Bjurran: Precis samma tanke slog mig också när jag läst de senaste inläggen. Min huvarande HP 2605dn har jag haft sen 2007 och jag bytte nyligen ut den svarta tonerkasetten. Jag kan faktiskt leva med de tusenlappar det kostar med nya toners vart 5:e år... :)
 
Vår HP Photosmart Premium C309g-m har också fungerat klockrent map det mekaniska. Inget papperstrassel trots dubbelsidig utskrift och inga intorkade bläckisar pga låg användning etc.

Bara man slapp HP's (=Microsoft?) mjukvara...den är sanslöst dålig.
 
Är det fortfarande så att HP har skrivarhuvudet i bläckpatronen, medan andra (Cannon exv.) har det i skrivaren?

Det förklarade på den gamla goda tiden (när jag fortfarande höll på med bläck) varför HP kunde vara dyrare på bläcket, men hade mindre problem med det kladdade ihop i huvudet (eftersom man bytte det regelbundet).

Själv har jag en gammal Canon fotoskrivare i källaren där några färger har torkat in och alltså inte kommer med längre (jag borde slänga den men ids inte). Den skrivare jag använder däremot är en svartvit HP-laser med duplexer (skriver alltså på båda sidor). Men jag kör inte den heller så ofta nuförtiden. Den står mest. (Många som vill ha papper skickade till sig accepterar ofta en scannad pdf via email idag om man frågar.)

Fotoutskrifter sköter vi numer genom Fuji (et. al.) dvs man laddar upp bilderna och sedan kommer det foton/fotoböcker osv. i brevlådan utan att jag behöver blanda mig i. (Min fru klarar mao det själv, vilket man också skall ta med i kostnadsberäkningen. ;)) Blir inte dyrare och betydligt bättre (hållbarhet osv. jag har några rejält solblekta utskrifter jag gjort själv som inte gör någon glad idag.)
 
Jag har nu haft min HP laserskrivare i ca 20 år, och den tuggar på som den vore ny fortfarande. Min Epson fotoskrivare (pigment-bläck) har jag haft i sisådär 7-8 år någonting.

Just nu är jag på gång att köpa en multifunktionsapparat och har kollat på de som nämns. Bläck är uteslutet, av flera anledningar, till att börja för att jag vill ha en maskin som funkar när den ska, vill jag ta en kopia ska det bara vara att trycka på knappen, inte en massa rengöring och head-cleaning och byte av patroner stup i kvarten. För att göra fotoutskrifter ska jag ha kvar min foto-skrivare, IMO håller inte multifunktionsskrivare måttet för foto-utskrifter, särskilt inte om man ska hänga dem på väggen, finns det ens någon med pigment-bläck? Och en bläckstråleskrivare med foto-bläck blir verkligen inte billigare/sida än en laserskrivare. Och kan man tänka sig en bläckstråleskrivare med lågprisbläck för fotoutskrifter, ja då kan man lika gärna köra med en laserskrivare. Jag har några laserutskrivna foton bakom ram och glas, det är aldrig någon som tror på att de kommer från en vanlig kontorslaser, glas gör mer än man tror ;)

Så, för ett problemfritt utskriftsliv anbefalles en laser-skrivare ;)
För min del blir det HP, mest för att jag vet både av egen och andras erfarenhet att deras grejer är av bästa kvalité, men också för att jag vet att flera av de andra inte är det ;) Jag överväger en av dessa två, CM1415fnw eller HP M475DW. Beroende på inkluderad toner så är kanske inte prisskillnaden så stor som den först verkar, sen inbillar jag mig att den dyrare kommer hålla längre (20+ år).
 
@tomasx: Jag har också bara nästan positiva erfarenheter av HP-skrivare både privat och professionellt men jag vågar inte tro att du får så lång hållbarhet idag. Dels har kvaliteten sjunkit i hela branschen på grund av bl.a. minskade marginaler och jag skulle tro att din 20+ år maskin låg i ett annat prissegment då än vad som föreligger i den här tråden?
 
mexitegel skrev:
@tomasx: Jag har också bara nästan positiva erfarenheter av HP-skrivare både privat och professionellt men jag vågar inte tro att du får så lång hållbarhet idag. Dels har kvaliteten sjunkit i hela branschen på grund av bl.a. minskade marginaler och jag skulle tro att din 20+ år maskin låg i ett annat prissegment då än vad som föreligger i den här tråden?
Nja, den låg då bland de billigare laserskrivarna, på den tiden fanns knappt några för hemmabruk. HP hade en modell som jag hade innan jag köpte den jag har nu. Men jag tror att köper man en kontorsskrivare för hemmabruk, kan den mycket väl hålla 20 år idag med, eftersom en hemmaskrivare kanske bara går 1/20-del, om ens det, av en kontorsskrivare. Fast nu kommer iofs min att få ha lite "kontors"-sysslor hemma med, liksom den gamla, men det är väldigt begränsat. Men nej, hemmaskrivare ska man nog inte räkna med håller i 20 år, tråkigt nog ;)

Det bär mig egentligen lite emot att köpa ny skrivare, just för att det känns som den gamla är väldigt mycket mer gedigen än det mesta man får idag, och dessutom fortfarande funkar som ny. Men tyvärr saknar den ju kopiering, färg m.m.
 
Får jag gissa att den är en ur 4-serien? De är nästintill odödliga. :)
 
mexitegel skrev:
Får jag gissa att den är en ur 4-serien? De är nästintill odödliga. :)
Bra gissat, men nej, det är en 6MP, samma tidsanda dock, säkert samma ingenjörer ;)

Nån som är intresserad? Den har nästan ny toner, orginal HP, räcker i evigheter ;)
 
Redigerat:
serie 6 är ju nästan ny :)
Sitter med en 4M Plus, Halv tonner kvar i och en kassett i reserv så jag har väl för 40 år till eller så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.