt så har man tax fritt i 5 år därefter ytterligare 5 år 50% (en liten parentes bara.)
 
Jag är ganska kräsen med utseende på huset. Det är väl egentligen där som mitt stora problem ligger annars så hade jag tänkt från början att göra en 1 1/2 plans utbyggnad precis vid vänster gavelspets sett framifrån. Sen tänker jag att det blir en jäkla massa takvinklar hit och dit (i och med att stugan är utbyggd tidigare). Så funderar jag på om utbyggnaden möjligen kan se ut som ett kyrktorn om man inte gör något åt resten av stugan.
Standarden vill jag ha god. Sedan är badrum ytterligare en nöt att knäcka senare då vi inte har avlopp idag.Man drömmer ju om en gammaldags glasveranda där man kan ha matbordet ut mot havet.

Jag har tittat på de ombyggnationer som ni tipsat om. Verkligen imponerande att man kan göra så! Är lite nyfiken på vad det kostat?
 
Att fråga vad saker kostar är väldigt intetsägande på ett sätt. Många här sliter som galningar och hittar superpriser genom kontakter och annat så det är svårt att jämföra när man inte har dina förutsättningar framför sig.

Ett av det bättre lärdomarna jag fått genom åren är att för en nybörjare så är det bäst att räkna fram ordinarie + vad hantverkare som utför det kostar. Sedan kan man istället räkna ner ifrån det om du lyckas få bättre priser på något, eller kanske har någon kompis som jobbar billigare alt att du gör det själv. Det är större risk att du kommer närmre sanning då än om du försöker räkna åt andra hållet så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.