Snailman skrev:
Ja alltså om man betalar i förskott och det går galet (konkurs) så ersätter alltså färdigställande försäkringen 15 % av entreprenaden, det är tänkt som så att det lär blii lite dyrare att fixa en ny firma som gör arbetet 8därför kan det behövas upp till 15 % mera), har man då förskottsbetalt så har man ju bara de 15 % en istället för 115% som det var tänkt, så betala aldrig innan ett moment är klart (och se till att inte betala om allt är felgjort för då kan det kosta mer att åtgärda än vad momentet kostade (kolla en del fuskbyggarprogram) och har man då betalat så har man ju inga pengar att fixa det med
ala som idag bygger med seriösa husföretag har en betalnings plan,i denna säger det klart och tydlig att INGEN förskottsbetalning skall ske.
och gar bo tar över där lb gjorde konkurs.
 
naggen skrev:
Jag förstår.
Men tillbaks till mitt exempel med 3 olika scenarion.
Hävdar du att jag har fel fortfarande eller har jag rätt?
du har både rätt och fel.
men kort är att gar bo i samrådan med konkurs förvalteren tar över bygget precis som det står vid konkurs tillfället.

gar bo kollar med befintlig byggare om denne tar över bygget.
gar bo tar hand om spärrförbindelsen,och betalar byggaren samt och färdigställer bygget.
e,v fördyringar tar gar bo och betalar 10 % av entrepenad kostnaden.
 
guma skrev:
@nybyggd.
Jag har ringt ett par gånger till Gar-bo. Olika svar varje gång. Till och med att de inte vet ibland. Jag har läst villkoren också och det är fortfarande lite oklart för mig. Glasklart att de står för 10% av entreprenadsumman i form av fördyringar. Men mer? Hur går de tillväga rent praktiskt? Du kanske kan förklara vad som gäller istället för att vara otrevlig.

@naggen
Ditt första inlägg är precis vad jag undrar också.

Bra och konkret skrivet!!
Nybyggd kanske kan svara lite mer utförligt på det, eftersom nybyggd vet exakt vad som gäller...
attan vad alla tror jag är otrevlig?? jag har ingen som helst avsikt att vara otrevleig,jag säger dock precis det jag som försäkrings anställd läser gar bos villkor.
som jag har sagt måste ni i efter samrådan med konkurs förvaltaren anmäla erat hus till gar bo.
dom har bra blanketter för detta.
och oftast drar dom igång den byggare som stannade på huset vid konkursen.
oftast sker det smärtfritt och ganska omgående.
jag har under 1012 år haft kunder som fått använda gar bo i sina färdigställanden det kan ha varit delade netrpenader där byggaren eller röris konkursat.
men gar bo har oftast om det inte är en massa oklarheter eller annat,startat bygget ganska omgående igen.
hoppas du inte finner mig otrevlig nu åxå ???
 
Mikael_L
Att GAR-bo tar över spärrförbindelsen låter inte fel. Om jag nu inte missar något då.

Byggherren är mån om sin säkerhet att få bygget färdigställt och få upptäckta fel och brister åtgärdade av företagen som annars brukar bli väldigt ljumt inställda till att arbeta mer om dom redan fått alla pengar.

Men man kan ju även förstå att GARBo och entreprenörer gärna också ser en säkerhet för sin del.

Och att GARbo övertar spärrförbindelsen borde väl innebära denna dubbla säkerhet?
 
Snailman
Jag antar att någon har kollat över garbos ekonomi? (enligt tidningsartiklar så har de ju stoppat ladorna fulla men....)
 
Det står inget om att någon spärrförbindelse ska tas över någon stans...

Klicka för större bild
Lnc7dkAo05.png


/momin
 
momin skrev:
Det står inget om att någon spärrförbindelse ska tas över någon stans...

Klicka för större bild
[bild]


/momin
jag gissar att så blir fallet,för gar bo kommer vilja säkerställa att kvarstående entrepenad summa är / och finns kvar
 
Snailman skrev:
Jag antar att någon har kollat över garbos ekonomi? (enligt tidningsartiklar så har de ju stoppat ladorna fulla men....)
gar bo liksom folksam,länsförsäkringar,if m,m är återförsäkrade i annnat bolag.
det är som vilken försäkring som helst.
gissar på att dom är återföräskrade på ngn miljard eller två
 
Gar-bo tar inte över spärrförbindelsen. Deras sätt att ha kontroll är att besiktningsmannen under statusbesiktningen kontrollerar alla fakturor man betalat och inte betalat, avtal med mera.
Sen måste man skicka in sina offertar till Gar-bo för ett godkännande. De kollar bland annat så att priset är ok samt att entreprenören är ok och allt skapar en helhet.

I mitt fall tar inte Gar-bo över spärrförbindelsen, men de har ju kontroll på annat håll och deras incitament är att det ligger i kundens intresse att försäkringen ska gälla i framtiden.

Nu när jag börjat begära in offertar så vill entreprenörerna ha förskottsbetalning men det är så klart inte aktuellt. En bankgaranti duger gott.
Vidare så har de som påbörjat bygget begärt in rejäla överpriser för att slutföra arbetet. De tror att de är de enda som kan slutföra verkar det som. Men så är det naturligtvis inte!!

Gar-bo drar inte igång bygget. Det gör jag själv eller den jag utser. Men man kan få hjälp av Gar-bo med detta om man vill, men det sker inte med automatik!
 
nybyggd skrev:
det är spärrförbindelsen som går övert ill gar bo.
detta är för att säkerställa att kunden betalar det färdigställda huset.
annars är risken stor att dessa pengar används till annat och gar bo åndå gjort huset klart och inte får betalt.
Nåja, SÅ stor är inte risken.
 
guma skrev:
Gar-bo tar inte över spärrförbindelsen. Deras sätt att ha kontroll är att besiktningsmannen under statusbesiktningen kontrollerar alla fakturor man betalat och inte betalat, avtal med mera.
Sen måste man skicka in sina offertar till Gar-bo för ett godkännande. De kollar bland annat så att priset är ok samt att entreprenören är ok och allt skapar en helhet.

I mitt fall tar inte Gar-bo över spärrförbindelsen, men de har ju kontroll på annat håll och deras incitament är att det ligger i kundens intresse att försäkringen ska gälla i framtiden.

Nu när jag börjat begära in offertar så vill entreprenörerna ha förskottsbetalning men det är så klart inte aktuellt. En bankgaranti duger gott.
Vidare så har de som påbörjat bygget begärt in rejäla överpriser för att slutföra arbetet. De tror att de är de enda som kan slutföra verkar det som. Men så är det naturligtvis inte!!

Gar-bo drar inte igång bygget. Det gör jag själv eller den jag utser. Men man kan få hjälp av Gar-bo med detta om man vill, men det sker inte med automatik!
Ja du nybyggd, FEL IGEN...

Dax att byta jobb kanske?.?.? ;)

@ guma

Precis som jag och många andra trott hela tiden MEN "nybyggd" envisats med att tugga imot för "CITAT" han jobbar i branchen...

/momin
 
momin skrev:
Ja du nybyggd, FEL IGEN...

Dax att byta jobb kanske?.?.? ;)

@ guma

Precis som jag och många andra trott hela tiden MEN "nybyggd" envisats med att tugga imot för "CITAT" han jobbar i branchen...

/momin
ja i branschen haha visste inte att folksam kränger kåkar
 
nybyggd skrev:
ja i branschen haha visste inte att folksam kränger kåkar
Om du bara viste hur jävla dum du gör dig själv.
Du gissar och hittar på "så här är det" "så funkar försäkringen" bla bla bla...
Folksam "kanske" säljer kåkar men jag tvivlar starkt på att du skulle ha en aning om det i så fall.
GAR-Bo säljer inte heller några kåkar, doh!!!

Vad jag inte förstår är varför du försöker tuta i folk en massa skit som inte stämmer?
Vad har de gjort dig för att förtjäna det ??


/momin
 
momin skrev:
Om du bara viste hur jävla dum du gör dig själv.
Du gissar och hittar på "så här är det" "så funkar försäkringen" bla bla bla...
Folksam "kanske" säljer kåkar men jag tvivlar starkt på att du skulle ha en aning om det i så fall.
GAR-Bo säljer inte heller några kåkar, doh!!!

Vad jag inte förstår är varför du försöker tuta i folk en massa skit som inte stämmer?
Vad har de gjort dig för att förtjäna det ??


/momin
förlåt visste inte att du var den självutnämnde profeten med all kunskap här på byggahus.
det jag ville ge var råd på hur jag som folksam anställd tolkade gar bos regler så kanske detta var dumt.
men nu förutsätter jag att du och några sago författare till fortsätter med tolkningar som fan tolkar biblen ungefär
och jag önskar dig verkligen lycka till i dina profetior.
 
nybyggd skrev:
förlåt visste inte att du var den självutnämnde profeten med all kunskap här på byggahus.
det jag ville ge var råd på hur jag som folksam anställd tolkade gar bos regler så kanske detta var dumt.
men nu förutsätter jag att du och några sago författare till fortsätter med tolkningar som fan tolkar biblen ungefär
och jag önskar dig verkligen lycka till i dina profetior.
Ännu en misstolkning...

/momin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.