Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi fick lånelöfte. Bank mannen gav oss sitt ord att vi skulle få låna 100% av huset. Alla abbonemang samt lägenhet är uppsagd. Besiktningen är betald. Köpekontrakt är på skrivet..

Vid mötet där jag skulle få lånet till handpenningen så sa de att de blivit tjaffs. Lånet är nu avslaget...

Vi får låna till 85%.. men inget annat. vi har inget sparat för banken lova oss ju, Jag får inte gå till någon annan bank och ta ett blancolån eller liknande på de resterade 15% för då blir bolånet avslaget pga "för dålig scoring".

Vi kommer bli ersättningsskylldig om vi inte går vidare med köpet, och får inte gå till någon annan bank.. Hur fan ska vi göra?
 
Varför kan ni inte gå till en annan bank?

Som nödlösning skulle jag personligen försöka få låna pengar av föräldrar/syskon. (Givetvis mot ränta och skrifligt.)
 
För om vi gör en kreditupplysning på någon annan bank så blir min scoreing på UC för dålig så då slår Swedbank av mitt bolån. Mor och styvfar har betalningsanmärkningar. Fader skulle aldrig ställa upp för detta, och syskon har ej inkomst eller möjlighet..
 
Ge inte efter för hot. Gå till annan bank ändå, och erbjud dem att ta med er alla era bankaffärer dit. De brukar vara mycket positivt inställda då.

Ni har ju dessutom en giltig förklaring till varför scoren är för dålig.

Edit: Fast ta er också en funderare om ni verkligen har råd!
 
Börja med att ta kontakt med banken på högre nivå, prata med kontorschefen. Banken har en moralisk skyldighet att hjälpa er på något sätt i det här läget. Och lite beroende på hur löftet utlovats så kan de nog tom. vara skadeståndskyldiga, det kan vara ett avtalsbrott.

Banken kan hjälpa er på olika sätt.
1. de kan backa och stå vid sitt löfte, ev. med krav på er om en snabb amortering ned till 85% (om ni klarar det).
2. de kan hjälpa er att genomföra köpet, men med krav att ni snarast säljer igen, det blir troligen ändå billigare för er än att betala skadestånd till säljaren.

Ni kan också prata med mäklaren, mäklaren kan ha goda bankkontakter i någon bank som ev. kan se läget lite annorlunda.

I värsta fall kan ni även prova att lägga fram problemet för säljaren, säljaren kanske har möjlighet att hjälpa er, aningen med en bättre bankkontakt, hans bank kan hjälpa er som en tjänst åt säljaren, om han är tillräckligt bra bankkund.

Man skall komma ihåg att situationen är inte munter för säljaren heller, även om säljaren kan få ett skadestånd. Det ligger nästan like mycket i säljarens intresse att situationen blir löst för er. Ev. kanske säljaren kan gå med på att ligga kvar med en säljarrevers (ni lånar alltså en del av säljaren). Sådana var mer regel än undantag på 60 och 70 talet när kreditmarknaden var reglerad och det var en ynnest att överhuvudtaget få låna någonting. med dagens kreditbegränsningar borde de blir populära igen.

Mycket beror ju också på varför banken backar, beror det på det "formella" kravet om max 85% belåning, eller ligger er ekonomi faktiskt på gränsen för att klara det här?
 
D
bighenk skrev:
För om vi gör en kreditupplysning på någon annan bank så blir min scoreing på UC för dålig så då slår Swedbank av mitt bolån. Mor och styvfar har betalningsanmärkningar. Fader skulle aldrig ställa upp för detta, och syskon har ej inkomst eller möjlighet..
Vad har ni att förlora på att kontakta en annan bank? Swedbank ställer inte upp med finansieringen mer än till 85% och ni kan inte finansiera resterande 16.5-18.5% på annat sätt. Då finns väl bara alternativet att gå till en annan bank och se om de kan göra något bättre?
 
Ni kan prata med andra banker och be de titta på situationen utan att ta kreditupplysning förräns det blir defakto aktuellt med lån där.
Har ni kreditupplysningen kvar som Swedbank tog så är det ju även det bästa då de får ut uppgifterna som de annars skulle få vid en ny upplysning.
 
Vi fick lov till 100% av swedbank. Men bankmannen gjorde fel när vi hittade huset så han var tvungen att göra fler kreditupplysningar = Scoringen sjönk. han skicka sedan uppgifterna till hans övre chefer för att få det beviljat men de tilllät de inte. Jag ringde nu kontorschefen i min kommun och hon skulle kolla upp de och se vad dom kunde göra, hon skulle höra av sig imorgon.

Blir samma visa om vi går till en annan bank. Har för många upplysningar och för lite information så de skulle inte acceptera det.

Vi har i dags läget 22000 efter skatt, men nu börjar tjejen jobba så då har vi runt 30000 efter skatt. Men jag har bara jobbat 7 månader och hon har inte jobbat på ett tag. så därför har vi låg kreditvärdighet.

Edit: Glömde nämna att jag bara har tills fredag på mig att fixa de här.
 
Redigerat:
Härligt med en bankman som skjuter kundens scoring i sank på grund av inkompetens. :(
 
Härligt scoring system som reagerar negativt på flera frågor från samme frågeställare, det visar ju om sagt mer om frågeställaren än om kredittagaren.
 
hempularen skrev:
Härligt scoring system som reagerar negativt på flera frågor från samme frågeställare, det visar ju om sagt mer om frågeställaren än om kredittagaren.
Hela systemet är sjukt från början.
Det uppmuntras att man skall kolla med flera olika banker för att förhandla en bättre ränta och villkor, bankerna vet om detta så de är pigga som få på att ta upplysning och då försämra chanserna för kunden om den går till andra konkurrerande banker (som då gör likadant).

Men samtidigt, pratar man med banken (i det här fallet en ny bank) och förklarar hur allt ligger till och varför det gjorts så många upplysningar så gissar jag att de har lite mer förståelse för situationen och faktiskt är behjälpliga.
 
D
Ja där sjönk Swedbanks bank-scoring som en sten.... men deras scoring är väl redan på botten...
 
Trist soppa och jag lider med er, men:

1. Lagen säger att man inte får låna till mer än 85% av martknadsvärdet (http://www.e24.se/business/bank-och-finans/bolanetak-pa-85-procent-klubbat_2169439.e24), och det är ju rätt uppenbart vad marknadsvärdet är den dagen ni köper huset=det ni betalar. Lagen började gälla den 1 Oktober 2010.

Var/är ni medvetna om detta? Sa banktjänstemannen att ni skulle få låna till 100% eller sa han att ni skulle få låna till 85% och sen 15 Blancolån?


Jag hade så fort som möjligt sett till att få till ett möte med banktjänstemannens chef så att ni kan prata om situationen. Jag är inte säker på hur bindande ett lånelöfte är men jag antar att banken är rätt mån om att lösa situationen, det ser inget vidare ut om man ger ut lånelöften som man sen inte håller.
 
Bluestep.se kanske är ett alternativ för att få lite tid på dig.

Edit: Eller kolla med din fackförening (om du är med), där brukar man kunna få blancolån också.
 
Redigerat:
Dr Fozz skrev:
Trist soppa och jag lider med er, men:

1. Lagen säger att man inte får låna till mer än 85% av martknadsvärdet ([länk]), och det är ju rätt uppenbart vad marknadsvärdet är den dagen ni köper huset=det ni betalar. Lagen började gälla den 1 Oktober 2010.

Var/är ni medvetna om detta? Sa banktjänstemannen att ni skulle få låna till 100% eller sa han att ni skulle få låna till 85% och sen 15 Blancolån?


Jag hade så fort som möjligt sett till att få till ett möte med banktjänstemannens chef så att ni kan prata om situationen. Jag är inte säker på hur bindande ett lånelöfte är men jag antar att banken är rätt mån om att lösa situationen, det ser inget vidare ut om man ger ut lånelöften som man sen inte håller.
"Lagen" (är väl mer en regel i det finansiella systemet än en lag, men sak samma) säger att man inte får belåna sin bostad på mer än 85%, men det står bankerna helt fritt att låna ut resterande 15% som blanco eller mot annan säkerhet om de så vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.