Det verkar vara 14x14 eternitrör i hela vårat vent.system, även för tilluften.
Är det inte risk för att asbestfibrer (och damm) yr in genom tilluften?
Kan man sätta någon sorts filter (typ som för dammsugare) innanför gallren?
Jag har tänkt på att vi ofta är snoriga och nyser en hel del hemma jämfört med borta, kan det ha ett samband?
Kan man testa luftkvaliteten/luftomsättningen på något sätt?
Jag ska montera fläktar i våra badrum (som också verkar ha tilluft, se min tråd: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/181396-tilluft-i-badrum.html ), på vilket sätt kan det förbättra/försämra ventilationen/inneluften?
Är lite orolig nu, hoppas någon vet. :S
 
S
det skall ej komma fibrer. ni kan ha för torr luft.
eventuellt kan ni ha mögel problem
 
Kolla RH i hemmet. Ett tag hade vi ca 25% i sovrummet. Röda ögon, snuva, kliande...
Sen vi köpte fuktare och luftrenare, är alla dessa bekymmer borta.
 
Kanalerna är inte farliga så länge man inte kapar,sågar, slår sönder dom.
Låter som torrluft som nämnts innan.Köp en fuktmätare och mät.
 
Tack, ska genast kolla luftfuktigheten!
Var kan man köpa fuktmätare?
 
Tack för länken!
 
Jag har köpt en hygrometer o testat, bara ca 25% i större delen av huset!
Så det blir nog till att köpa en (eller fler) luftfuktare.
Funkar de gamla "lerkrukorna" man förr hängde på elementen tro?
 
Lerkrukorna är nog bäst.
Men inte snyggast eller dyrast.
Och kan inte placeras på alla radiatorer.

Lika bra är våta handdukar.

Nackdelen med luftfuktare är att kalken från vattnet vill lägga sig på golvet och möbler.
Detta kan man lösa med destillerat vatten. Ex. Från LLVP eller torktumlaren.

Eller bara torka allt en gång i veckan.
 
Redigerat:
Asbest är ett arbetsmiljöproblem - inte ett gift.

Utan att veta ett jota om just det konstruktionsfall Du meddelar om törs jag säga att Du kan sova lugnt. Faran med asbest ligger i inandning av fibrer vilket på sikt leder till asbetos (googla/wiki). Den ventilationsanläggning som suttit där många år släpper troligen inte ifrån sig fibrer längre. Jag *tror* du kan vara trygg. Men allt är mycket mer avancerat än man tror...
 
Torka sk.t luktar inte.
Ämnet frigörs då man bearbetar det mekaniskt. Sågar, bryter, sliper. Efter så många år, är der nästan inta partiklar somfkytar över till luften.
Me visst kommer det lite ut. Men den mängden skadar inte.
 
BigGitt: Vet du var man kan köpa "lerkrukor", och vad deras riktiga benämning är (så man kan googla dem)?

Locke och BigGitt: Tack, det känns lite lugnare nu. Det vore ju ett enormt projekt att byta ut all ventilation.
OM jag skulle byta rubbet borde det väl bäst att dra ventilationen i nya "kulvertar" och bara bygga in eternitrören, så slipper jag risk för asbestexponering?
 
Om jag visste var, hade jag inte köpt luftfuktare för nästan 4000. Så, nej, jag vet inte.
Elle ju, jag vet. Gamla östländerna. Polen ...

Du kan köpa en andningsmask för 3-400 och jobba med asbest. Sen städar man noga/vädrar.
Klart.
 
Det skall till ganska mycket fukt för att ge någon effekt. Många lösningar med små behållaer som skall stå och avdunsta vatten ger på tok för lite tillskott.

Ett räkneexempel.

Villa 150 m2 har ett ventilationsflöde på ca 55 l/s
55 l luft / sekund är det samma som 0,066 kg luft / sekund, eller 240 kg / h.
Önskad fukt inne är ca 50%Rh.

En kall vinterdag innehåller uteluften nästan ingen fukt alls,vilket motsvarar en ökning med ca 7 g vatten / kg luft för att komma till 20° och 50%Rh.
Skall man då till föra 7 g / kg luft så måste man tillföra 7x240=1680 g vatten per timme.
En mindre extrem dag, 0° och 50%Rh ute, så blir uppfuktningen ca 5 gr/kg, dvs 1200 g vatten/h

I verkligheten blir det lite mindre för vi människor och våra aktivitetter tillför också en del fukt men nog borde fultarna kunna avdunsta 1 liter i timmen om man skall kunna hålla en bra fuktighet inne på vintern.

Skall man klara att avdunsta 24 l vatten om dygnet så blir det många krukor... Det går även åt en hel del energi, tänk dig att du skulle kokat bort 24 l vatten på spisen, det är full gas under syltgrytan i många timmar innan den är tom. Det går åt nästan lika mycket energi att dunsta bort vattnet från en kruka.

Skall man ha någon vettig möjlighet att fukta upp luften inne så tror jag man skall försöka att bara göra det i ett rum där man vistas mycket, sovrummet, och se till att hålla dörren dit stängd, fukt är bra på att sprida sig. Där har man ett rimligt luftflöde som kanske kan gå att klara av att fukta upp.

Och nej, det blir inget kalk på golv och möbler, vatten som dunstar är helt rent, det är så man destillerar vatten. Däremot får man kvar en del kalk i krukan. Det finns även en del befuktare som använder tryckluft eller ultraljud för att skapa en vattendimma. Dessa är inte att rekommendera utan att vara helt säker på att det inte finns legionellabakterier i vattnet, och det är ganska vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.