P
Och varför hade TV4 inte med en jurist?
 
ullberg skrev:
För övrigt, vilket synnerligen obehaglig utrustning killen hade som påvisade faran med elinstallationer, ganska effektivt tänker jag för dem som inte tycker att det är farligt alls, men jag fick lite massmördarkänsla med gummihandskarna och källarutrymmet...

/U
Han får inte göra sig ovän med någon för då kanske nån klipper hål i handsken inder folien :p
 
TheStills skrev:
Och varför hade TV4 inte med en jurist?
Mmmm..det räcker väl kanske med en jurist som talar om för produktionen att dom har fel kanske i något....
 
TheStills skrev:
Och varför hade TV4 inte med en jurist?
För att journalister som ekdal redan kan allt... ... :rolleyes:

Ja det är för bedrövligt, på slutet satt han mållös med armarna i kors, han hade verkligen ingen aning om vad han skulle säga. Man tycker att dom efter så här pass många program borde ha lärt sig att förebereda sig, ordentligt.

Och jans kommentar, ajaj, el och här har vi vatten (kaffebryggaren). Vad ville han säga med det, att man inte ska ha ett eluttag vid köksbänken? Det blir liksom inte mindre vatten på bänken för att man sätter en dosa med hel botten., och vattnet från bryggaren kommer väl knappast inifrån väggen ;)

Och som vanligt "vi kände att det blev lite dåliga vibbar, så då betalade vi". I min värld är det då man inte betalar. Vad jag förstod hade dom gjort badrummet också, med rör ner genom golvet, kan inte låta bli att undra hur det står till med tätskiktet. Förvånar mig lite att dom inte ens nämnde det och åtminstone kollade upp papprena. Men dom hade väl inte råd att åtgärda mer än elen åt stackarna.
 
Måste ventilera några tankar.
Jag känner mig illa till mods å resas vägnar efter kvällens program. Han känns defentivt inte som någon som är ute efter att blåsa folk. Dock har han säkerligen/bevisligen kompetensluckor. Det totalrenoverade köket såg fint ut i men mening.
Och jag tänker mig att han gärna hade åkt dit och skruvat i eluttaget om familjen inte vore stört omöjliga att ha att göra med....

TV4 tar parti stenhårt för familjen och kränker den stackars mannen. - Det borde göras ett program som tar ställning för den andra parten, dvs hänger ut skitjobbiga kunder.

Som sagt mina tankar.... jag vet inget om resa eller familjen, men jag vet att program kan vara/är ganska grovt vinklade.
 
Man får som sagt inte hela bilden från fuskbyggarna. Men, hade jag haft ett kontrakt skrivet om en total entreprenad - lekman som jag är - så hade jag inte varit så nöjd med en ansvarig som hade agerat och tagit in firmor som inte har behörig personal.
 
Badrummet var hos en helt annan person så det var inte hos familjen.
Varför skulle Reza få fortsätta skruva i uttagen, han eller någon annan i hans närhet blir väl inte mera behörig för det.

Ekdal såg mycket handfallen ut, men hur snacket gick att det inte var en totalentreprenad utan en generalentreprenad då byggaren själv skrivit total med fri vilja. Advokaten underkände ju sin egen klients kontrakt.

Protte
 
Förstår inte vad som hände med all den livsfarliga elen i tvättstugan och inkopplingen av fördelaren och spjäll som den 1,5årige sonen skulle bli dödad av. Det var tydligen viktigare att man kunde fixa kaffe säkert. ;)

Blir inte så impad av en buggingenjör som leker el-besiktningsman...

Lite trist att det än en gång var en hantverkare med utlänsk bakgrund som blev synad mot en kund med svensk bakgrund.

Nästa säsong kan de väl varva Fuskbyggarna med Besvärliga beställare. Skulle kunna ge endel intressanta program och lite värdighet åt de hantverkare som är bra! :)
 
Jag tycker att programmet har sin plats i rutan just för att informera om dom tråkiga detaljerna i en renoverings/bygg-process, som skriva avtal m.m.
Men hur bra TV blir det!?
Alltså tar man till en snyftande familj, en blodsugande hantverkare, en avdankad byggingenjör och en Timell som säger ojoj.
Vad kan man lära sig av detta då?
Jo, att det finns klåpare till hantverkare, både utländska och svenska!
Att det inte krävs mycket för att va byggingenjör!
Att Timell ska hålla sig till långköraren Äntligen hemma.
Men framför allt!
Betala inte i förväg!
Det är din enda hållhake som kund/beställare!



Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
 
När vi tittade på programmet sa min fru spontant "jag skulle sätta fast vägguttaget själv istället för att tjafsa om det"

Att stoppa en gaffel i en brödrost med kontakten i är självmordsförsök oavsett om uttaget är jordat eller ej.
I ett ojordat uttag är dock chanserna att lyckas högre.
Skillnaden är att med det jordade uttaget finns möjligheten att gaffeln får kontakt med höljet så att säkringen löser ut.
 
ullberg skrev:
En sak som jag undrar över (relaterat till Glufsglufs kommentar) är om de har ett generellt problem med att fylla programtiden? Varför skulle annars det ske så mycket repetition, vilket jag tycker blev ovanligt tydligt i detta program.

Först går Martin genom huset och säger oj oj, dosa utan bakstycke (den hade väl fö. bakstycke om än perforerat för att få ytterligare lubo, och sen hade de väl inte dragit in densamma?) oj oj, kanal i plast, inte bra då det kan börja brinna.

Sen kommer experten in och säger, nämen, så här får det inte se ut, dosa utan bakstycke, obehörig installation, plastkanaler kan ju börja brinna.

Efter det kommer hantverkarna in och säger: det här är ingen behörig elektriker som gjort. PVC-kanal är inte ok, nu kör vi.

Tänk så effektivt om man gick på hantverkarna direkt, cut the middle man (i det här fallet middle men) säger jag. Fast det förstås, vad skulle Martins roll i programmet bli då?


/U
Tyvärr är det här det nya konceptet i TV-världen Det är likadant med nya Plus där man på en timme ska gå igenom 3 olika ämnen. Eftersom man delar upp ämnena och hela tiden växlar mellan dom så måste dom varje gång dra bakgrunden och vad som hänt hittills och vips, så har man dragit ut det på en timme det (och mycket mer) som Sverker klarade utan problem på en halvtimme.

Ytterligt irriterande...och jag har slutat titta på Plus direkt utan går in i efterhand på SVT.se och ser de inslag som ev. är intressanta.

Men det verkar vara detta som är melodin nu för tiden.
 
Sådär såg eluttaget ut i mitt rum under hela min uppväxt. Det var så fortfarande sist jag var hemma. Hurra, jag överlevde!
 
Eluttag idag håller väl runt IP 20 runt om så helt hopplöst är det väl inte i jämförelse med något från 50 o 60 talet.

Protte
 
Efter att ha sett att avsnittet skulle handla om elinstallationer så började jag titta på det, men jag klarade inte av att se mer än 10-12 minuter.

Kaffekannan och eluttaget var bara löjligt.
Snacket om kablarna ovanpå överskåpen, hur ska dom bli fuktiga?
Källaren där torktumlaren och tvättmaskinen står var inget våtutrymme.

Det lösa eluttaget, på den tid dom lade att slita det ut och in så hade dom kunnat skruva fast det istället (det hade Anders "Arga snickaren" gjort.. han hade inte gått därifrån utan att skruva fast det)

Visst såg elen väldigt illa ut, men dom kanske skulle ta in någon som vet vad dom pratar om som kan förklara vad som är fel?, jag klarade inte av att fortsätta titta på det..
 
prototypen skrev:
Eluttag idag håller väl runt IP 20 runt om så helt hopplöst är det väl inte i jämförelse med något från 50 o 60 talet.

Protte
:) Tidsangivelsen kan stämma, mina farföräldrar bodde i huset innan mina föräldrar så jag vet dock inte exakt när uttaget sattes in. Det var i alla fall ingen som brydde sig om att fixa det. Varje gång man satte i kontakten ramlade hela vägguttaget ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.