Thomas Lundquist
DIY_freak skrev:
Återigen ser jag inte vad det är du åsyftar. Varför skall jag titta på vindbjälklag istället för snedtak? Är det inte snedtak vi diskuterar och inte vindbjälklag? Ritningarna för vindbjälklag har överhuvudtaget inte med något yttertak.
Därför att vi diskuterar vindsbjälklag. Det verkar som du har fått det hela om bakfoten ordentligt.
Lite som jag misstänkte.
 
Thomas Lundquist skrev:
Därför att vi diskuterar vindsbjälklag. Det verkar som du har fått det hela om bakfoten ordentligt.
Lite som jag misstänkte.
Jag tror du fått det hela om bakfoten. Det är inte SP som sätter byggnormerna. Där står att det ska finnas en luftspalt mellan yttertaket och isolering, men man kan sätta igen den med en bit läkt i takfoten som enkelt kan tas bort om det behövs.
 
D
Thomas Lundquist skrev:
Därför att vi diskuterar vindsbjälklag. Det verkar som du har fått det hela om bakfoten ordentligt.
Lite som jag misstänkte.
Eller så är det du? Om du ser på ritningarna för vindbjälklag nedan så har de överhuvudtaget inte med något om yttertaket. Däremot om du ser på ritningarna för snedtak så ser du hur de rekommenderar konstruktionen mot yttertaket. Du kan inte tänka dig att de menar att man skall använda underlaget för vindbjälklag där det handlar om just bjälklaget men om isoleringen börjar gå upp mot snedtaket så skall man använda instruktionerna för snedtak för att få reda på hur de har tänkt sig konstruktionen mot yttertaket? Annars har de överhuvudtaget inte nämnt något om konstruktionen mot yttertaket om man skall tro på dig och det vore ju lite vårdslöst minst sagt...

För övrigt trodde jag det var luftspalt och takfotsventilation vi diskuterade och det är väl absolut applicerbart för snedtak? På vilket sätt skiljer sig ett snedtak från vindsbjälklaget i den delen där vindsbjälklaget möter yttertaket? För det mesta när man har snedtak så går ju de hela ihop.

Oavsett, så förstår jag inte hur du kan få konstruktionsritningarna över vindsbjälklaget att stödja din synpunkt att luftspalt inte behövs? Såvitt jag kan se så har de ju en "oändlig" luftspalt i ritningarna för vindsbjälklag, då de inte ritat dit något yttertak alls... :D
 
  • vind.jpg
  • sned.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
P
Ursäkta men har inte denna tråd spårat ur...
Det är intressant att läsa om detta med luftspalt men kan ni inte skapa en egen tråd om detta?
 
Thomas Lundquist
DIY_freak skrev:
Eller så är det du? Om du ser på ritningarna för vindbjälklag nedan så har de överhuvudtaget inte med något om yttertaket. Däremot om du ser på ritningarna för snedtak så ser du hur de rekommenderar konstruktionen mot yttertaket. Du kan inte tänka dig att de menar att man skall använda underlaget för vindbjälklag där det handlar om just bjälklaget men om isoleringen börjar gå upp mot snedtaket så skall man använda instruktionerna för snedtak för att få reda på hur de har tänkt sig konstruktionen mot yttertaket? Annars har de överhuvudtaget inte nämnt något om konstruktionen mot yttertaket om man skall tro på dig och det vore ju lite vårdslöst minst sagt...

För övrigt trodde jag det var luftspalt och takfotsventilation vi diskuterade och det är väl absolut applicerbart för snedtak? På vilket sätt skiljer sig ett snedtak från vindsbjälklaget i den delen där vindsbjälklaget möter yttertaket? För det mesta när man har snedtak så går ju de hela ihop.
Kom igen, tyckte du det såg ut som en sluten konstruktion i programmet :D.
Du har bara kastat dig in i något utan att vara tillräckligt påläst.
Googla lite.

I programmet var det ett vindsbjälklag som isolerades. Snedtak är något helt annat.
 
Thomas Lundquist
TheStills skrev:
Ursäkta men har inte denna tråd spårat ur...
Det är intressant att läsa om detta med luftspalt men kan ni inte skapa en egen tråd om detta?
Varför då?
Det handlar om hur det isolerades i senaste programmet av fuskbyggarna. Högaktuellt.
 
P
Tråden handlar generellt om programmet 'fuskbyggarna' och inte hur man isolerar.
Visst kan man tillfälligt diskutera något speciellt men när det går ur spår och blir en privat ping pong mellan två/tre personer så kan man flytta det hela....
 
Thomas Lundquist
Matti_75 skrev:
Jag tror du fått det hela om bakfoten. Det är inte SP som sätter byggnormerna. Där står att det ska finnas en luftspalt mellan yttertaket och isolering, men man kan sätta igen den med en bit läkt i takfoten som enkelt kan tas bort om det behövs.
Visa den.
 
Thomas Lundquist skrev:
Visa den.
Vilken? Har du inte läst hus AMA?
 
D
Thomas Lundquist skrev:
Kom igen, tyckte du det såg ut som en sluten konstruktion i programmet :D.
Vadå sluten? Vem talar om sluten konstruktion? Vi talar om huruvida isoleringen kan ligga kloss an mot yttertaket. Det som du hänvisar till visar inte på något sådant alls. Tvärtom, om man tittar på de anvisningar där yttertaket berörs så ritar de ut en luftspalt.
Du har bara kastat dig in i något utan att vara tillräckligt påläst.
Googla lite.
Varför skall jag googla? Det är ju du som får göra det för att försöka hitta något som stödjer ditt påstående. Du har ju redan givit mig minst 2 länkar där de visar luftspalt, så jag behöver inte googla mer alls. Du gör ju självmål hela tiden... :D

I programmet var det ett vindsbjälklag som isolerades. Snedtak är något helt annat.
Och ett vindsbjälklag övergår till snedtak i det ögonblick det möter ett snedtak...
 
Redigerat av moderator:
Thomas Lundquist
Matti_75 skrev:
Vilken? Har du inte läst hus AMA?
Du hänvisar till svensk byggnorm vilket borde vara BBR idag. Det är gällande regler vid nybyggnad bl.a. BBR har ingenting så vitt jag vet om det du beskriver, däremot det SP påpekar.

Nu är vi fortfarande kvar i programmets tak dessutom som inte berörs av BBR.

Väntar med spänning på din "byggnorm".
 
Jag lägger ner. Du verkar ju inte förstå att du har fel, och du ska kalla dig själv för hantverkare och vet inte vad hus AMA är.
 
Thomas Lundquist
Matti_75 skrev:
Jag lägger ner. Du verkar ju inte förstå att du har fel, och du ska kalla dig själv för hantverkare och vet inte vad hus AMA är.
Jo, jag vet vad AMA är och jag tror du syftar på Hus-AMA :). Men den har heller ingenting med det här fallet att göra liksom BBR.
 
Det var då en jäkla tur att yrkesfolk fick uttala sig om elen i kvällens program för det som Timell och experten mummlar ger jag inte mycket för generellt, hade ju kunnat bli pinsamt om dom fått fortsätta.....

I övrigt så...ja, vad säger man.....mötet med advokaten, vilka fulklippningar, man såg tydligt att de gått igenom något viktigt i en bok med (troligen) juridisk text...undrar just vad dom hade kommit fram till som vi inte fick höra.
 
ullberg
En sak som jag undrar över (relaterat till Glufsglufs kommentar) är om de har ett generellt problem med att fylla programtiden? Varför skulle annars det ske så mycket repetition, vilket jag tycker blev ovanligt tydligt i detta program.

Först går Martin genom huset och säger oj oj, dosa utan bakstycke (den hade väl fö. bakstycke om än perforerat för att få ytterligare lubo, och sen hade de väl inte dragit in densamma?) oj oj, kanal i plast, inte bra då det kan börja brinna.

Sen kommer experten in och säger, nämen, så här får det inte se ut, dosa utan bakstycke, obehörig installation, plastkanaler kan ju börja brinna.

Efter det kommer hantverkarna in och säger: det här är ingen behörig elektriker som gjort. PVC-kanal är inte ok, nu kör vi.

Tänk så effektivt om man gick på hantverkarna direkt, cut the middle man (i det här fallet middle men) säger jag. Fast det förstås, vad skulle Martins roll i programmet bli då?

För övrigt, vilket synnerligen obehaglig utrustning killen hade som påvisade faran med elinstallationer, ganska effektivt tänker jag för dem som inte tycker att det är farligt alls, men jag fick lite massmördarkänsla med gummihandskarna och källarutrymmet...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.