Väldigt många kör idag adsl med integrerad bredbandstelefoni från samma leverantör, tex "Telia Smart". Det låter som TS har något liknande.
 
D
mrfrenzy skrev:
Väldigt många kör idag adsl med integrerad bredbandstelefoni från samma leverantör, tex "Telia Smart". Det låter som TS har något liknande.
Kanhända. Finns det så väldigt många som är dumma nog att betala 29:-/månad för trådlöst nätverk hemma?

För övrigt står det på Telias hemsida när man skall teckna adsl i villkoren:

Bredband via telejacket förutsätter fast telefoni via telejacket. Månadsavgiften avser enbart bredbandet, månadsavgift för fast telefoni tillkommer

Men det kanske inte stämmer. Inte första gången Telia talar i nattmössan.
 
DIY_freak skrev:
Kanhända. Finns det så väldigt många som är dumma nog att betala 29:-/månad för trådlöst nätverk hemma?
Ber om ursäkt att det inte tillhör tråden, men orsaken till att man kallar andra för dumma kan ju bero på att påståendet görs utifrån att den som raljerar med att dumförklara inte förstår varför man gjort valet att köpa en tjänst, samt orsaken till det då vissa funktioner bara kan fås med den utrustningen.

Men åter till ditt problem.
När du är säker på att du har anslutit till första jacket och inkommande trådarna sitter på de nedre anslutningsskruvarna så kontaktar du supporten på nytt så att de får testa.
Fungerar det fortfarande inte så finns nog inget annat än att felanmäla att förbindelsen inte fungerar. Kan faktiskt även vara så att "modemet" du ansluter är trasigt.
 
Telia smart för 29:- + bredband och bredbandstelefoni är totalt sett billigare än:
gammaldags pstn + bredband.

Alltså sparar man ca 60kr per månad, får trådlöst nätverk som sköts om och supportas av operatören samt dessutom lite stabilare bredband (när man har hel ledning och det slipper samsas med analoga telefoner). Jag tycker det är ganska smart och rekommenderar det till alla kunder som inte har möjlighet till fiber.
 
Men hur kan du få Telia ADSL utan att ha ett pstn-abonnemang? De skriver ju uttryckligen:

"Bredband via telejacket förutsätter fast telefoni via telejacket"

Gäller det alltså inte för Telia Smart?
 
Det är ju fast telefoni via telejacket genom smartroutern, det står inte analog telefoni.

Den smidiga bläckfiskkabeln ordnar automatiskt så att alla dom gamla telejacken fungerar. Många kunder som inte är så intresserade av tekniken har iptelefoni på detta sätt utan att dom behöver förstå vad IP är.
 
D
Minimipriset för Telia ADSL med IP-telefoni är 389:-/månad (8 mbit). Jag betalar idag 189:- för 28 mbps ADSL + 112:- för det fasta abonnemanget. Det blir totalt 301:-/månad och då har jag 3 gånger så hög hastighet (Telia ADSL med IP-telefoni med ungefär samma hastighet kostar 439:-/månad).

Här, där jag bor, så är varken 439:-/månad eller 389:-/månad billigare än 301:-/månad. Jag har redan tidigare i tråden konstaterat att man kommer undan några kronor billigare om man bara har kopparaccess och IP-telefoni (men absolut inte från Telia då!). Men det är inte många kronor (du måste hitta ett IP-telefoniab som kostar mindre än 37:-, mellanskillnaden är besparingen).

Angående Telia Smart, så hade ju i alla fall jag aldrig betalat 29:-/månaden för att få trådlöst nätverk hemma och vad är det som Telia sköter om med mitt trådlösa nätverk om jag har Telia Smart? Jag som inte är Telia Smart och inte betalar 29:-/månad, vad är det jag jobbar så mycket med i mitt trådlösa nätverk som gör att det är värt att betala 29:-/månaden för något som de flesta andra har gratis (utan månadskostnad)? VILL jag ens att någon annan är inne och pillar på mitt trådlösa nätverk? Om jag skulle vilja ha bättre teckning i något av rummen hemma och behöver rikta om antennen, sköter Telia Smart om det åt mig då eller?
 
Redigerat av moderator:
Bor man på en ort där det finns konkurrans så väljer man givetvis inte den dyraste operatören, men på många orter finns bara Telia och något lokalt kommunbolag som är ännu dyrare, då är Telia smart det billigaste alternativet. Det finns säkert andra operatörer som erbjuder liknande lösning också.
 
mrfrenzy skrev:
Det är ju fast telefoni via telejacket genom smartroutern, det står inte analog telefoni.
Nej men på nåt sätt måste man betala för kopparkabeln. Det går inte att få ADSL utan kopparkabeln.

Normalt betalar man för den genom att ha ett analogt abonnemang. Det går att istället betala en särskilt avgift för kabeln, möjligen är den avgiften inbakad i priset för Telia Smart.

Jag har Telia ADSL och ett analogt abonnemang från Telia som inte används för annat än att köra ADSL på. Jag kan inte säga upp det analoga abonnemanget utan att istället få betala en annan avgift. Då kan jag lika gärna betala pyttelite extra för att ha det som reserv. För telefoni kör vi IP-telefoni från AllTele och Phonzo med en Siemens S675 IP (och fem sex trådlösa telefoner).
 
D
Nerre skrev:
Men hur kan du få Telia ADSL utan att ha ett pstn-abonnemang? De skriver ju uttryckligen:

"Bredband via telejacket förutsätter fast telefoni via telejacket"

Gäller det alltså inte för Telia Smart?
När det står så, så måste man ha ett ANALOGT telefonabonnemang (och Telia Smart avhjälper inte detta faktum, då Telia Smart *INTE* är IP-telefonitjänsten, utan en tjänst för trådlöst hemmanätverk). Det du kan göra däremot är att beställa Telia ADSL-bredband i paket tillsammans med IP-telefoniabonnemang och då inkluderas avgiften för kopparaccess i totalpriset och texten ovan står inte heller längre i villkoren.

Kostnaden för detta paket har du ovan, dvs inte så billigt...
 
D
Nerre skrev:
Normalt betalar man för den genom att ha ett analogt abonnemang. Det går att istället betala en särskilt avgift för kabeln, möjligen är den avgiften inbakad i priset för Telia Smart.
Telia Smart är en tjänst för trådlöst hemmanätverk (WiFi) och *INTE* IP-telefoni. Däremot krävs kanske Telia Smart för att man skall kunna få deras IP-telefoni. Men det är alltså inte IP-telefoni man betalar 29:-/månaden för, utan för WiFi.
mrfrenzy skrev:
Bor man på en ort där det finns konkurrans så väljer man givetvis inte den dyraste operatören, men på många orter finns bara Telia och något lokalt kommunbolag som är ännu dyrare, då är Telia smart det billigaste alternativet.
Säg ett telefonnummer där bara Telia finns?
 
DIY_freak skrev:
Kanhända. Finns det så väldigt många som är dumma nog att betala 29:-/månad för trådlöst nätverk hemma?
Dum vet jag inte om jag är, men jag betalar dessa 29:-/mån för att få bättre upphastighet.

Jag hade tidigare 24/2,5 mbit, telestationen blev uppdaterad från ADSL2+ till VDSL och enda sättet att få tillgång till det (då iaf) var att pröjsa dessa 29:- extra. Har nu stabilt 30/10 mbit och är nöjd.

Det lär vara många som skaffar det bara pga detta, eller vet någon om det numera går att få VDSL utan deras "smarta" router?
 
Redigerat:
DIY_freak skrev:
Angående Telia Smart, så hade ju i alla fall jag aldrig betalat 29:-/månaden för att få trådlöst nätverk hemma och vad är det som Telia sköter om med mitt trådlösa nätverk om jag har Telia Smart? Jag som inte är Telia Smart och inte betalar 29:-/månad, vad är det jag jobbar så mycket med i mitt trådlösa nätverk som gör att det är värt att betala 29:-/månaden för något som de flesta andra har gratis (utan månadskostnad)? VILL jag ens att någon annan är inne och pillar på mitt trådlösa nätverk? Om jag skulle vilja ha bättre teckning i något av rummen hemma och behöver rikta om antennen, sköter Telia Smart om det åt mig då eller?
Nja, åter igen så var det inte enbart själva administrationen av en router som det gällde utan funktioner.
Tjänsten Telia Smart krävs för att få HDTV-kanaler via xDSL, du kan med den styra din STB/TVbox från en app i mobilen, vill köra IP-telefoni via bredband, etc.
Och så slipper man olika boxar som xDSLmodem, router, ev. IP-telefonibox, etc.
Själv har jag haft egna routrar sedan mera än15år tillbaka, men inte nu, och tycker det är rätt bekvämt att för 29:-/månaden slippa hålla på med skiten och för de mindre tekniskt intresserade så är det nog ännu skönare.;)
 
D
AndersS skrev:
Tjänsten Telia Smart krävs för att få HDTV-kanaler via xDSL, du kan med den styra din STB/TVbox från en app i mobilen, vill köra IP-telefoni via bredband, etc.
Och så slipper man olika boxar som xDSLmodem, router, ev. IP-telefonibox, etc.
Själv har jag haft egna routrar sedan mera än15år tillbaka, men inte nu, och tycker det är rätt bekvämt att för 29:-/månaden slippa hålla på med skiten och för de mindre tekniskt intresserade så är det nog ännu skönare.;)
Och för att få glädje av dessa tjänster som kräver Telia Smart så antar jag att jag får betala ytterligare extrakostnader, eller hur? Och känner jag Telia rätt, så är de inte billigast eller bäst på marknaden på dessa extratjänster heller... Så dår får man alltså betala 29:- extra för förmånen att kunna beställa ytterligare lite premium-prissatta tjänster? Det är verkligen Telia Smart... men smart för vem? Skulle snarare säga Smart Telia. :D

Och jag betalar alltså Telia 29:- för att sakerna skall fungera utan problem? Något som jag normalt sett kräver av vilken annan leverantör som helst, utan att jag betalar någon extraavgift till dem....
 
DIY_freak skrev:
Och för att få glädje av dessa tjänster som kräver Telia Smart så antar jag att jag får betala ytterligare extrakostnader, eller hur? Och känner jag Telia rätt, så är de inte billigast eller bäst på marknaden på dessa extratjänster heller... Så dår får man alltså betala 29:- extra för förmånen att kunna beställa ytterligare lite premium-prissatta tjänster? Det är verkligen Telia Smart... men smart för vem? Skulle snarare säga Smart Telia. :D

Och jag betalar alltså Telia 29:- för att sakerna skall fungera utan problem? Något som jag normalt sett kräver av vilken annan leverantör som helst, utan att jag betalar någon extraavgift till dem....
Inte alla, t.ex. att styra din STB/TVbox så får du en kostnadsfri app,;)
Alla tar betalt för att det ska fungera, bara en fråga om på vilka produkter/tjänster som de väljer att lägga kostnaden.
Jag själv är jätteglad att Telia Smart finns för nu fixar grannar/vänner själva sin kommunikation med hjälp av Telia och det räcker med min support när deras datorer havererat.
De är nöjda och jag är ännu mera nöjd.
Så det är inget att hetsa upp sig och kalla folk för dumhuvuden enbart för att du inte vill betala kostar 29:-/månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.