Hejsan!
Köpte för bara några månader sen min första lya och har tagit väldigt mycket tips här ifrån!
Nu är det dags för första problemet.
Fick hemskickat mitt ADSL modem igår och idag skulle det installeras. Självklart strul!
Efter en timme och en halv timme i telefon med supporten kom vi fram till att dom måste skicka hit en tekniker. Jippi, men det skulle ju självklart dröja några dagar!

Skruvade därför isär mitt det jag tror är mitt första telefonjack, sitter i köket.
Ser mycket konstigt kopplat ut, förstår inte riktigt!

Jag är i stort sett hundra på att detta är det första jacket, om jag nu inte har missat något, för det ända andra jacket i lägenheten har inga utgående sladdar.
Någon som kan läsa ut något av bilden?
 
  • 20120228_214641.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ditt andra jack har 4 anslutna ledare så är det förmodligen det "första".

Din bild tyder på att det "första" jacket varit i köket, men man har kopplat om för att flytta det. Den som bodde i lägenheten före dig ville kanske inte ha modemet i köket?
 
Det ser ut som att inkommande är den inre kabeln där bara 2 trådar används. Den är skarvad med 2 trådar i den andra kabeln, som går till nästa jack. Därifrån kopplas 2 trådar tillbaka till det här köksjacket. Skall kanske tillägga att i princip så kan det ju finnas ännu fler jack på vägen. Du får öppna nästa dosa också och kolla.

Men om du bara vill prova ditt modem så kan du koppla bort alla telefoner och andra ev. prylar som är inkopplade. Då spelar det inte så stor roll vilket jack man kör på. Så fungerar det inte med allt urkopplat (utom modemet), så är det ngt. mer fel.
 
Du har rätt, kollade nästa jack och i den dosan fanns endast en inkommande kabel, där alla 4 ledare va inkopplade på det jacket!

men då återstår ju problemet, varför får inte tele jacken någon signal?
Kan det vara fel kopplat på jacket efter att jag tog bort alla hacken som gick vidare upp på övervåningen ifrån detta nyfunna första jacket?
Fanns ju en kabel till som gick upp till övervåningenmen den ryckte jag, ska jag koppla om dom nudå??
 
Så här. Dålig bild från en trött patrik. kanske är bättre med en bild på hur dom är kopplade i byglarna
 
  • 2012-02-29 05.17.18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jacken är seriekopplade och det kan vara lite förvirrande. Inkommande plintar nere och utgående överst på jacken
.
Det sista jacket som du fotade i inlägg #5 är ditt första jack.

Inkommande kabel är den som kommer underifrån i dosan i din första bild, den är skarvad mot lila grön i kabeln som går till det andra jacket. Där är lila/grön ansluten på nedre plintarna (inkommande). Blå/blå-vit leder sedan tillbaka från övre plintarna till jacket som du fotade i inlägg #1.

EDIT: Nu läste jag noggrannare. Du behöver nog reda i din kabelhärva som gick till övervåningen så inkommande kabel inte kommer därifrån. Vet du var telekabeln kommer in i huset och kan du komma åt den och provisoriskt sätta ett jack där? Så du säkert vet att du har signal in i huset.
 
Redigerat:
D
Men alltså... första eller sista jack spelar ingen större roll. Om du kopplar in ADSL-modemet i ett jack (som du med en telefonlur har säkerställt ger kopplingston) och sedan kopplar ur allt annat (för säkerhets skull, skall egentligen inte spela så stor roll), så skall modemet fungera, oavsett om det är första eller inte. Fungerar det inte, så har ditt jack kanske inte blivit anslutet i stationen för adsl. Har du kontrollerat att du kopplat in telefonsladden i rätt uttag i modemet (ifall det har fler som passar)?
 
Man får inte ton i luren om man ska köra telefonin över modemet (IP-telefoni). Dock har du rätt i att det går, men inte alltid, att synca modemet mot stationen även om det inte är första jacket. Prestandan påverkas dock oftast kraftigt.
 
D
mexitegel skrev:
Man får inte ton i luren om man ska köra telefonin över modemet (IP-telefoni)
Det förutsätter ju att du hyr kopparledning och inte har telefonab. Hur många har det (då det är nästan lika dyrt och man inte får någon telefon?). I alla fall så skrev inte TS att så skulle vara fallet, men om han bara har kopparledning och inte telefonab, så stämmer det ju att man inte får ton och inte kan testa med en telefon.

Dock har du rätt i att det går, men inte alltid, att synca modemet mot stationen även om det inte är första jacket. Prestandan påverkas dock oftast kraftigt.
Hur menar du att första eller sista jacket spelar roll för prestandan, så länge man inte har någon annan utrustning ansluten? Det är blir ju bara en så gott som försumbar förlängning av ledningen.
 
tog bort 3 jack sammanlagt men först efter att jag lokaliserat sista jacket.
Tog alltså bort dom tre sista o serien, man behöver inte någon brygga eller något liknande på det i köket nu då för att sluta serien?

Inger annat är anslutet o han på kund service sa att jag inte kommer få kopplingarna med telefon!
 
DIY_freak skrev:
Det förutsätter ju att du hyr kopparledning och inte har telefonab. Hur många har det (då det är nästan lika dyrt och man inte får någon telefon?). I alla fall så skrev inte TS att så skulle vara fallet, men om han bara har kopparledning och inte telefonab, så stämmer det ju att man inte får ton och inte kan testa med en telefon..
Enligt PTS senaste halvårsrapport "Svensk telemarknad" för första halvåret 2011 hade 27% IP-telefoni och förändringen var då 19% per halvår vilket har ökat från 14% sedan 2010. Utan att ta i kan vi nog konstatera att ungefär var tredje abonnemang idag är IP-telefoni. Jag har också läst någonstans att mer än vartannat abonemang som nytecknas är med IP-telefoni men det hittar jag inte källhänvisning till just nu så det är underordnat.

De gånger jag jämfört utbudet har det alltid lönat sig med IP-telefoni jämfört med att ha vanlig telefoni och ADSL ovanpå det. Men vi kanske inte pratar om samma sak?


DIY_freak skrev:
Hur menar du att första eller sista jacket spelar roll för prestandan, så länge man inte har någon annan utrustning ansluten? Det är blir ju bara en så gott som försumbar förlängning av ledningen.
Nej, det faktiska avståndet blir inte mycket längre det är helt riktigt. Men på grund av resistans och induktans i telejacken (tänk här på att kablarna är inte anslutna direkt mot varandra i ett oanvänt telejack utan går genom blecken i jacket där det kanske varit diverse överslag från åska och annat) blir signalstyrkan lägre och förvrängd och därmed tappar du prestanda. Ofta ganska mycket dessutom. Ett jack kan vara lika dåligt för din prestanda som dålig skarv på teleledningen.
 
Nej, du behöver inte sluta "serien". Enklast är som sagt att du tar inkommande kabel (om du är säker på vilken det är) och ansluter rätt par till de två nedre plintarna i telejacket.
 
D
mexitegel skrev:
Enligt PTS senaste halvårsrapport "Svensk telemarknad" för första halvåret 2011 hade 27% IP-telefoni och förändringen var då 19% per halvår vilket har ökat från 14% sedan 2010. Utan att ta i kan vi nog konstatera att ungefär var tredje abonnemang idag är IP-telefoni. Jag har också läst någonstans att mer än vartannat abonemang som nytecknas är med IP-telefoni men det hittar jag inte källhänvisning till just nu så det är underordnat.

De gånger jag jämfört utbudet har det alltid lönat sig med IP-telefoni jämfört med att ha vanlig telefoni och ADSL ovanpå det. Men vi kanske inte pratar om samma sak?
Nu har ju TS sagt att han inte skulle få kopplingston, så då får vi anta att han kör kopparkabel, precis som du gissade.

När det gäller din statistik angående IP-telefoni så stämmer den säkert, men det säger ingenting om hur vanligt det är med alternativet hyrd koppartråd/ADSL, eftersom det finns många som har IP-telefoni utan att det för den delen går över ADSL (fiber, andra stadsnät, mobilnät m.m.) och det finns många som har IP-telefoni utöver vanlig telefoni.

Hyrd koppartråd kostar väl runt 75:- ? Billigaste telefonabonnemanget (med koppartråd) kostar ca 115:-, dvs man betalar ca 40:-/månad för abonnemanget och 75:- för kopparn. De billigaste IP-telefonabonnemangen brukar kosta runt 30:-/månaden, så det är ingen större vinst man gör.

Hade jag däremot haft ett bredband som inte kräver kopparaccessen som jag hade kunnat köra IP-telefoni, så hade jag sagt adjö till koppartråden för länge sedan.
 
Naturligtvis finns det varianter, villket påverkar det absoluta talet men även justerat är det tydligt att andelen är stor och det var det jag ville påpeka när du påstod att det inte är många som kör IP-telefoni. Att ökningen dessutom är stor är ytterligare ett bevis.

Vad gäller prisbilden är vi nog överens :)
 
D
mexitegel skrev:
Naturligtvis finns det varianter, villket påverkar det absoluta talet men även justerat är det tydligt att andelen är stor och det var det jag ville påpeka när du påstod att det inte är många som kör IP-telefoni.
Jag skrev ju inte att "det inte är många som kör IP-telefoni". Jag skrev att jag inte trodde det var så många av dem som hade ADSL som körde på hyrd kopparaccess (dvs inget traditionellt telefonabonnemang), eftersom prisskillnaden mellan att ha ADSL+kopparaccess+IP-telefoni är minimal jämfört med att ha traditionellt telefonabonnemang+ADSL. Jag talade inte alls om hur mycket IP-telefoni det finns rent generellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.