Thomas Lundquist
DIY_freak skrev:
Synd att han inte kan rita då... för figur 4 har en luftspalt. punkt. (rödmarkerad i bilden för att göra det extra tydligt).
Det är därför man bör lära sig lite ritningsläsning så man kan läsa och tyda dom någorlunda.
Annars blir det pannkaka.
Praktik är aldrig fel heller :D.
 
DIY_freak skrev:
Synd att han inte kan rita då... för figur 4 har en luftspalt. punkt. (rödmarkerad i bilden för att göra det extra tydligt).
:)

Ja, som jag precis antydde i mitt andra inlägg är ett krux att TL refererar till olika broschyrer kors och tvärs, jag tror jag sett åtminstone 3st nu. I den jag nu senast kommenterade finns ingen luftspalt, men då är istället underlagstaket isolerat i tillägg till isoleringen på vindbjälkslaget just i syfte att minska risken för påväxt.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Ja, och det finns vad jag vet ingen leverantör som anvisar den konstruktionen.
Det finns en del som anser att man kan spruta ceullulosaisolering så, med motiveringen att man förr använde sågspån på det viset, men det finns ju flera anledningar till varför den motiveringen inte håller.
Opppps!
 
D
Thomas Lundquist skrev:
Det är därför man bör lära sig lite ritningsläsning så man kan läsa och tyda dom någorlunda.
Annars blir det pannkaka.
Praktik är aldrig fel heller :D.
Jag har läst massvis med ritningar. Jag har inga problem med det. Det är din gubbe på SP som skall lära sig att göra ritningar istället. För övrigt verkar det lite av en efterkonstruktion faktiskt. Varför har han ringat in takfoten och skrivit att det skall vara tätt där? Om det skall ligga lösull där så är det väl tämligen självklart att det skall vara tätt där, annars så sprutar det ju ut huset :D

Sedan har ju din snubbe inte skrivit in något om sin begränsning på max 50cm i sin ritning. Tyckte han inte det var väsentlig information?

Ärligt talat så tror jag nog att han avsiktligt ritat dit en luftspalt. Men sedan får man ju alltid svar som man frågar och det är väl helt enkelt det vi ser ett exempel på när det gäller ditt samtal med SP, det är min slutsats. Så klantig kan helt enkelt inte din SP snubbe vara att han inte klarar av att rita utan luftspalt. Hade han inte haft för avsikt att ha en luftspalt så finns det ingen som helst anledning att dubbelstrecka utrymmet och ha tomrum emellan.
 
Jag tycker att det är intressanta tester sp gör, och jag noterar att dom inte fokuserar på luftspalten i sig, vilket egentligen inte är så konstigt. Det behövs liksom inte idag forskas och göras praktiska försök på lösningar som användes redan för 100 år sedan... Och alla vi som sett i praktiken vad sådana lösningar anlagda för 50-100 år sedan kan resultera i, vet varför man ska undvika dom. Som någon skrev, det är lustigt att vi än idag inte vet hur vi ska bygga hus, det beror tyvärr till stor del på att vi (eller i alla fall en del av oss) inte lär av historien och redan gjorda misstag... ;)
 
Thomas Lundquist
DIY_freak skrev:
Jag har läst massvis med ritningar. Jag har inga problem med det. Det är din gubbe på SP som skall lära sig att göra ritningar istället. För övrigt verkar det lite av en efterkonstruktion faktiskt. Varför har han ringat in takfoten och skrivit att det skall vara tätt där? Om det skall ligga lösull där så är det väl tämligen självklart att det skall vara tätt där, annars så sprutar det ju ut huset :D

Sedan har ju din snubbe inte skrivit in något om sin begränsning på max 50cm i sin ritning. Tyckte han inte det var väsentlig information?

Ärligt talat så tror jag nog att han avsiktligt ritat dit en luftspalt. Men sedan får man ju alltid svar som man frågar och det är väl helt enkelt det vi ser ett exempel på när det gäller ditt samtal med SP, det är min slutsats. Så klantig kan helt enkelt inte din SP snubbe vara att han inte klarar av att rita utan luftspalt. Hade han inte haft för avsikt att ha en luftspalt så finns det ingen som helst anledning att dubbelstrecka utrymmet och ha tomrum emellan.
Jag vet inte om du är full eller bara fnittrigt okunnig.

Jag blev auktoriserad installatör -96 och isolerade med Ekofiber i typ tio år.
Redan -96 hade den här forskningen kommit långt och jag takfotsventilerade under protest. Ingemar eller snubben som du kallar forskaren för hade redan -92 blivit klar med den här "efterkonstruktionen".

Vi pratar om SP, känns det som efterkonstruktion???

Goggla det vid behov.

Sen vore det kul om du kunde berätta i vilken kategori all denna ritntingsläsningskunskap du besitter. För det är knappast byggritningar:D.
 
Kan inflika att som mättekniker så är det konstruktörer som inte lärt sig göra tydliga ritningar jag har mest problem med.
Jo man kan kravbestämma i alla väderstreck men se först till att det finns anledning till det och det inte krockar med nåt annat.....
 
D
Thomas Lundquist skrev:
Jag vet inte om du är full eller bara fnittrigt okunnig.
Ja, i ditt fall finns det i alla fall inget som helst tvivel...

Thomas Lundquist skrev:
Jag blev auktoriserad installatör -96 och isolerade med Ekofiber i typ tio år.
Redan -96 hade den här forskningen kommit långt och jag takfotsventilerade under protest. Ingemar eller snubben som du kallar forskaren för hade redan -92 blivit klar med den här "efterkonstruktionen".

Vi pratar om SP, känns det som efterkonstruktion???

Goggla det vid behov.

Sen vore det kul om du kunde berätta i vilken kategori all denna ritntingsläsningskunskap du besitter. För det är knappast byggritningar:D.
Allt det här du skriver har ju ingen som helst relevans för något av det vi har skrivit. Det verkar som det enda argument du har kvar är att sårat utbrista att "jag har minsann arbetat så här länge i branschen och vet hur det är"? Det är ju ett strålande argument... (.ironi.).

Med efterkonstruktion (menade nog egentligen att skriva efterhandskonstruktion), så avser det SP "snubbens" påstående att det inte finns någon luftspalt i ritningen... Kan du be snubben förklara varför han har dubbelstreckat mellan isoleringen och yttertaket och gjort ett mellanrum mellan dem? Hade han avsett att inte göra en luftspalt hade han naturligtvis gjort en enkelstreckad avgränsning mellan tak och isolering.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag blev auktoriserad installatör -96 och isolerade med Ekofiber i typ tio år.
Redan -96 hade den här forskningen kommit långt och jag takfotsventilerade under protest. Ingemar eller snubben som du kallar forskaren för hade redan -92 blivit klar med den här "efterkonstruktionen".
Lustigt då att SBIAB som är auktoriserade på Ekofibers hemsida idag, och som var det när dom isolerade det hus jag nu befinner mig i för några år sedan, installerade luftspalt på vindsbjälklaget i samband med installationen av ekofiber i detta gamla hus.... Är det kanske du som är fnittrigt okunnig trots allt?
 
DIY_freak skrev:
Hade han avsett att inte göra en luftspalt hade han naturligtvis gjort en enkelstreckad avgränsning mellan tak och isolering.
Touché!

Men problemet är också att TL, som jag nämnde tidigare, hänvisar till olika artiklar i olika inlägg, jag vet minst ett som har den bild du beskriver, men har också sett ett som inte har luftspalt, men där är underlagstaket isolerat också.... Det ville TL dock inte kommentera alls, gissa varför... ;)
 
D
Jag passade på att scanna en detalj ur en ritning från mitt eget hus (inte ritat av mig då, utan av en arkitekt får man anta då det är från en husleverantör). Ser du hur de har ritat dit luftspalten? Ser du att det ser ut på samma sätt som i SPs ritning figur 4, dvs med dubbelstreckade linjer och tomrum emellan?
 
  • vind2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY_freak skrev:
Jag passade på att scanna en detalj ur en ritning från mitt eget hus (inte ritat av mig då, utan av en arkitekt får man anta då det är från en husleverantör). Ser du hur de har ritat dit luftspalten? Ser du att det ser ut på samma sätt som i SPs ritning figur 4, dvs med dubbelstreckade linjer och tomrum emellan?
Det är visserligen helt irrelevant för den aktuella ritningsfrågan, men jag kan slå mig i backen på att det kommer att framföras som ett argument att vi inte talar om snedtak här... ;)

Bara en liten förvarning ;)
 
D
Jo, jag misstänkte det med... och sedan att det är mineralull och inte ekofiber... sedan kommer hela mitt inlägg missförstås också, så han kommer att säga att mineralull ju skall ha luftspalt men ekofiber behöver det inte, då det helt kommer att missas att detta handlar om ritningsfrågan...
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Lustigt då att SBIAB som är auktoriserade på Ekofibers hemsida idag, och som var det när dom isolerade det hus jag nu befinner mig i för några år sedan, installerade luftspalt på vindsbjälklaget i samband med installationen av ekofiber i detta gamla hus.... Är det kanske du som är fnittrigt okunnig trots allt?
Men läser du inte vad jag skriver, det är först nu gamla rapporter börjar få slagkraft?
Varför kan man bara "spekulera i".

Ring SBIAB på måndag och fråga, och har dom andra åsikter än Ingemars får dom gärna höra av sig till mig.
 
Thomas Lundquist
DIY_freak skrev:
Jag passade på att scanna en detalj ur en ritning från mitt eget hus (inte ritat av mig då, utan av en arkitekt får man anta då det är från en husleverantör). Ser du hur de har ritat dit luftspalten? Ser du att det ser ut på samma sätt som i SPs ritning figur 4, dvs med dubbelstreckade linjer och tomrum emellan?
Hur du än vrider och vänder kommer du aldrig ikapp.
Din ritning är en sluten konstruktion vilket är helt främmande jämfört med en öppen konstruktion (vindsbjälklag).

Jag förstår att ni försöker åla er ur, men vi ska hålla oss till isoleringen som installerades i programmet fuskbyggarna och SP-s broschyr som ifrågasattes kraftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.