När jag rostar bröd och kokar vatten samtidigt går säkringen. Tröttsamt. Det är idag framdraget 1,5-kvadrat-kabel och avsäkrat med 10A.

Nu är frågan: Vilken lösning skulle ni ha valt:

1) Dra fram grövre kabel och säkra upp till 16A? Hur grov kabel ska jag ha i så fall? Behöver jag byta uttag?

2) Dra fram två faser och sätta upp två separata uttag? Vad behöver jag då dra fram för kabel till uttagen?

3) Annat alternativ
 
kanske en 13A säkring ist?
 
Separata faser, då slipper du alla problem. Är det infällt montage är det mycket enkelt att göra en tvåfasgrupp
 
Tvåfasgrupp, ifall du har trefas till din bostad. (En del lägenheter har inte trefas, däremot har nog i princip alla fristående hus trefas med undantag för enstaka specialfall). För en tvåfasgrupp i infällt montage som elmont föreslår så behöver du i princip trä in ytterligare en 1,5mm2 FK-ledning i röret/slangen från elcentralen till köket. Överväg gärna en trefasgrupp eller åtminstone förberedelse för trefasgrupp när du ändå trär in fler trådar i röret/slangen.

För 16A så behövs normalt 2,5mm2-kabel, och du behöver titta på alla inblandade apparater (framförallt uttagen) att de verkligen är märkta 16A. Det förekom 16A-märkta uttag före 16A blev tillåtet i Sverige, så om du har tur så tål de 16A även om de varit med några år.

Vad är det för ålder på installationen? Är det moderna plastisolerade ledningar (60-talet eller nyare) eller kan det vara gamla mossiga äldre kabeltyper? Går ledningarna utanpåliggande eller är de infällda i väggen? Finns det lediga säkringar/säkringsplatser i elcentralen?
 
OK. Då kör jag på tvåfas. Då är följdfrågan:

Huset är byggt -71 så elen är ganska fräsch med undantag för centralen som har porslinssäkringar och ser ut som ett ormbo under ytan.

När man byggde om badrummet någon gång på åttiotalet plockade man elen till badrummet (inklusive golvvärmen) från samma säkring. Därmed satte man jordfelsbrytare på den. Det är kopplat från den gamla porslinssäkringen till en separat normkapsling med en automatsäkring och en jordfelsbrytare. Fasen är därmed dubbelt avsäkrad.

När jag drar fram en till fas (från samma grupp såklart), hur 17 gör jag det på ett korrekt och enkelt sätt?

Det enklaste vore att separera faserna redan i centralen, så jag drar en fas till badrummet och två faser vidare till köket. Får man göra så? Jag får då tre faser fram till första dosan, där jag splittar till kök respektive badrum. Jordfelsbrytaren blir då enbart kopplad till badrummet, inte till hela gruppen så jag antar att det inte funkar?

Eftersom första dosan sitter precis intill säkringsskåpet skulle jag också kunna dra en kulo med faserna till köket in i dosan. Men det gissar jag att det inte är tillåtet?
 
Du kan ju dra en kulo där du använder två (olika) faser, (gemensam) nolla och skyddsjord, dvs en tvåfasgrupp i en fyrledarkulo.
 
OBS att själva centralen "förstår" inte hur grupperna är indelade, men praxis (antagligen till och med en regel) är att om en grupp innehåller flera flera faser så sitter säkringarna för den gruppen på en snygg rad.

Var sitter jordfelsbrytaren, vid centralen eller i närheten av badrummet?

Om jordfelsbrytaren sitter vid centralen så kan du inte låta den bara skydda en av flera faser på samma grupp, eftersom den måste mäta på nollan och alla faser som ingår i en grupp - annars kommer det bli fel på något sätt och i bästa fall löser den bara ut direkt, i värsta fall blir det farligt.

I vissa fall får man dra flera grupper i samma rör, någon som har bättre koll på reglerna får gärna fylla i här.

Vad gäller jordfelsbrytaren så är det kanske en bättre idé att byta till en trefasjordfelsbrytare och skydda både badrum och kök på en trefasgrupp? Risken att få en farlig stöt av el i bostadsdelen av ett hem torde väl vara stört i just badrum och kök, varpå det är de rum du vinner störst säkerhet på att ha jordfelsbrytare på.

En annan variant är att låta jordfelsbrytaren skydda hela anläggningen - det vore egentligen säkrast men risken är att du behöver felsöka jordfel här och var, och då får du dessutom problemet att vid jordfel p.g.a. fukt på utomhus-elen så bryts även elen inomhus, om du inte kan separera utomhuselen...
 
elmont skrev:
Du kan ju dra en kulo där du använder två (olika) faser, (gemensam) nolla och skyddsjord, dvs en tvåfasgrupp i en fyrledarkulo.
Tolkar jag dig rätt nu:

Gamla kablarna kvar till första dosan. De fortsätter vidare till badrummet.

Kulo från centralen till första dosan med separat nolla och jord. Därifrån två faser till köket.

Det låter inte riktigt tillåtet? Visserligen en grupp, men nollan och jorden till köket blir separerad för att inte jordfelsbrytaren till badrummet ska lösa ut.
 
yxis skrev:
OBS att själva centralen "förstår" inte hur grupperna är indelade, men praxis (antagligen till och med en regel) är att om en grupp innehåller flera flera faser så sitter säkringarna för den gruppen på en snygg rad.
Självklart. Men trots att viss el gjord av en tidigare ägare är fuldragen (dock ej feldragen) vill jag göra det snyggt.

yxis skrev:
Var sitter jordfelsbrytaren, vid centralen eller i närheten av badrummet?
Lite både och. Den sitter dikt an centralen, men första dosan sitter typ 5 cm från centralen och badrummet på andra sidan väggen. Dock måste jag gå via första dosan för att ansluta mot centralen och jordfelsbrytaren.

yxis skrev:
Vad gäller jordfelsbrytaren så är det kanske en bättre idé att byta till en trefasjordfelsbrytare och skydda både badrum och kök på en trefasgrupp? Risken att få en farlig stöt av el i bostadsdelen av ett hem torde väl vara stört i just badrum och kök, varpå det är de rum du vinner störst säkerhet på att ha jordfelsbrytare på.
kan man ju såklart göra. Så enkelt!

Då har jag ytterligare en följdfråga: Varför har man valt att sätta en automatsäkring före jordfelsbrytaren när den redan är säkrad i säkringsskåpet? Eller är det så att säkringen måste sitta efter jordfelsbrytaren?

Det är väldigt trångt runt centralen och det bästa vore om jag kunde plocka bort automatsäkringen när jag byter ut jordfelsbrytaren eftersom jag annars måste byta mot en större normkapsling (det sitter en med plats för 4 moduler nu).
 
Hur skulle det vara att dra fram en helt ny kabel (ny enfasgrupp) till köket? Det undviker en hel del frågor.

Sedan kan du byta ut dagens tvåpoliga JFB mot en fyrpolig som skyddar hela centralen (y)

Om en ny gruppledning är praktiskt omöjligt kan du göra en två/trefasgrupp till köket (vilket kräver att kabeln byts, så det är ung lika mycket jobb!?). Det finns dock en hel del att tänka på när man gör flerfasgrupper.
 
Bo.Siltberg skrev:
Hur skulle det vara att dra fram en helt ny kabel (ny enfasgrupp) till köket? Det undviker en hel del frågor.
Jag älskar teknik som finns men inte syns. Det gäller även elinstallationer. Att dra utanpåliggande är alltså mot mina principer. Att dra fram en ny 2,5mm-kabel alternativt en till fas till köket skulle inte vara några problem om det inte vore för att man inte får dra två grupper i samma rör. Jag försöker hitta en väg runt det.

Bo.Siltberg skrev:
Sedan kan du byta ut dagens tvåpoliga JFB mot en fyrpolig som skyddar hela centralen (y)
I teorin, javisst. Men med tanke på hur vissa installationer ser ut i huset tror jag att det finns en anledning till att man valt att ha jordfelsbrytaren enbart kopplad till badrummet...
 
Ja, det var inte helt tydligt om det handlade om utanpåliggande eller infälld förläggning här.

- Du behöver då frigöra tre säkringar på lodrät rad för denna trefasgrupp.
- Dra denna grupp till den externa JFBn (som byts till 4-polig).
- Den dvärgbrytare som sitter i kapslingen kan du ta bort - det finns ingen anledning att säkra dubbelt med samma märkström (vilket vi dock inte vet här). Men det sitter väl 10 A smältsäkringar i centralen?
- Från JFB till dosan.
- Från dosan till badrum med en fas.
- Från dosan till kök med de två andra faserna.
- Gemensam nolla och skyddsjord.

Men, den där dosan. Går den verkligen till både badrum och kök idag?? Det går inte ihop riktigt.

Hur blir det i köket? Hur kan faserna delas upp där?
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, det var inte helt tydligt om det handlade om utanpåliggande eller infälld förläggning här.

(klipp)
Perfekt svar. Tack!

Bo.Siltberg skrev:
Men, den där dosan. Går den verkligen till både badrum och kök idag?? Det går inte ihop riktigt.
Jodå, så är det. Från centralen till jfb. Sedan från jfb in i VP-rör bakom centralen till första kopplingsdosan. I kopplingsdosan splittas det åt två håll -- ena hållet är badrum och andra vidare mot köket. Vid köket finns en till kopplingsdosa som splittar upp elen i köket.

Bo.Siltberg skrev:
Hur blir det i köket? Hur kan faserna delas upp där?
I köket går ett VP-rör från ovan nämna kopplingsdosa till en kulodosa över diskbänken. Från kulodosan går en kulo till eluttaget och en annan till bänkbelysningen. Jag tänker mig att man byter ut kulodosan mot ett nytt vägguttag som man kopplar till den extra fasen.
 
Det betyder att dosan vid centralen idag innehåller två helt skilda grupper - en till badrummet (via JFB) och en till köket. Då blir det ju bättre nu med en grupp, trefasgrupp i den dosan.

I köket innebär det att det nya vägguttaget blir en fördelningspunkt för tvåfasgruppen. Det är Ok, men du bör märka upp tydligt vid centralen att båda säkringarna alltid måste brytas vid underhåll, t.ex vid byte av det nya uttaget.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det betyder att dosan vid centralen idag innehåller två helt skilda grupper - en till badrummet (via JFB) och en till köket.
Svårt att vara tydlig. Nej, det är bara en fas in i första kopplingsdosan. Den splittas sedan till badrum och kök. Samma säkring och jfb för kök och badrum, alltså.

Bo.Siltberg skrev:
I köket innebär det att det nya vägguttaget blir en fördelningspunkt för tvåfasgruppen. Det är Ok, men du bör märka upp tydligt vid centralen att båda säkringarna alltid måste brytas vid underhåll, t.ex vid byte av det nya uttaget.
Det har du rätt i. Tack för upplysningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.